דנקנר קיבל הצעה למכור את בניין HSBC ב-750 מיליון דולר

מניית חברת הנדל"ן נסקה היום ב-18.2% בעקבות ההצעה, המשקפת תשואה של יותר מפי שניים על מחיר הרכישה של הנכס ■ הרווח של ג'קי שימל ממכירת הבניין עשוי להגיע ל-45 מ' ד'

תוצאותיה העסקיות של חברת הנדל"ן נכסים ובנין הושפעו בשנים האחרונות לרעה מהשקעות יזמיות שביצעה בשנות הגאות בעיר ההימורים לאס וגאס. השקעות אלה, ובעיקר רכישת הקרקע לפרויקט הפלאזה, הסבו בשנים האחרונות לחברה ולבעלת השליטה בה, אי.די.בי פתוח, הפסדי ענק של כ-2 מיליארד שקל, בחלקים שווים.

מאידך גיסא, השקעה שביצעה נכסים ובנין ב-2009, לאחר פרוץ המשבר הכלכלי, ברכישת בניין המשרדים המאכלס את מטה בנק HSBC בניו יורק, הפכה לאחת מנקודות האור בתוצאותיה העסקיות, על רקע השבחתו המהירה של הנכס.

רכישה זו עשויה לתרום כעת לחברה רווחים משמעותיים, בעקבות מימושו של הנכס. היום עדכנה נכסים ובנין, כי קיבלה פנייה לרכישת הנכס תמורת 750 מיליון דולר, הצעה המשקפת זינוק של 127% בשוויו מאז נרכש לפני כשלוש שנים. בדוחות הרבעון השלישי, שפרסמה נכסים ובנין בחודש שעבר, שוערך שווי הבניין ל-602 מיליון דולר.

ברקע לדיווח הנוכחי עומדת הנפקת אג"ח שמתכננת לבצע נכסים ובנין בקרוב. לצורך זה קיבלה החברה דירוג A1 באופק שלילי ממידרוג, לגיוס של עד 500 מיליון שקל.

נכסים ובנין, שאינה מוסרת פרטים על זהותו של מגיש ההצעה, מציינת כי "לא התקבלה החלטה בחברה בדבר מכירת הבניין, ומובהר כי בשלב זה אין כל ודאות באשר למכירתו, וכן, אם יוחלט על מכירתו, מתי ובאילו תנאים".

צפי לרווח של 150 מיליון דולר

מכירת הבניין, אם תצא לפועל, צפויה להניב לחברה רווח של כ-150 מיליון דולר, ותזרים של כ-350 מיליון דולר. מניית החברה הגיבה לדיווח בעלייה של 18.2%. עלייה של 11.4% נרשמה במניית דסק"ש, בעלת השליטה בחברה, וכן נרשמו עליות באג"ח שלה.

השערוך האחרון בשווי בניין HSBC סייע לנכסים ובנין לאזן את הפסדי העתק מלאס וגאס. החברה, המנוהלת בידי סגי איתן (מנכ"לית) ורפי ביסקר (יו"ר), סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2012 עם רווח סמלי של 3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 311 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הבניין, הממוקם בשדרה החמישית במנהטן, נרכש באוקטובר 2009 על-ידי נכסים ובנין והחברה האחות כור, תמורת כ-330 מיליון דולר (לפני הוצאות נלוות של כ-23 מיליון דולר). שטח הבניין כ-80 אלף מ"ר (863 אלף רגל רבוע), והוא מושכר ברובו למטה ההנהלה של בנק HSBC.

במועד הרכישה ציינו בקבוצת אי.די.בי, כי "לנכס פוטנציאל השבחה אשר אף צפוי לגדול עם השיפור במצב הכלכלי בארה"ב". ההתאוששות שחוו השווקים מאז בכלל, והשיפור במצבו של תחום הנדל"ן המניב במנהטן בפרט, תמכו בעליית ערכו של הבניין.

בנובמבר 2011 רכשה נכסים ובנין את חלקה של כור בנכס תמורת 138 מיליון דולר (בנטרול חוב), לפי שווי של כ-480 מיליון דולר לנכס. מאז, כאמור, המשיך ערכו ועלה.

בחודש יוני האחרון ניצלה נכסים ובנין את ההשבחה המהירה, כדי לבצע מימון מחדש לנכס, שבמסגרתו קיבלה הלוואות נון ריקורס של 400 מיליון דולר מבנק ג'יי.פי מורגן, לתקופה של 10 שנים, ופרעה הלוואות של 240 מיליון דולר מבנק הפועלים.

הרווח של ג'קי שימל ממכירת הבניין עשוי להגיע ל-45 מ' ד'

אחד הנהנים העיקריים ממכירת בניין HSBC, אם וכאשר תתבצע, הוא יעקב (ג'קי) שימל, שותפו הוותיק של נוחי דנקנר, המחזיק יחד עם אחיו מרק ב-8.9% ממניות גנדן, החברה שבאמצעותה שולט דנקנר בקבוצת אי.די.בי.

על פי הסכם משנת 2009, מעניקה חברת Rock Real Estate של שימל שירותי ייזום וייעוץ לרכישת נדל"ן בחו"ל לחברות מקבוצת אי.די.בי, בתמורה ל-12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש הנכס שאת רכישתו יזמה.

אם יימכר בניין HSBC תמורת 750 מיליון דולר, הוא צפוי להניב לנכסים ובנין רווח של כ-150 מיליון דולר, הגוזר לשימל רווח אישי של כ-18 מיליון דולר.

סכום זה יצטרף להפרשות קודמות שביצעה החברה בגין הסכם הייעוץ, בסכום של כ-100 מיליון שקל, שלא שולמו עדיין בפועל. כך, בסך הכול, ישלשל שימל לכיסו כ-45 מיליון דולר במקרה שבו יימכר הבניין לפי שווי זה.

מי שכבר נהנו מעסקת רכישת HSBC הם בכירי נכסים ובנין, ובראשם היו"ר רפי ביסקר והמנכ"לית סגי איתן, שגרפו יחד לכיסם כ-3 מיליון שקל ב-2010 "על עסקה יוצאת דופן", לפי אי.די.בי.

עדכוני השווי המרכזיים של בניין HSBC
 עדכוני השווי המרכזיים של בניין HSBC