דש: "ההתפתחויות בארה"ב מסמלות את תחילת סוף המשבר"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', מתייחס להתפתחויות האחרונות בארה"ב: "מניסיון העלאת תקרת החוב בשנת 2011, תשואות האג"ח הממשלתיות נותרו יציבות יחסית לקראת המועד האחרון להחלטה"

ההתפתחויות של השבוע האחרון בארה"ב מסמלות במובנים מסוימים את תחילת סוף המשבר שפרץ לפני 5 שנים, כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', על רקע הדיונים בוושינגטון בנוגע לתקציב ולתקרת החוב, וצעדי הפדרל ריזרב.

לאחר הדיווחים כי הפדרל ריזרב מתכנן להפסיק בקרוב את רכישות האג"ח שלו, מציין זבז'ינסקי כי "בצד המדיניות הפיסקאלית, הממשל החל לבצע צעדים מעשיים לצמצום הגירעון. במישור המוניטארי, התברר שחברי הוועדה המוניטארית מתכננים להפסיק את הרכישות ביוזמתם כבר השנה".

לאחר סיום המו"מ לפתרון הצוק הפיסקלי, כעת הצדדים בוושינגטון ינסו להגיע להסכמה לגבי תקרת החוב המאיימת להתפקע. "מניסיון העלאת תקרת החוב בשנת 2011, תשואות האג"ח הממשלתיות נותרו יציבות יחסית לקראת המועד האחרון להחלטה", אומר זבז'ינסקי.

"תוצאות המו"מ יכולות להוביל למספר תרחישים: הצלחת הרפובליקנים להטיל ריסון חד מדי על ההוצאות התקציביות בטווח הקצר עלולה לגרום לפגיעה בצמיחה ועמה גם לירידה בתשואות האג"ח. במצב זה, גם הבנק המרכזי צפוי להאריך את תכנית הרכישות שלו. אם הצדדים לא יגיעו למתווה שיבטיח הורדה הדרגתית של החוב הממשלתי, דירוג האשראי האמריקאי יעמוד בסכנה, אך לא בהכרח יוביל לירידה חדה בתשואות, כפי שהיה בשנת 2011, בגלל שהמצב הכלכלי היום יציב הרבה יותר. השגת תכנית שתבטיח את הורדת החוב, אך באופן הדרגתי מבלי להטיל קיצוצים חדים מדי בטווח הקרוב, תגרום להעלאת התשואות. אנו מניחים שהתרחיש האחרון הוא הסביר ביותר".