מנכ"ל OTI הפורש: "הראש תופס, אך הלב מסרב להאמין"

עודד בשן ויתר במאבקו מול בעלי המניות של און טראק, ופרש לאחר 23 שנה ■ "גלובס" חושף מכתב לעובדים שכתבו בשן ובנו שגם יפרוש, ובו הם מספרים את הצד שלהם

לאחר מאבק ממושך בין הנהלת און טראק, אחת מהחברות הישראליות הקטנות שנסחרות בוול סטריט, לבין משקיעים פרטיים ומוסדיים שלא ראו איתה עין בעין, החליט מייסד החברה והמנכ"ל שלה, עודד בשן, לפרוש מכל תפקידיו הניהוליים (בשן שימש עד כה גם כיו"ר החברה). גם בנו, אוהד בשן, שכיהן כנשיא וכסמנכ"ל שיווק, יפרוש מכל תפקידיו הניהוליים. בשן האב ימשיך לכהן כדירקטור מן המניין בחברה.

ההתפטרות של השניים תיכנס לתוקפה ב-23 ביוני 2013, אז תגיע לתומה תקופת הודעה מוקדמת בת חצי שנה לה מחויבים השניים. און טראק (On Track), היושבת בראש פינה, מפתחת כרטיסים חכמים שמבוססים על מעבדי מיקרו ללא מגע, ומיועדים לפעולות תשלום ולהפקת דרכונים ותעודות זהות.

בשן האב (65) והבן (41) פורשים לאחר מאבק ממושך מול משקיעים פרטיים ומוסדיים אמריקאים שלא הסכימו על הדרך שבה צועדת און טראק. ממכתב שכתב בשן האב לעובדי החברה והגיע לידי "גלובס", עולה כי צעד זה לא היה קל עבורם. "עובדים, עמיתים וחברים יקרים", כותב בשן בפתח דבריו, "לפני 23 שנה הקמתי את און טראק. הייתה זו אחת התקופות הקשות, המאתגרות, והפוריות בחיי".

"לאורך השנים", הוא מוסיף, "זכיתי לראות כיצד הופך החזון שלי למפעל חיים. בזכותכם, מחברת הזנק קטנה, הפכה און טראק לחברה גלובלית, מהמובילות מסוגה בעולם בתחומה, ולמעסיק הגדול ביותר בתחומו בגליל העליון. כבן קיבוץ וישראלי גאה, התעקשתי תמיד כי מטה החברה וליבת פעילותה יישארו בגליל. לא הייתה זו בחירה קלה, בייחוד בשעה שמניות החברה החלו להיסחר בנאסד"ק. אולם, אני משוכנע גם היום כי זו הייתה, ועודנה, הבחירה הנכונה עבור החברה, תושבי הגליל ומדינת ישראל.

"כידוע לכם, בעטיה של מחלוקת בין הנהלת החברה לקבוצת משקיעים משמעותית מארה"ב, במהלך תקופה הנמשכת למעלה משלוש שנים, ובייחוד מאז חודש אוקטובר 2011, נתונה הנהלת החברה לביקורת קשה, הכוללת מטר של פרסומים המבקרים את אסטרטגיית הפעילות של החברה והנהלתה, וכוללים גם מתקפות אישיות וחריפות נגדי באופן אישי.

"בתוך תקופה זו, גרמו הפרסומים, המחלוקות וחילופי הדברים לפגיעה מהותית ביכולות החברה לנהל את עסקיה השוטפים באופן ראוי. כך, חווים כולנו, איש איש בגזרתו, את מחיר המאבק הפומבי. פרויקטים קיימים נבלמו, נפגם כושר התחרות שלנו בהתמודדותנו על מכרזים חדשים, בנקים החלו לדרוש הגדלת בטוחות וספקים צמצמו את מסגרות האשראי.

"לפיכך, החל מהיום, לאחר 23 שנה, תקופת דור, אפתח בהליך חצי שנתי מובנה, במהלכו אעביר באופן מסודר ומגובה את לפיד הניהול לידיה של הנהלה חדשה שתבחר. במובן האישי זוהי החלטה קשה. הראש תופס אך הלב מסרב להאמין. בחרתי להיעתר לפניית הדירקטוריון, שכמוני, חלק על דברי הביקורת, ואף טרח לציין את תודתו והערכתו הרבה לפועלי. מנגד, התפיסה שהנחתה את הדירקטוריון ואני שותף לה, היא כי הליך העברת המושכות שיסתיים בפרישתי מהחברה, יסייע להרגעת הרוחות, הפסקת הפצת הפרסומים והשמועות, ובהתאם, יסייע לסיום התהליכים הפוגעים בעבודתה השוטפת של החברה ובכושרה התחרותי.

"עברנו בעבר בהצלחה תקופות קשות, אפילו כשמתחרינו נעלמו מהמפה... בעיקר בזכותכם, הון אנושי מוכשר, חריף, עיקש וממוקד מטרה, אני משוכנע כי יש ביכולת החברה להמשיך לעמוד בחזית החדשנות הטכנולוגית העולמית בעתיד.

"אני מודע היטב לשאלות הרבות שעולות סביב השינויים הרבים שחווה החברה. אני בהחלט ער לחששות ולאי הוודאות באשר לעתידכם המקצועי. יש לי תקוות ברורות ומחויבות ערכית ומקצועית להעברת לפיד הניהול בדרך הטובה ביותר האפשרית. מנגד, אין לי תשובות ברורות. תהליך מינוי הנהגה חדשה אמור לספק את השקט המערכתי הנדרש כדי שאתם תמשיכו לעשות מה שאתם ואון טראק עושים הכי טוב בעולם. אני רוצה להאמין שכך אכן יהיה. תודה, ובהצלחה לכולנו, עודד בשן".

מאבק חריף וחריג

און טראק היא חברה קטנה ויחסית אלמונית, ולמרות זאת, המאבק בין הנהלתה הוותיקה לבעלי המניות החדשים בחברה, מוסדיים ופרטיים כאחד, היה די חריג בגזרת החברות הישראליות בוול סטריט, ולפי מיטב זיכרוננו זוהי למעשה הפעם הראשונה בה מייסד ומנכ"ל מוותר על כסאו ומרים ידיים מול טענותיהם של יתר בעלי המניות בחברה. ג'רי אייוי (Jerry Ivy), בעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא זה שמוביל את המאבק ומעמיד לבחירה שמונה דירקטורים חדשים. האסיפה הכללית של און טראק תתכנס ביום ראשון הקרוב, וייתכן מאוד שפרישת בני משפחת בשן תסלול את דרכו של אייוי לניצחון, ואת דרכה של און טראק להתחלה חדשה.

בעלי המניות
 בעלי המניות