יש מחיר לחופש: 4.7 מיליון שקל הכנסות למדינה מכופר מס

במחצית השנייה של 2011 המדינה איפשרה ל-71 אנשים פרטיים וחברות שהיו חשודים בהעלמת הכנסות, להמיר את ההליכים הפליליים נגדם בתשלומי כופר מס

רופא פלסטיקאי מאזור הצפון בשם ג'קי גוברין, שהיה חשוד כי העלים מרשויות המס עסקאות שביצע בשנים 2010-2006, במטרה לחמוק מתשלום מס בסך של כ-2.4 מיליון שקל, שילם למדינה כופר של מיליון שקל. בתמורה, הסכימה רשות המסים כי ד"ר גוברין, שהקים את המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח בנהריה, לא יועמד לדין פלילי.

גם מאיר צבי הרשלר, שנתפס לפני כשנתיים במסלול הירוק בנמל התעופה בן-גוריון, כשברשותו יהלומים מוברחים בשווי של יותר מ-1.6 מיליון שקל, נחלץ מאימת הדין בזכות תשלום כופר של 130 אלף שקל למדינה.

גוברין והרשלר הם שניים מתוך 71 אנשים פרטיים וחברות שהיו חשודים בהעלמת הכנסות ממס הכנסה, אי תשלום מיסי מקרקעין, העלמת מע"מ, מכס או מס קנייה במחצית השנייה של שנת 2011, ואשר ועדות הכופר ברשות המסים, איפשרו להם להמיר את ההליכים הפליליים נגדם בתשלומי כופר.

פרטיהם של משלמי הכופר, וסכומי הכופר ששולמו לקופת המדינה נחשפו היום (ב') עם פרסום קובץ החלטות וועדות הכופר של רשות המסים למחצית השנייה של 2011. מהקובץ עולה כי בסך הכול נכנסו לקופת המדינה כ-4.7 מיליון שקל במסגרת 71 הסדרי הכופר שנערכו בתקופה זו.

הברחות והצהרות כוזבות

רשות המסים רשאית להטיל כופר על אדם או חברה, כחלופה, להליך פלילי נגדם מכוח חוק המס השונים. לצורך כך הוקמו וועדות הכופר הדנות בנושאי מע"מ, מכס, ומס קניה, שבסמכותן לקבל החלטות על הטלת כופר. לשם גיבוש שיקול הדעת בהחלטות על הכופר שוקלות הוועדות, בין היתר, את חומרת העבירה שביצע החשוד, את מידת מעורבותו של החשוד בביצוע העבירה, הרשעות קודמות, תשלומי כופר בעבר, מצב אישי, העניין הציבורי בהעמדה לדין, הצורך בהרתעה ועוד'. החלטות ועדות הכופר מתפרסמות פעמיים בשנה.

קובץ ההחלטות שפורסם היום כולל מקרים מסקרנים רבים, שבהם החליטו הוועדות להמיר הליכים פליליים בתשלום כופר. אחד מהם הוא של ציון יפרל, מורה לחינוך גופני מאזור הצפון, שנחשד כי הצהיר באופן כוזב בפני רשויות המס כי בשנים 2005-2009 הוא התגורר ביישוב מעלות תרשיחא המוכר כיישוב ספר, במטרה להתחמק מתשלום מס בסך כ-132 אלף שקל. זאת, הודות להטבות מס הניתנות לתושבי המקום. לאור מצבו האישי של יפרח וסכום העבירה שביצע, הסכימה ועדת הכופר שלא להעמידו את יפרח לדין ובתמורה שילם יפרח כופר בסך 35 אלף שקל.

גם לחברה מאזור המרכז העוסקת בהשכרת ציוד לאירועים ומתהדרת בשם הססגוני "שנטי אלגנטי", שהייתה חשודה בניכוי מס תשומות שלא כדין בסכום של כ-273 אלף שקל, הסכימה רשות המסים להמיר את ההליכים הפליליים בתשלום כופר. לאחר שהסדירה את תשלום המס, שילמה "שנטי אלגנטי" למדינה כופר בסך 50 אלף שקל.

מקרה נוסף שבו שולם כופר בתקופה זו הוא זה של הנוסעת אלונה קריס קאנו, שניסתה, לפי החשד, להבריח במסלול הירוק בנתב"ג טלפונים סלולריים בכמות מסחרית ובסכום החייב במס בסך כ-275 אלף שקל. קאנו שילמה כופר בסך 100 אלף שקל; על אליעזר גידור, אספן רכבי אספנות מהצפון, שהיה חשוד בהגשת נתוני יבוא כוזבים ובהנמכת הייבוא תוך מתן הצהרה כוזבת, במטרה להתחמק מתשלום מס בסך של כ-296 אלף שקל, השיתה רשות המסים כופר בסך כ-352 אלף שקל.

גם חברת א.דיגמי יבוא ושיווק, העוסקת במסחר במוצרי קרמיקה, שילמה במחצית השנייה של 2011 כופר בתמורה לאי העמדתה לדין פלילי. החברה שהייתה חשודה בהצהרה כוזבת למכס, כדי להתחמק מתשלום מס בסך של כ-421 אלף שקל, שילמה כופר בסך של 150 אלף שקל.