האיחוד הבנקאי באירופה: אושר פיקוח אחיד על הבנקים

ל-ECB תוענק הסמכות לפקח ישירות על יותר מ-150 הבנקים הגדולים ביותר במרחב האירו, ולהתערב בבנקים קטנים יותר למראה הסימן הראשון של בעיות

שרי האוצר של 27 מדינות האיחוד האירופי הסכימו היום (ה') להעניק לבנק המרכזי האירופי סמכויות חדשות לפיקוח על הבנקים במרחב האירו משנת 2014, ובכך עשו את הצעד הראשון לקראת הידוק השילוב של כלכלות המרחב כדי לחזק את האירו.

אחרי יותר מ-14 שעות דיונים, שבאו בעקבות חודשים של דיונים מפרכים, הסכימו שרי האוצר האירופים להעניק ל-ECB את הסמכות לפקח ישירות על יותר מ-150 הבנקים הגדולים ביותר במרחב האירו, ולהתערב בבנקים קטנים יותר למראה הסימן הראשון של בעיות.

"זהו השלב הראשון לקראת איחוד בנקאי", אמר מישל ברנייה, נציב האיחוד, במסיבת עיתונאים. "ה-ECB ימלא תפקיד ראשי, אין כל אי בהירות בנוגע לכך".

אחרי שלוש שנים של מאמצים חלקיים לריסון משבר החובות באירופה, ההסכמה על פיקוח בנקאי משותף מניחה את אבן הפינה לאיחוד כלכלי מורחב, ומציינת את המאמץ המתואם הראשון לאחד את תגובת מרחב האירו לבנקים בעייתיים.

מערכת הפיקוח החדשה אמורה להיכנס לפעולה ב-1 במארס 2014, אחרי הדיון בפרלמנט האירופי, אם כי השרים הסכימו שתאריך היעד יוכל להידחות אם ה-ECB יזדקק ליותר זמן להכנות. זהו השינוי הגדול ביותר בכל המערכות הבנקאיות הלאומיות באירופה מאז פרוץ המשבר הפיננסי במחצית 2007.

מנהיגי האיחוד האירופי, שמתכנסים בבריסל היום ומחר, אמורים להעניק את מלוא תמיכתם להסכם של שרי האוצר. ההסכם התאפשר לאחר ששר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה, הסיר התנגדויות קודמות שהיו לו, שגרמו להתנגשות גלויה בינו ובין עמיתו הצרפתי פייר מוסקוביצי'. שני הצדדים הצליחו ליישב את חילוקי הדעות וגרמניה זכתה בכמה ויתורים. העיקרי שבהם הוא הסכמה להקשיח את סמכות מועצת הנגידים של ה-ECB בכל הנוגע לפיקוח על גוף פיקוח החדש על הבנקים.

הצעד הבא לקראת איחוד בנקאי אירופי יהיה ליצור גוף מרכזי לסגירת בנקים בעייתיים. ההחלטה הבוקר משגרת גם מסר חזק למשקיעים, ש-17 מדינות מרחב האירו, מגרמניה החזקה עד יוון המוכה, יכולות לשתף פעולה כדי לטפל בבעיות של המרחב.