רון אייכל: בעיית הצוק הפיסקלי תיפתר בזמן פציעות

הכלכלן הראשי של מיטב: "בארה"ב, כפי שהתרגלנו כבר יותר מפעם אחת, בכל האמור לניהול המדינה בתקופת כהונתו של אובמה, ההחלטות מגיעות - אם בכלל - רק בדקה ה-90"

בעיית הצוק הפיסקלי בארה"ב תיפתר "בזמן פציעות", כלומר רגע לפני שהקיצוצים והעלאות המסים ייכנסו לתוקף מחרתיים (ג'). כך מעריך רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב.

"בארה"ב, כפי שהתרגלנו כבר יותר מפעם אחת, בכל האמור לניהול המדינה בתקופת כהונתו של אובמה, ההחלטות מגיעות - אם בכלל - רק בדקה ה-90", כותב אייכל בסקירה השבועית שלו. "כך קרה לפני כשנה כשבית הנבחרים היה צריך להחליט על גובה תקרת החוב למשק, דבר שהביא לאובדן דירוג האשראי המושלם של ארה"ב על ידי S&P. כך יקרה גם הפעם, עם הצוק הפיסקלי... אנו, בדומה לקונצנזוס בשוק, מעריכים כי המחוקקים בוושינגטון יגיעו להסכמה עד יום שני בערב (זמן ארה"ב)".

הצוק הפיסקלי, שורה של קיצוצים והעלאות מסים ב-607 מיליארד דולר, מאיים לדחוף את כלכלת ארה"ב למיתון ולהעלות את שיעור האבטלה הגבוה ממילא. אייכל מסביר שגם אם הסוגיה תיפתר, הזמן הרב והמאמצים הגדולים שנדרשו לשם כך מצביעים על "היעדר יכולת המשילות של הנשיא האמריקאי, על רקע היעדר של רוב דמוקרטי מוצק... הנשיא הנבחר לא מסוגל לקדם צעדים במשק והדבר מביא לשיתוק השלטון".

בעיה זו, טוען אייכל, תימשך בשנתיים הקרובות עד שיתקיימו בחירות בבית הנבחרים הנשלט ע"י הרפובליקאים. "כלומר, גם אם הנשיא יצלח את המשוכה הנוכחית, הסיטואציה בארה"ב תמשיך להיות קשה מאוד והיעדר יכולת המשילות תמשיך לאפיין את השלטון במהלך 2013 ו-2014", סבור אייכל.

בינתיים, הצרכן האמריקאי חושש מאוד מהצוק הפיסקלי והדבר בא לידי ביטוי במכירות ברשתות השיווק בעונת החגים. המכירות בחודשים נובמבר-דצמבר מהוות כאמור כ-40%-50% מסך המכירות השנתיות בארה"ב, אך השנה הם היו מאכזבות, מה שמעיד על כך שהצרכן האמריקאי "נכנס לבונקר".

אייכל מציין שמדיווח של חברת כרטיסי האשראי מאסטרכרד עולה כי עונת החגים הנוכחית הייתה האנמית ביותר מאז 2008: "כפי הנראה, ההוריקן Sandy בחוף המזרחי והצוק הפיסקלי השפיעו לרעה על ההוצאה הפרטית, אשר גם כך נתמכה בבסיס רעוע של שיעור אבטלה גבוה למדי ושכר מתכווץ במונחים ריאליים, כבר שנתיים. סך ההוצאה בחודשיים שקדמו לחג המולד הייתה גבוהה ב-0.7% מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. לשם השוואה, היקף המכירות בחודשיים אלו, בשנת 2011 היה גבוה ב-4.5%, לעומת רמתו בשנת 2010.

"לפי חברת המידע בתחום המכירות ShopperTrak, שבסיסה בשיקגו, היקף המכירות בתקופת החגים התרחב ב-2.5%, לעומת התקופה המקבילה ב-2011, כאשר תנועת הקונים (מספר הקונים הפוטנציאלים) צמח ב-2.8%. למרות הכיוון המנוגד לדיווח של מאסטרכרד, גם שיעורים אלו, הם הנמוכים ביותר מאז 2008. אין ספק כי דווחים אלו אינם מעודדים במיוחד".