צפו: מכות וקללות בדיון בעליון על פסילת ח"כ חנין זועבי

ביהמ"ש העליון דן הבוקר בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את ח"כ חנין זועבי (בל"ד) מלהתמודד בבחירות ■ בתום הישיבה התלקחה קטטה בין מקורבי זועבי לבין פעילי ימין ■ פסק הדין אמור להינתן לכל המאוחר ביום ראשון

תוך התנגשות אלימה, מהלומות וגידופים בהיכל בית המשפט העליון, שבהם היו מעורבים אנשי ימין קיצוני, קיימו הבוקר (ה') 9 שופטי העליון, בראשות הנשיא אשר גרוניס, דיון בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד) מרשימת המפלגה בבחירות לכנסת הבאה.

פסק דינם של השופטים אמור להינתן לכל המאוחר ביום ראשון הקרוב, על-פי המועדים הקבועים בחוק הבחירות.

זועבי הביעה ביטחון בכך שהשופטים יקבלו את עמדתה ויתירו לה להתמודד בבחירות. "אין שום בסיס להחלטה של הוועדה לפסול את מועמדותי", אמרה זועבי, "לא עברתי על שום חוק. על כן, אני מאמינה שבית המשפט ידחה את ההחלטה".

מנגד אמר ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), שביקש את פסילתה, כי "מי שתומך במאבק מזוין נגד ישראל - לא ישתתף בבחירות".

בא-כוחה של מפלגת הליכוד, עו"ד אבי הלוי, אמר בדיון כי יש לפסול את זועבי, שהשתתפה במשט של ספינת ה"מרמרה" הטורקית לחופי עזה במאי 2010, שהסתיים בהשתלטות צה"ל על האונייה ובקרב עם פעילי הטרור ששהו עליה.

לדבריו, זועבי שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "אנו סבורים כי מטרותיה של ח"כ הכנסת זועבי שוללות את קיומה של מדינת ישראל. ח"כ זועבי הביעה תמיכה בחמאס נגד מדינת ישראל".

מנגד אמר עו"ד חסן ג'בארין, שייצג את זועבי, כי "אם ח"כ זועבי תומכת במאבק מזוין, אז היינו רואים לפחות חקירה אחת, אבל היועץ המשפטי לממשלה לא הגיש כתב אישום".

נציג היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ענר הלמן, טען כי המבחן לשאלת התמיכה במאבק מזוין נגד ישראל איננו אם נפתחה חקירה פלילית או הוגש כתב אישום בעניין. ואולם לדבריו, עמדת היועמ"ש היא שאין לפסול את מועמדותה של זועבי, מאחר שלא הצטברה מסה קריטית של ראיות נגדה הפוסלת אותה על-פי מבחני חוק יסוד: הכנסת, ופסיקתו של בית המשפט העליון. (א"ב 9255/12).

אל זועבי התלווה יו"ר סיעת בל"ד, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה. הוא אמר כי אם העליון לא יבטל את פסילתה של זועבי, המפלגה כלל לא תתמודד במערכת הבחירות.

מצדו השני של המתרס התייצבו לדיון נציגים ממחנה הימין שקידמו את פסילתה של זועבי - ובראשם כאמור סגן יו"ר ועדת הבחירות, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), ועמיתו לסיעה, ח"כ דני דנון. נוסף עליהם הגיעו לבית המשפט גם ח"כ מיכאל בן-ארי ופעיל הימין ברוך מרזל.