האוצר לאחיות: עוד 2.4% לשכר תמורת עוד משמרות

לפי ההצעה, תינתן תוספת של 12% בפריסה ל-5 שנים וחלק מהעלות תחולק דיפרנציאלית כדי להיטיב עם אחיות שמבצעות יותר משמרות ערב ולילה ■ האחיות מתנגדות לתוספת משמרות: "מה אנחנו עבדים?"

משרד האוצר הציע לאחיות תוספת שכר בגובה 12% בפריסה לחמש שנים, כאשר בתמורה תידרשנה האחיות לעבוד עוד שתי משמרות בחודש. כך נודע ל"גלובס". לפי ההצעה האחרונה של המשרד, 3% מעלות התוספת תחולק באופן דיפרנציאלי, שייטיב עם אחיות שמבצעות יותר משמרות ערב ולילה.

במשרד האוצר סבורים כי מדובר בהצעה משופרת שעשויה להביא את הצדדים להסכמות בקרוב, אולם בהסתדרות האחיות סבורים אחרת: משמעות ההצעה היא תוספת שכר של 2.4% בשנה, שייתווספו למחצית התוספת שיקבלו יתר עובדי המגזר הציבורי (עד 0.9% בשנה), כפי שצפויים לקבל בעתיד כלל עובדי המגזר הציבורי - כלומר, תוספת שאינה מבשרת על שינוי דרמטי בתנאי העסקתן של האחיות. בנוסף, האחיות דורשות שהתוספת כולה תינתן לשכר הבסיס, שקובע גם את ההפרשות לפנסיה וגם את התוספות המיוחדות בגין משמרות וכוננויות.

לקחים מהסכם הרופאים

"אני לא מוכנה שהאחיות תידרשנה לשתי משמרות נוספות", מבהירה בשיחה עם "גלובס" יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן. "מה אנחנו עבדים? יש מחלקה חדשה שפתחו בה עכשיו 15 מיטות אשפוז ואין אחות אחת שמוכנה לעבוד. אז איזה אחות תסכים לעבוד עוד שתי משמרות?".

הבעיה המשמעותית של האחיות עם הצעת האוצר נוגעת לשני מוקשים עיקריים: פריסת התוספת על פני חמש שנים, וחלוקה דיפרנציאלית של התוספות. בשני המקרים, החשש נובע מהלקחים שנלמדו מהסכם הרופאים האחרון. "ראית מה קרה עם הרופאים כשעשו חלוקה דיפרנציאלית, ולי הרי לא מציעים תוספת של 50%. אני לא מוכנה לחלוקה כזאת ולא לפריסה ארוכה כל כך. זה ייהרג ובל יעבור - מבחינתי להמשיך במאבק", הבהירה כהן.

ההתנגדות של כהן מלמדת מעט על האמביוולנטיות לכאורה בקמפיין האחיות: מצד אחד הן מדברות על מחסור חמור באחיות ועל עומס במחלקות, ומצד שני בחדרי המו"מ הן מתנגדות לפתרונות שאמורים לסייע נקודתית למי שהנטל נופל יותר על כתפיהן - כמו האחיות בבתי החולים להבדיל מאלה שבקופות החולים. מנגד, כשהמדינה מציעה תוספת שכר של 2.4% בשנה, אפשר להבין מדוע האחיות לא ששות לקחת על עצמן להוביל רפורמה שתחלק את התוספת בצורה שתפלה חלק מהן.

למרות הפערים, כהן מבהירה כי אם יתנהל היום מו"מ רציני תוך ויתור של האוצר על מספר מוקשים, גם היא מוכנה להתגמש. לפי הערכות, כהן תסכים לתוספת של כ-12-14% בפריסה ל-4 שנים, מבלי שהאחיות תידרשנה לתוספת משמרות.

בתוך כך, האוצר הודיע היום לבית הדין הארצי לעבודה כי הוא ניאות להמשיך במו"מ עם האחיות, מבלי לדרוש לדון בערעור שהגיש בסוף השבוע, שתכליתו בקשה לצווי מניעה.