"פישר מדבר על העלאת מסים. מה זה עוזר עכשיו?"

גובר המתח בין בנק ישראל לאוצר סביב המדיניות הפיסקאלית ב-2013 ■ בכיר באוצר: "הקיצוץ יהיה קשה ויישפך הרבה דם סביבו" ■ "נניח שנצטרך עוד 3-4 מיליארד במסים - בפעולה אחת אפשר לפתור את זה"

"פישר אינו מפוקס. במקום לשלב ידיים איתנו, ולהתרכז בקיצוץ הענק שיש לעשות - בשיעור של 15 מיליארד שקל, שיהיה קשה מאוד ולא ברור אם אפשרי בכלל - הוא מתרכז בהעלאת מסים באמצע תקופת בחירות. מה זה עוזר עכשיו?" כך אמר ל"גלובס" בכיר באוצר בתגובה להתבטאויותיו הקשות והחוזרות של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לגבי התמונה הפיסקאלית העגומה של המשק לקראת 2013.

במשך כשלושה ימים ברציפות תקף הנגיד את מדיניות האוצר: בין השאר ציין - בניגוד לעמדת שר האוצר, יובל שטייניץ - כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים; כי הוא אינו מרגיש בנוח עם הגירעון הנוכחי, שחצה את רף 4% תמ''ג; כי גם בשנה הבאה האוצר יחרוג מיעד התקציב (כ-3.5% תמ''ג לעומת 3% תמ''ג) ושהוא לא היה רוצה שתקרת ההוצאה תיפרץ.

הטון עושה את המוזיקה

אלא שלא רק התוכן הוא זה שחריג והקפיץ את האוצר, אלא התדירות והטון הקשה שנשמע: המתקפה של פישר החלה עם ההודעה על שיעור הריבית לינואר ביום שני שעבר, נמשכה למחרת בדברים שאמר בכנסת, וביום רביעי, בכנס פנימי של הבנק המרכזי. מתברר כי סוגיית העלאת המסים היא זו שמביאה את שני המוסדות הכלכליים למתח: הנגיד ציין את הצורך במהלך זה ביום שני האחרון; שר האוצר אמר למחרת בראיון לגלי צה''ל כי "כבר הטלנו מספיק מסים ולא נצטרך עוד", וכמה שעות אחר כך, פישר שוב דיבר על הצורך בהעלאת מסים.

"הקיצוץ - האירוע הפיסקאלי החשוב של 2013 - יהיה קשה ויישפך הרבה דם סביבו", מסביר הבכיר באוצר. "נניח שאכן נצטרך עוד 3-4 מיליארד שקל מסים כמו שפישר אומר, דבר שבכלל לא בטוח, אבל נניח. אז בפעולה אחת או שתיים, שאתה יודע מהן (העלאת מע''מ ו/או העלאת מס הכנסה ב-1% -א.פ.) אפשר לפתור את זה, אבל אין פעולה אחת או שתיים בצד הוצאות שבאמצעותן אתה יכול לקצץ 15 מיליארד! אפילו פישר מסכים שזה הדבר הכי חשוב - אז בשביל מה לדבר עכשיו על העלאת מסים?".

בבנק ישראל בחרו שלא להגיב לדברים.

מקורות בלשכתו של שר האוצר ניסו להנמיך את גובה הלהבות ומסרו: "ישנם מצבים, שבהם כל אחד מושך יותר לכיוון שלו - אבל אין תחושה של מתח. יתרה מזו, באוצר מאוד שמחו שפישר עדכן את התחזיות שלו בהתאם למה ששטייניץ הכריז. אין כעת מלחמות ואין משהו חריג. יש חוסר הסכמה ספציפי".

נציין כי בנק ישראל, בדומה לאוצר, עדכן את תחזיות הצמיחה בהתאם להוראות הלמ''ס בעניין חישוב ההכנסות מסקטור הגז לצורך חישוב התמ"ג. הנגיד הדגיש כמה וכמה פעמים, כי בפועל קצב הצמיחה הואט, ולצורך קביעת המדיניות, תחזית הצמיחה הורדה ל-2.8% והתוספת לתוצר נובעת מגילויי הגז, עניין שאינו משפר את התעסוקה או את ההכנסות ממסים בשלב זה.

"מודאג מאוד"

ניכר כי סוגיית התקציב היא המטרידה ביותר את הנגיד כעת. "הוא מודאג מאוד-מאוד", אמר אחד האנליסטים שנכח בישיבת החזאים הסגורה שהתקיימה בבנק ישראל ביום חמישי שעבר - ישיבה המתקיימת אחת לרבעון עם הכלכלנים הבכירים בשוק ההון. לדברי האנליסט, "ניכר כי הנגיד מאוכזב. הוא רמז כי בכל הקשור למדיניות התקציבית, הממשלה לא מקשיבה לו, לא כל כך שומעת אותו, לא כל כך מתייחסת אליו ולא נותנת ביטוי לדעותיו. הוא נראה מאוכזב מאוד ואף כעוס".

היחסים בין האוצר לבנק ישראל היו רגועים יחסית בשנים האחרונות. התקרית האחרונה בין שני הגופים אירע באוגוסט, בדיון על תקציב הביטחון. להפתעת הנוכחים, הנגיד נאם באופן שממנו השתמע כי הוא מצדד בעמדת משרד הביטחון. "פישר גרם לנו נזק", טענו אז כמה מבכירי האוצר. "הוא מדבר על קיצוצים ועל חשיבות האחריות הפיסקאלית, אבל כשהוא רואה גנרלים מולו, הוא נמס קצת" אמר ל"גלובס" אחד מהם למחרת.

אלא שנראה כי פישר אכן אינו חפץ בקיצוץ בתקציב הביטחון." לא מומלץ לדחות את ההחלטות האלו (קיצוצים והעלאת מסים - א.פ). המתחים בתוך הממשלה רק גדלים ככל שמתרחקים מהבחירות, ועדיף לקבל החלטות אלו כבר בתחילת הקדנציה של הממשלה. עלינו לזכור שעלולים להיות גם אתגרים ביטחוניים, וזו האחריות העליונה של הממשלה להגן על אזרחיה", חוזר ואומר הנגיד בנאומיו האחרונים.