מיטב על הורדת הריבית: "בנק ישראל מזניח את שוק הדיור"

הכלכלן רון אייכל: "אין ספק כי ההודעה הנוכחית מצביעה על פסימיות גבוהה מאוד של הבנק המרכזי"

"בנק ישראל פסימי", טועןרון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, בתגובה להחלטת הריבית המפתיעה שפורסמה אתמול בערב. (לסיפור המלא)

"אין ספק כי ההודעה הנוכחית מצביעה על פסימיות גבוהה מאוד של הבנק המרכזי", כותב אייכל בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "בבנק היו מעוניינים להגיב באופן ממשי להתפתחויות בסביבה הכלכלית על רקע עדכון מטה של תחזית הצמיחה על ידי ה-OECD ולזו של מחלקת המחקר".

אייכל טוען כי בנק ישראל מודאג יותר מההאטה הכלכלית העולמית מאשר לאפשרות שהריבית הנמוכה תחמם עוד יותר את שוק הדיור. הוא מותח ביקורת על בנק ישראל ואומר שהמצב בשוק הנדל"ן "לא מקבל את הבמה הראויה לו" ואף מגדיל לומר ש"בבנק ישראל מזניחים את שוק הדיור למגורים".

לפי אייכל, מוקדם עדיין לבחון את השפעת ההגבלות האחרונות שהטיל בנק ישראל על שוק המשכנתאות, והשפעה זו תתגלה בחודשים הקרובים. "כפי הנראה", כותב אייכל, "בבנק ישראל לא מוצאים כי קיים קשר בין מחירי הדיור לבין הריבית המוניטרית לכן מפחיתים את הריבית ללא חשש".

אייכל מעריך כי בחודש הבא יותיר בנק ישראל את הריבית ללא שינוי, אולם בחודש מארס תיתכן הפחתת ריבית נוספת של 0.25%: "על רקע התבססות המשק בקצב צמיחה של כ-3% והעובדה כי האינפלציה לא מהווה גורם סיכון בתקופה הנוכחית, אנו בהחלט מוצאים מקום להפחתת ריבית נוספת בהחלטת הריבית לחודש אפריל ל-1.5%, במיוחד אם יחול עיכוב בהפעלת שדה הגז 'תמר'".