ה-VIX צנח בכ-38% בשבוע החולף; להיכנס או לצאת מהשוק?

"מדד הפחד" רשם את הירידה החדה ביותר מזה כ-26 שנה, בעוד מדד ה-S&P 500 טיפס לשיא של 5 שנים ■ ב-3 מתוך 4 המקרים בהם ה-VIX צנח ביותר מ-25% בשבוע אחד, השווקים ירדו בשבוע שלאחר מכן

מדד ה-VIX הידוע בכינויו "מדד הפחד", רשם בשבוע החולף ירידה של כ-38%, החדה ביותר מזה 26 שנה לרמה של מתחת ל-14 נקודות. רבים תוהים כעת האם מדובר באיתות המעיד על רצונם של המשקיעים להיכנס לשווקים, או שעדיף לחכות ו"לשבת על הגדר" עד שהשווקים יתייצבו מעט.

ה-VIX מחושב על בסיס סטיות התקן הגלומות באופציות על מדד ה-S&P 500 חודש אחד קדימה. הוא לוקח בחשבון לא רק את האופציות הסחירות אלא גם פרמטרים נוספים כמו הריבית, תקופת הזמן וסטיית התקן הצפויה לכל נכס. רבים רואים בו כאחד המדדים לבחינת הסיכון בשווקים. במילים אחרות, ככל שהשוק "עצבני" יותר - כלומר סטיות התקן גבוהות יותר - כך המדד מקבל ערך גבוה יותר.

במקביל, גם תעודת הסל העוקבת אחר מדד ה-VIX, (עוקבות אחר אופציות עם מועד פרעון של עד חודש) ה-iPath S&P 500 VIX Short Term Futures ETN (סימול: VXX) צללה לשפל כל הזמנים במהלך המסחר ביום שישי - 27.5 דולר. מנגד, מדד ה-S&P 500 עלה לשיא של יותר מ-5 שנים.

למרות הסנטימנט השורי שהחל ביום המסחר הראשון של 2013, אנליסטים רבים מציינים כי החוזים העתידיים על מדד ה-VIX מעידים על כך שבעתיד הקרוב צפוי גל נוסף של תנודתיות. למעשה, ב-3 מתוך 4 המקרים בהם ה-VIX צנח ביותר מ-25% בשבוע אחד, השווקים ירדו בשבוע שלאחר מכן.