"הצורך להיות גלובליים מהיום הראשון טוב להיי-טק בישראל"

ד"ר בני זאבי, יו"ר משותף של ארגון תעשיות ההיי-טק הישראלי, בפאנל הון סיכון שנערך היום: "השירות בצבא מייחד את היזמים בישראל" ■ אבישי זילברשץ, שותף בקרן אינפיניטי: "הייחוד שלהם הוא היכולת לצאת לשווקים מרוחקים"

חברי הפאנל שעסק בנושא ההון סיכון והתכנס היום באוניברסיטת תל אביב, היו תמימי דעים יחסית לגבי היתרונות של ההיי-טק הישראלי. הדיון, שנערך ביום הראשון של שנת 2013, לא התייחס לאתגרים שעמדו מול ההון סיכון המקומי בשנה האחרונה, בהם הקושי לגייס קרנות חדשות.

הכנס נערך במסגרת שיתוף פעולה בין הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, בית הספר למנהל עסקים רקנאטי ובית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב.

המנחה, פרופסור סטפן סאמוט מוורטון, שאל את חברי הפאנל מה מייחד את היזמים הישראליים. ד"ר בני זאבי, שותף בקרן DFJ תל אביב, וכן יו"ר משותף של ארגון תעשיות ההיי-טק הישראלי (IATI), אמר שהשירות בצבא מייחד את היזמים בישראל.

ניהול סיכונים

השותף של זאבי בראשות ארגון ה-IATI, יואב שלוש, הזכיר את היכולת לנהל סיכונים ולהשלים עם כישלונות, שבולטים בישראל. שלוש ציין את המחסור בכספים שמתבטא לדעתו בכך שיש כיום בישראל, "750 חברות שנתמכות על-ידי הון סיכון מתוך כ-5,000 בסך הכול, וזה הרבה מדי בשביל כמות הכסף שזמינה כאן".

אבישי זילברשץ, שותף בקרן אינפיניטי, הדגיש כי הייחוד של היזמים המקומיים הוא היכולת לצאת לשווקים מרוחקים, וכי זהו חלק אינטגרלי ממרחב הפעילות של החברות מהיום הראשון.

בהמשך לדבריו, הוסיף יורם אורון, שותף בקרן ורטקס, כי חלק גדול מהכספים שמושקעים בשוק ההיי-טק הישראלי וכן רוב האקזיטים מקורם בארה"ב. "הצורך להיות גלובליים מהיום הראשון הוא כורח שעובד די טוב עבור החברות שלנו", אמר.

בפאנל השתתף גם אורי ויינהבר, מחממת Time The, שתומכת בעיקר בחברות בתחום המדיה והתקשורת, בשלבים מוקדמים. ויינהבר התייחס להתפתחות שאמורה לבוא לידי ביטוי בשרשרת המזון של המשקיעים בחברות בשלבים מוקדמים.

"אני חושב שחממות יעברו לעבוד בעתיד הקרוב עם חברות בוגרות יותר", טען, "וכבר לא במקביל לתוכניות ההאצה השונות, ה-Accelerators. הצורך בכספים הופך משמעותי בין שלב ה-Seed לבין הגיוסים המאוחרים יותר שמיועדים לחברות יותר בוגרות. אני מאמין שבתוך כמה שנים אנחנו נהיה ממוקדים יותר שם".