אוסקר גרוס עובר לידיים ישראליות: נמכר לאביטל וכהן

אבי אביטל, מנהל חדר המסחר בישראל, ורונן כהן, מנהל השלוחה הישראלית, רכשו את הפעילות מבעלי המניות הקיימים, ובראשם המנכ"ל, מייקל שאול ■ הצדדים לא חשפו את היקפה הכספי של העסקה

פעילות הברוקראז' של בית ההשקעות האמריקני הפרטי אוסקר גרוס עוברת לידיים ישראליות. אבי אביטל, מנהל חדר המסחר בישראל, ורונן כהן, מנהל השלוחה הישראלית, רכשו את הפעילות מבעלי המניות הקיימים, ובראשם המנכ"ל, מייקל שאול. הצדדים לא חשפו את היקפה הכספי של העסקה.

מראיון שנתן שאול לאתר הפיננסי בלומברג ניתן להבין כי מצב העסקים בחברה אינו מלהיב. לדבריו, לא היו גורמים נוספים אשר התעניינו ברכישה. "הצלחנו לשרוד ונקווה שלחברה יש עוד כמה עשרות שנים. כשאני מסתכל על עד כמה המצב היה קשה לחברות קטנות בקיץ, אני חושב שזאת הייתה התחתית".

שאול יעזוב את תפקיד המנכ"ל לאחר כ-12 שנים, עם השלמת העסקה (הכפופה לאישורים רגולטוריים). הוא יתמקד בפעילותו בחברת ניהול ההשקעות Marketfield Asset Management שבה הוא מכהן כיו"ר וכמנכ"ל.

ככל הידוע, בקרן של מרקטפילד משקיעים גם גופים מוסדיים ישראליים. התשואה השנתית של הקרן נעה בין תשואה שלילית של 12.9% ב-2008 לתשואה חיובית של 31.1% ב-2009. ב-2012 התשואה הייתה כ-8%. נכון לסוף אוקטובר, כ-35% מההשקעה בקרן הייתה בשורט על ניירות ערך.

אוסקר גרוס היא חברת הברוקרים הראשונה שפתחה סניף בישראל. כיום פועל בית ההשקעות מניו יורק ומתל אביב, והוא מעסיק 16 עובדים בארץ. החברה נוסדה לפני 95 שנה בפולין, כאשר המייסד, אוסקר גרוס, פתח בעיר לבוב משרד למסחר במט"ח. ב-1939 הפעילות הועברה לארה"ב.

"מתסכל לעשות פה עסקים"

בישראל החל בית ההשקעות לפעול בשנת 1968. באמצע שנות ה-90 אחד המשקיעים בחברה היה אדי שלו - משקיע הון סיכון שגם כיהן לתקופה מה כמנכ"ל הסניף המקומי.

שאול עצמו סיפר בראיון ל"גלובס" לפני כמה שנים כי הוא "מאוד קשור לאופרציה בישראל, היא כמעט כמו ילד עבורי, אבל זה באמת לא מקום שקל לעשות בו עסקים. לפעמים זה מקום שמתסכל לעשות בו עסקים, כשהדברים הופכים למאוד קטנוניים כאן".

בשנים האחרונות נראה שהפעילות המקומית של אוסקר גרוס נחלשה, ורבים מעובדיה עזבו לטובת בתי השקעות אחרים בארץ.

בתחום המחקר, אוסקר גרוס עברו לעבוד בפורמט שונה, וכבר אינם מפרסמים סקירות אנליסטים בדומה לבתי השקעות אחרים.