סנגורי ליברמן אינם מבקשים הסדר טיעון אלא הליך מזורז

וינשטיין לא יתנגד לניהול מזורז של משפט ליברמן ■ עם זאת, הסיכוי שכל שלבי המשפט יסתיימו בתוך כחודש ימים, עד לבחירות - קלוש עד אפסי

סנגוריו של שר החוץ המתפטר אביגדור ליברמן אינם מציעים ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח במשא-ומתן להסדר טיעון - אלא להגיע להסכמות דיוניות לקידום הליכי המשפט באופן מזורז, כדי שניתן יהיה להתחיל ולסיים את ההליך המשפטי נגד ליברמן עוד לפני הבחירות.

היום (ב') נפגש וינשטיין בלשכתו עם עו"ד גיורא אדרת מצוות ההגנה של ליברמן. במשרד המשפטים אומרים כי אם יתבקשו להירתם למאמץ לקדם את התיק בקצב מזורז - לא יתנגדו לכך, ואולם אין בדעתם ליזום הליך מזורז בבית המשפט ביוזמת התביעה.

בצאתו מהפגישה עם וינשטיין אמר עו"ד אדרת כי בפגישה נדונה האפשרות לקדם את תיק ליברמן במהירות האפשרית. אדרת סירב להתייחס לשאלה האם בפגישה נדונה האפשרות לסיים את התיק בהסדר טיעון.

בהודעתו הפומבית של ליברמן אתמול (א') על התפטרותו מכהונת שר החוץ, ציין ליברמן כי הוא איננו מבקש עסקת טיעון, וכל רצונו לסיים את ההליך המשפטי במהירות האפשרית. ואולם שעות אחדות לאחר מכן פנו עורכי דינו במכתב ליועץ המשפטי לממשלה וביקשו לקיים פגישה בהקדם, והיועץ וינשטיין נענה והסכים לשבת איתם כבר היום.

ההערכות במערכת המשפטית והפוליטית בנוגע לתכליתה של הפגישה דיברו על כך שהסנגורים יבקשו להגיע להסדר טיעון מקל, שיפחית את הרכיבים המחמירים שבכתב האישום ויצמצמו את ההשלכות הפוליטיות על המשך הקריירה של ליברמן בזירה הציבורית.

ואולם בניגוד להערכות אלה, אין בדעתם של הסנגורים לבקש להגיע לעסקה כלשהי, אלא רק לרתום את היועץ למאמץ להתחיל ולסיים את ההליך במהירות האפשרית.

יצוין כי הדבר איננו מצוי אך ורק בידיהם של התביעה וההגנה, אלא בעיקר בידיו של בית המשפט: לכשיוגש כתב האישום, ככל הנראה לבית משפט השלום בירושלים, תצטרך הנשיאה, שולמית דותן, להקצות את התיק לשופט או להרכב שופטים, והמותב יהיה זה שיקבע, בהתאם ליומנו, תאריך להקראת כתב האישום ולדיון בתיק. גם אם ליברמן יודה באשמה ותתקבל הכרעת דין מיידית, יהיה צורך בקביעת מועד לטיעונים לעונש, שרק לאחריו ייתן בית המשפט את גזר דינו. הסיכוי שכל השלבים הללו יסתיימו בתוך כחודש ימים, עד לבחירות - קלוש עד אפסי.

לדעת סנגוריו של ליברמן, עורכי הדין ירון קוסטליץ וגיורא אדרת, כתב האישום בפרשת השגריר בבלארוס כלל אינו מגלה התנהלות העולה כדי עבירה פלילית; ואם הוחלט שאכן מדובר בעבירה פלילית של מירמה והפרת אמונים - הרי שבנסיבות הקונקרטיות של הפרשה, בוודאי שאין בה משום קלון, מאחר שהדרישה מליברמן לדווח על התנהלות השגריר זאב בן-אריה, שהדליף לליברמן את מסמך חיקור הדין במטרה לסייע לו, היא דרישה "בלתי אנושית". ואם ייקבע, בניגוד לדעתם, כי יש בעבירה שליברמן עבר משום קלון, הרי שאין צורך להרחיב את ההשלכות הפוליטיות והציבוריות של אותו קלון גם למסגרת הקדנציה הפרלמנטרית הבאה, אם ניתן לצמצם את ההשלכות לקדנציה הנוכחית.

מקורביו של ליברמן מעריכים כי זירוז ההליכים הוא גם אינטרס של היועץ וינשטיין ושל הפרקליטות, נוכח העיכובים הרבים שמהם סבל תיק ליברמן לאורך שנים, וכן בשל רצונו של היועץ המשפטי שלא להצטייר כמי שהתערב במערכת הבחירות, בכך שהותיר את תיק ליברמן תלוי ועומד בבית המשפט בשעה שמתקיימות בחירות.

יצוין כי אם ליברמן יורשע בעבירה, ואם ייקבע כי בעבירה שעבר יש קלון, אך לענישה לא ייתוסף רכיב של מאסר בפועל או על-תנאי - ייאלץ ליברמן להתפטר מהכנסת ולא יוכל לשוב לשולחן הממשלה, אך השפעתו של הקלון תפוג בתום כהונת אותה כנסת.

ליברמן עצמו מבקש כי השלכות אלה יסתיימו כבר בבחירות הקרובות ב-22 בינואר, ולא בבחירות הבאות, שעתידות להתקיים רק ב-2017.