חקירת ליברמן: וינשטיין יחליט מחר על תיקון כתב האישום

(עדכון) - במשרד המשפטים אמורים לפרסם כבר מחר הודעה לציבור, לאחר הדיון בלשכת וינשטיין בעניין תיקון כתב האישום נגד שר החוץ לשעבר

בפרקליטות המדינה החלו היום (ד') בעיבוד חומרי העדויות שנגבו במסגרת השלמת החקירה שערכה המשטרה בשבוע האחרון בפרשת השגריר בבלארוס כנגד ח"כ אביגדור ליברמן. החלטתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין בשאלת תיקון כתב האישום נגד ח"כ אביגדור ליברמן, בעקבות השלמות החקירה, תינתן ככל הנראה כבר מחר (ה').

חוות-דעת מטעם הפרקליטות אמורה להיות מונחת מחר על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שאמור לקבל בהקדם החלטה האם לתקן את כתב האישום שגובש נגד ליברמן בפרשת השגריר, ולהוסיף לתשתית העובדתית ממד של חומרה נוכח הראיות, המלמדות ככל הנראה כי ליברמן פעל באופן אקטיבי כדי לאשר את מועמדותו של זאב בן-אריה לשגריר בבלארוס, בקרב חברי ועדת המינויים של משרד החוץ.

‏לפי כתב האישום המקורי, ליברמן פעל לקידומו של בן-אריה לתפקיד במטה המדיני של משרדו ובהמשך לשגריר בלטביה. זאת תוך שהסתיר את העובדה שבן-אריה הדליף לו, בעת ששימש שגריר בבלארוס, פרטים מתוך מסמך חיקור הדין בפרשת ליברמן שישראל העבירה לרשויות בלארוס.

‏במשרד המשפטים אמורים לפרסם הודעה לציבור, לאחר הדיון הצפוי בלשכתו של וינשטיין, כבר היום או מחר. זאת, לאחר שהמשטרה סיימה את סבב השלמות החקירה.

נחקר במשך 40 דקות

כפי שהיה צפוי, אמש (ג') נחקר גם ליברמן עצמו במשך 40 דקות, במתקן המשטרה של יחידת החקירות להב 433 בלוד.

ככל הידוע, החוקרים הטיחו בליברמן את הראיות העולות מהעדויות החדשות, ובהן עדותו של סגן השר דני אילון, שמהן עולה כי ליברמן הפעיל לחצים לאישור מינויו של בן-אריה בוועדת המינויים, וכי הסתיר מחברי הוועדה את חוות-הדעת השלילית של המפקח הכללי בשירות החוץ, ויקטור הראל, על תפקודו של בן-אריה כשגריר בבלארוס.

‏על-פי ההערכות, סעיף האישום נגד ליברמן יישאר מירמה והפרת אמונים. עם זאת, צפויה החמרה במדרג החומרה שמייחסת הפרקליטות לליברמן במסגרת כתב האישום, ולכך צפויה השפעה על הדיון בטיעונים לעונש ועל קביעת הקלון, אם וכאשר יורשע ליברמן בבית המשפט. לדבר זה תהיה השלכה ישירה על האפשרות של ליברמן לשוב לזירה הפוליטית בתום המשפט.

‏ליברמן הגיע לחקירתו בלוד היישר מאירוע פתיחת קמפיין הבחירות של רשימת "הליכוד ביתנו", שהתקיים אמש בבנייני האומה בירושלים. מוקדם יותר הודיע בראיון עיתונאי כי בכוונתו להתמנות ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לאחר הבחירות.

הדברים תואמים את ההערכה שפורסמה ב"גלובס" לפני שבועיים, ולפיה ליברמן לא יוכל להתמנות לממשלה הבאה, שתוקם לאחר הבחירות, כל עוד משפטו תלוי ועומד בבית המשפט. ‏

הסנגורים יטענו: אין קלון

בכוונתם של סנגורי ליברמן, עו"ד גיורא אדרת וירון קוסטליץ, לטעון כי לא רק שבמעשיו אין קלון, אלא שהוא כלל לא עבר כל עבירה. זאת, על בסיס הנימוק שלא היתה לו כל נגיעה לחברי ועדת המינויים בשירות החוץ; כי לא חלה עליו חובה לנקוט פעולה אקטיבית של הרחקתו של בן-אריה מתפקידים במשרד החוץ עם כניסתו של ליברמן לכהונת השר; כי במינויים למטה המדיני של השר ולשגריר בלטביה לא היה משום קידום, לעומת תפקידו של בן-אריה בעת כניסתו של ליברמן למשרד, בדסק אירו-אסיה; וכי הפרת חובת הדיווח לממשלה ולוועדת השרים לא עולה כדי עבירה פלילית המצדיקה הגשת כתב אישום - בין היתר על בסיס תקדים צחי הנגבי בפרשת מינויו של רוני בר-און ליועץ המשפטי לממשלה.‏

בדצמבר 2012 הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ליברמן בפרשת השגריר בבלארוס, באשמת מירמה והפרת אמונים. ליברמן מואשם כי פעל לקידומו של השגריר, זאב בן-אריה, לתפקיד במטה המדיני של משרדו ובהמשך לשגריר בלטביה. זאת, תוך שהסתיר את העובדה שבן-אריה הדליף לו, בעת ששימש שגריר בבלארוס, פרטים מתוך מסמך חיקור הדין בפרשת ליברמן שישראל העבירה לרשויות בלארוס.