ה'פד' עשוי "לגמול" השווקים מה-QE; מה אומרים אנליסטים?

אמש פורסמו פרוטוקולי הריבית לדצמבר, מהם עולה כי קיימים חילוקי דעות חריפים לגבי המשך תוכנית רכישות האג"ח ■ אנליסטים טוענים כי הפסקת התוכניות להקלה כמותית יאותתו לממשל בוושינגטון כי הבנק המרכזי מאמין בכלכלה

לאחר שיום המסחר הראשון של השנה התאפיין ב"אופורייה" גדולה שהתאפיינה בעליות של כ-3% בוול סטריט, אמש, עם פרסום פרוטוקולי הריבית של ה'פד' לחודש דצמבר, הגיעה ה"דפרסיה" והמדדים ננעלו בירידות. הפרוטוקולים חשפו חילוקי דעות חריפים בין חברי ה'פד' לגבי המשך תוכנית רכישות האג"ח. האם הפסקת הרכישות תסייע לכלכלה? מספר אנליסטים טוענים שכן.

אותם אנליסטים טוענים כי הפסקת התוכניות להקלה כמותית יסייעו ל'פד' "לגמול" את השווקים מ"סם" הכסף הזול ויאותתו לממשל בוושינגטון כי הבנק המרכזי מאמין בכלכלה וסבור כי היא חזקה מספיק כדי שמור על קצב ההתאוששות מבלי סיוע חיצוני.

כאמור, פרוטוקולי הריבית לחודש דצמבר חשפו כי מספר חברי הוועדה המוניטרית חלוקים בדעתם לגבי המשך התוכניות להקלה כמותית, במסגרתן רוכש ה'פד' אג"ח (ממשלתיות ומגובות משכנתאות) בהיקף כולל של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש. עם זאת, רק חברי ועדה בודדים סברו כי יש להפסיק לחלוטין את רכישות האג"ח עוד לפני תום 2013.

לפי סאם צ'אנדן, נשיא וכלכלן ראשי של חברת Chandan Economics, ה'פד' מנסה לאותת בכך שני דברים. האחד, ה'פד' מאמין כי הכלכלה האמריקאית נכנסה למומנטום חיובי ו"יכולה להסתדר לבד", כך שאין צורך יותר בהמשך הזרמת הכספים לשווקים. השני, ה'פד' מעוניין שהשווקים יתרגלו לרעיון שזוהי ההתחלה של סוף תוכניות ההקלה.

מעבר לכך, אנליסטים אחרים טוענים כי רכישות האג"ח יוצרות "בעיה" למאזנים של ה'פד'. " המאזנים של ה'פד' כוללים, נכון ל-2 בינואר, כ-2.9 טריליון דולר של אג"ח, עניין שעשוי ליצור בעיה גדולה בעתיד כאשר הוא ירצה למכור את האג"ח", טוען אנליסט בוול סטריט. כבר כעת, יש לציין, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מתחילות לעלות מהשפל, ונמצאות בשיא של 8 חודשים - ברמה של 1.94%.

"ה'פד' צריך לאזן את הסיכונים ולמנף את היתרונות של תוכניות ההקלה, והיה ברור שהוא יפסיק את רכישות האג"ח בטווח הקרוב כדי לעשות כך", טוען צ'אנדן.