לאחר חודשיים של תשואה מרשימה: מימושים באפיק הקונצרני

המדדים הקונצרניים תל בונד 20 ותל בונד 40 הניבו השבוע תשואה שלילית של 0.33% ו-0.48% בהתאמה ■ במדדים הממשלתיים, מדד גליל 2-5 הניב השבוע תשואה שלילית של 0.25%

שבוע המסחר החולף הסתיים במגמה שלילית. לאחר כחודשיים שבהם מדדי האג"ח הציגו תשואות מרשימות, השבוע המשקיעים מימשו רווחים. המדדים הקונצרניים תל בונד 20 ותל בונד 40 הניבו השבוע תשואה שלילית של 0.33% ו-0.48% בהתאמה.

במדדים הממשלתיים, מדד גליל 2-5 הניב השבוע תשואה שלילית של 0.25%, ומנגד מדד שחר 2-5 הניב תשואה חיובית של 0.1%. הפער במדדים הממשלתיים נובע מהציפייה להורדת ריבית, וכן מירידה בציפיות האינפלציוניות.

מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה שלילית של 0.12%, בשער של 292.87 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

קצה הצוק

בעוד תשעה ימים מסתיימת השנה, ואנו נעמדים בקצה הצוק הפיסקאלי, ומנסים לא ליפול. כלפי חוץ מנסה התקשורת להראות שהממשל האמריקאי אינו מצליח להגיע להסכמות, ושמתחילת השנה הבאה הכללים ישתנו. המשקיעים לא כל כך מאמינים שיוצגו שינויים דרמטיים ושהכלכלה תיכנס למיתון.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מנסה להרגיע, והוא אף הצהיר שהוא בטוח שיוצג פתרון בקרוב. יש מי שמפחדים שהצוק הפיסקאלי לא ייפתר, ומסיטים את הכסף לאג"ח ממשלתיות. תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה השבוע לרמה של 1.75%.

נתון חשוב במיוחד שפורסם השבוע מגלה סימני התאוששות במשק בארה"ב. לראשונה מאז משבר המשכנתאות חלה השנה תפנית במחרי הנדל"ן, ומתחילת השנה עלו המחירים בכ-6%, אך הם עדיין רחוקים ב-20% מהשיא שנרשם בסוף שנת 2006. באירופה המשקיעים "חולים" במאניה דפרסיה, בשל המצב הלא יציב בגוש. מצד אחד סוכנות הדירוג S&P העלתה את דירוג האשראי של יוון מרמה של "חדלות פירעון" לרמה של B מינוס, והעניקה לה תחזית יציבה בשל המאמצים של מדינות אירופה לשמור על יוון כחלק מגוש האירו. מצד שני חתכה S&P את דירוג האשראי של קפריסין ל-CCC פלוס, כי הסיכון לחדלות פירעון הנו "סביר, ואף מתגבר".

השבוע נפתח בקול תרועה רמה, כשמשרד האוצר עדכן את תחזית הצמיחה למשק לשנים הבאות, בשל התחלת הפקת הגז מקידוח "תמר". המשרד צופה צמיחה של 3.5% ב-2013 ושל 4% ב-2014, כך חשף שר האוצר יובל שטייניץ.

מצב הרוח המרומם נרגע עד מהרה, לאחר שבנק HSBC העלה את תחזית הצמיחה של המשק הישראלי ל-2013 ל-2.8% בלבד. מי צודק? ימים יגידו.

השבוע פורסמו כמה נתונים על מצב המשק. נתון חיובי אחד הוא עודף של 800 מיליון דולר במאזן התשלומים של ישראל ברבעון השלישי. נוסף על כך נרשמה עלייה במדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר, אך רמת המדד ממשיכה להצביע על התכווצות בפעילות של המשק.

מסיטים כספים מ"הבונקר"

מבחינת המשקיעים, רמת הפחד והחרדה ירדה. ראשית, הדולר ממשיך להיחלש, ונסחר ברמה של 3.75 שקלים לדולר, שפל של שמונה חודשים.

נוסף על כך, חלה הסטת כספים "מהבונקר", והקרנות הכספיות פדו מתחילת חודש דצמבר יותר ממיליארד שקל.

חוץ מירידת מפלס החרדה, המשקיעים מבינים שהריבית תמשיך לרדת, ומסיטים את הכסף. כדי שרמת הסיכון לא תעלה בצורה דרסטית, ניתן לראות שהפיזור שמספק מדד אג"ח כללי עונה על הצורך הזה. ואכן מחזורי המסחר במדד אג"ח כללי עלו השבוע ב-15% כמעט.

במדדים הקונצרניים ירדו מחזורי המסחר ב-10% והסתכמו ב-270 מיליון שקל ליום בממוצע. מדד תל בונד 60 הציג השבוע תשואה שלילית של 0.4%, וכל 60 האג"ח המרכיבות את המדד הציגו תשואה שלילית. את הירידות הוביל סקטור הבנקים. פועלים הנפקות אג"ח 1 הציגה תשואה שלילית של 2.4%, ומזרחי-טפחות אג"ח א' הציגה תשואה שלילית של 1.65%.

שמונה חברות ביצעו השבוע תשלומי ריביות לאג"ח שבמדדים, ושתי חברות ביצעו תשלומי קרן. תשלומי הפדיון והקופונים יצרו ביקושים במדדים, בהיקף כולל של כ-50 מיליון שקל.

** הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

Shimron.Rozentzvaig @xnes.co.il