אובמה חתם: 480 מיליון דולר לטילים בישראל בתקציב ההגנה

מתוך התקציב שאושר כסיוע בטחוני לישראל - 211 מיליון לכיפת ברזל ■ ייתכן קיצוץ של כ-10% בחבילת סיוע זו, בכפוף לקיצוץ רוחבי בתקציבי הממשל שייכנס לתוקף במארס, אם מחוקקים לא יוכלו להגיע לפשרה על קיצוץ הגירעון

ארה"ב תזרים 478.8 מיליון דולר לתכניות הישראליות לההגנה מפני טילים, לרבות "כיפת ברזל" ו"חץ", לפי תקציב משרד ההגנה האמריקאי (הוצאות) לשנת הכספים 2013, שעליו חתם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בסוף השבוע שעבר.

הסכום כולל 211 מיליון דולר ל"כיפת ברזל". ייתרתו מוקדשת לתכניות החץ, לרבות המשך פיתוח "חץ 3", ליירוט טילים בשכבות העליונות של האטמוספרה, ו"שרביט קסמים" ("קלע דוד"). בשנת הכספים 2012 הסתכם הסיוע האמריקני לתכניות הטילים של ישראל (למעט "כיפת ברזל") ב-235 מיליון דולר.

תקציב הפנטגון ל-2013 הוא 633 מיליארד דולר. מתוכם, 9.8 מיליארד דולר מוקדשים לתכניות הגנה מפני טילים, לרבות מחקר היתכנות להקמת שלושה בסיסי טילים להגנה מפני טילים במזרח ארה"ב.

מכל מקום, לא ברור אם ישראל תקבל את מלוא הסכום שמוקדש לתכניות הטילים שלה בתקציב ההגנה. החוק למניעת נפילה מהצוק הפיסקלי, שעליו חתם אובמה אתמול, דחה עד 1 במארס את החלת הקיצוץ הרוחבי האוטומטי על כל משרד הממשל, שעמד להיכנס לתוקף ב-1 בינואר, במהלך דרסטי לקיצוץ הגירעון התקציבי.

המחוקקים בוושינגטון צריכים להגיע להסכם חלופי לקיצוץ הגירעון. בהעדר הסכם חדש כזה, תיכנס לתוקף ב-1 במארס תכנית הקיצוץ האוטומטי, ומדובר בתכנית דרקונית. מתקציב הפנטגון יקוצצו 500 מיליארד דולר בפרישה ל-10 שנים, כאשר בשנה הראשונה, 2013, יגולחו כ-63 מיליארד דולר, כלומר כ-10%. זה צפוי להיות שיעור הקיצוץ מהסיוע לתכניות הטילים הישראליות.

סוגיית הקיצוץ הרוחבי כבר מסתמנת כסלע מחלוקת שיחולל התנגשויות בין הממשל והדמוקרטים מצד אחר לבין הרפובליקנים מצד אחר. הרפובליקנים מאיימים ליצור זיקה בין הקיצוץ הרוחבי לבין הדיון על העלאתה של תקרת החוב. על פי הערכות של אנליסטים, העימות על המצוק הפיסקלי שהסעיר את ארה"ב בשבועות שחלפו יחוויר לעומת מה שצפוי להתרחש על גבעת הקפיטול לקראת מארס.

תקציב משרד ההגנה כולל קטע מיוחד, לא "תקציבי", שמוגדר כ"תחושת הקונגרס", כלומר ללא תוקף של חוק, שמשבח את תכנית "כיפת ברזל". המחוקקים קוראים למשרדי ההגנה והחוץ של ארה"ב לברר אצל הגורמים המתאימים בישראל האם לצה"ל יש צורך בסולללות נוספות של "כיפת ברזל", או במיירטים, או בציוד אחר שדולל בעקבות מבצע "עמוד ענן", וליידע את הקונגרס אם אכן קיים צורך כזה.

"הקונגרס חוזר ומאשר את מחויבותו לביטחונה של ישראל, בעלת הברית האסטרטגית שלנו", נאמר בקטע זה. "הקונגרס תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור ומביע אהדה למשפחות הישראלים ששמשו מטרה להתקפות הטילים של חמאס".

עוד נאמר בקטע שהקונגרס מכיר בהצלחתה החריגה של "כיפת ברזל" להגן על אזרחי מדינת ישראל ומביע את שאיפתו לוודא שלרשות ישראל עומדים האמצעים להגן על עצמה מפני התקפות טרור, באמצעות רכישות של סוללות נוספות ומיירטים של "כיפת ברזל".