שוק המט"ח: הדולר היציג ירד ב-0.1%, האירו ב-0.2%

האירו נחלש לרמה של 4.97 שקלים ■ FXCM ישראל: "הסוחרים מתנהלים על פי הדפוס הידוע של "קנה את השמועה - מכור את החדשות"

בזירת המט"ח הדולר ממשיך לאבד גובה היום (ה') וגם המטבע האירופי יורד. שער הדולר היציג נקבע בירידה של כ-0.1% לרמה של 3.747 שקל. האירו נחלש בכ-0.2% לרמה של 4.97 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג נחלש ב-0.5% ונקבע ב-3.75 שקלים - שפל של כ-8 חודשים, בעוד האירו היציג התחזק ב-0.2% ל-4.98 שקלים. הסיבה לחולשת הדולר אתמול היתה התקדמות להסכמות בין הרפובליקנים לדמוקרטים בסוגיית הצוק הפיסקלי בארה"ב.

בעולם הדולר מתחזק מול האירו בכ-0.1% ל-1.322 דולר לאירו, נחלש בכ-0.1% מול הליש"ט ל-1.625 דולר ומול הין היפני הוא נחלש ב-0.5% לשער של 84.02 ין לדולר.

כלכלני HSBC העלו את תחזית הצמיחה של המשק הישראלי ב-2013 ל-2.8%. עד כה צפה HSBC כי הכלכלה המקומית תצמח ב-2.6% בשנה הבאה. סטיבן קינג, הכלכלן הראשי של HSBC, מציין כי המשק הישראלי "מראה סימנים ברורים יותר של האטה". לדבריו, "עד לאחרונה, הכלכלה הישראלית היתה חסינה יחסית בפני ההאטה הגלובלית, אולם ברבעון השלישי הצמיחה הואטה ל-2.9%, ואינדיקטורים כלכליים מובילים מצביעים על כך שמגמה זו תגלוש גם לשנת 2013". קינג מעריך עוד כי הצמיחה ב-2014 תתאושש ל-3.4%, וכי לתגליות הגז תהיה תרומה משמעותית להתאוששות זו. "הפקת הגז מתגליות הגז בישראל צפויה לתרום 0.6% לתמ"ג של המשק הישראלי ב-2014, אבל תגדיל את ההכנסות ממסים רק ב-0.2%", מציין קינג.

אמש הנשיא האמריקני ברק אובמה האשים את הרפובליקנים בכך שהפתרון לצוק הפיסקלי לא מגיע בשל נסיבות אישיות נגדו, בעוד יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר כינה את הנשיא "לא רציונלי". אובמה איים כי יטיל וטו על הצעת הרפובליקנים, אם וכאשר הקונגרס יאשר אותה. ההצעה של ביינר אומרת כי המסים יעלו רק לאנשים שמשתכרים מעל למיליון דולר בשנה ואילו עבור שאר אוכלוסיית ארצות הברית לא יחול שינוי בשיעור המס שישלמו.

יחד עם זאת, אובמה הביע אופטימיות מכך שהצדדים יצליחו בכל זאת להגיע להסכמה בנושא עוד לפני חג המולד בשבוע הבא, ועדכן כי יש התקדמות במגעים ושרק 200 מיליארד דולר מפרידים כעת בין הצדדים.

ב-FXCM ישראל אומרים היום כי הסוחרים בשוק המט"ח ובשוקי המניות מתנהלים על פי הדפוס הידוע של "קנה את השמועה - מכור את החדשות". לדעתם, העליות והמורדות במו"מ המייגע בסוגיית הצוק הפיסקלי מכתיבה את הכיוון בשווקים בכל יום, וכאשר יושג הסכם סביר יותר כי תינתן האות לסיומו של הראלי הנוכחי ולתיקון כלשהו כלפי מטה. "בטווח הארוך יותר התנאים בשוק הינם לרעת הדולר. אהבת הסיכון של אווירת 'ראלי סוף שנה', כמו גם ההרחבה הכמותית הרביעית שעליה הודיע הבנק הפדרלי, צפויים להכביד על הדולר", לדבריהם.

ב-ATRADE סבורים כי התחזקות הדולר היום היא תיקון קל וצפוי אחרי מהלך התחזקות כה משמעותי של השקל אל מול הדולר, אך הם עדיין מצפים להמשך גל ההתחזקות של השקל, לפחות עד אזור 3.71 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, טוען כי "ראוי שבנק ישראל יפעל ויבצע הפחתת ריבית משמעותית יותר, שכן סכנת היווצרות לחצים אינפלציוניים לא קיימת. לדעתנו, בתקופה של טרום בחירות, ניתן לצפות מבנק ישראל להפגין נחישות ופעולה לעידוד הכלכלה, זאת דרך הפחתה דרמטית בשער ריבית השקל".