יש דין ויש דיין

עד שכבר סוף סוף קיבל הקוסם חזי דין דקות מסך, ערוץ 10 במצוקה

"חזי דיין עומד למות", ה' 21:00, ערוץ 10

אם איינשטיין צדק וצירופי מקרים הם אכן עדות לחוש ההומור של אלוהים, הרי שהרעמים שנשמעים כרגע מעל שמי ארצנו, הם ללא ספק פרץ של צחוק: במשך שנים מנסה חזי דין, מעין "קוסם אקסטרים", לשכנע את קברניטי הערוצים המסחריים להעניק לו תוכנית קסמים שבמרכזה מה שמכונה "קסמי רחוב" (כלומר, לא הופעות מצולמות, אלא מפגשים מצולמים עם קהל אקראי ברחוב). הטענה המרכזית שלו הייתה שמדובר בז'אנר שזוכה לפופולריות רבה בעולם, ואין סיבה שלא יצליח גם בישראל.

אז הנה רצה הגורל ועד שסוף סוף קיבל דין את דקות המסך שלו, מרחפת סכנת סגירה מעל ראש האכסניה הטלוויזיונית, ערוץ 10, עד שנדמה שהערוץ זקוק לאחד הלהטוטים בסגנון דין כדי לצאת מהמצוקה שאליה נקלע.

כמי שלא מאוד אוהב תוכניות קסמים לסוגיהן, אני דווקא מחבב את הז'אנר הספציפי של דין, שמתכתב ישירות עם האב המייסד שלו: הודיני. כמו גדול הקוסמים בשעתו, גם דין לוקח את עצמו לקיצוניות שממנה נגזר שמה של התוכנית: פעם קפוא בתוך בלוק קרח, פעם מתנוסס בקצה תורן בגובה 30 מטר ועוד. לא כל הקסמים שמוצגים בתוכנית הם קיצוניים עד כדי כך. לפעמים מדובר "רק" על העלמת טלפון סלולרי של עובר אורח שנמצא לבסוף מסוגר בתוך בקבוק (כלומר הטלפון, לא עובר האורח), או העלמה של מכונית חונה ועוד. בקרב מול "כלבוטק" החזקה בערוץ 2, אני מעדיף את מאחז העיניים על פני הנוכלים.

ארץ מולדת

"הומלנד", פרק אחרון לעונה, שבת 21:30, "יס oh"

אודה על האמת, כמעט שלא צפיתי בעונה הזאת של "הומלנד", הסדרה עטורת הפרסים שמבוססת במקור על הרעיון של "חטופים" הישראלית. יודעי ח"ן טוענים שההעתק עולה על המקור עשרות מונים, ומהמעט שראיתי, זה מובן בהחלט: סדרות מתח ופעולה, מעבר לרעיון טוב, זקוקות גם לתקציב לא קטן כדי למשוך את הצופה. זה אולי מאתגר יותר את התסריטאי הישראלי, שצריך ליצור סדרת פעולה שבה תסריט מתוחכם צריך לחפות על היעדר אפקטים, אבל בעוד "חטופים" של "קשת" מנסה ליצור שלם גדול מסך חלקיו כשלא מעט אפיזודות מצולמות בתוך ארבעה קירות, ל "הומלנד" יש מגרש משחקים שלם להשתולל בו, ולזכות הסדרה הזאת ייאמר שהיא עושה זאת היטב. ואולי "עשתה", בלשון עבר, היא מילה נכונה יותר? כי במקביל למרדף של סוכנת ה-CIA קרי מתיסון (קלייר דיינס), אחרי ניקולס ברודי (השבוי גיבור המלחמה שמשמש גם כסוכן כפול, דמיאן לואיס), חלה נסיגה ברמת הסדרה. הקהל אמנם מצביע אמון בשלט (מספר הצופים בעונה השנייה גדל משמעותית), אבל קוצר הרוח של המבקרים כלפי עונות המשך שאינן ממשיכות את התחכום שהתגלה בעונת הבכורה, רדף את הסדרה לכל אורך העונה הנוכחית שתסתיים כאן במוצאי-שבת.