חברת יעקב כספי תפצה ב-20 מיליון שקל את בנק בילבאו הספרדי

זאת עקב רשלנותה בשחרור מטען ימי ■ פסיקת ביהמ"ש העליון בנושא ניתנה 18 שנים לאחר הגשת התביעה

18 שנים לאחר הגשת התביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, דחה השבוע בית המשפט העליון את ערעורם של חברת יעקב כספי בע"מ ומנהלה אוריאל כספי על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שבו חויבו השניים לפצות את בנק בילבאו הספרדי ב-20 מיליון שקל עקב רשלנותם בשחרור מטען ימי.

פסק הדין הוא הספיח האחרון של פרשת קריסת חברות מקבוצת רובי אסא, שהעסיקה ערכאות משפטיות רבות לאורך 20 שנה.

בשנת 1992 טיפלה כספי בפריקתו של מטען מטילי ברזל רב-ערך עבור חברת רם תעשיות בע"מ, שהייתה בבעלותו של אסא. כספי אפשרה את שחרור המטען ברשלנות, שלא כנגד הצגת שטרי המטען המקוריים. זמן קצר אחר-כך מצא עצמו הבנק שמימן את רכישת המטען מול שוקת שבורה, עקב קריסת קבוצת החברות של קבוצת רם.

התביעה הוגשה עוד בשנת 1995 על-ידי הבנק השוויצרי שמימן את רכישת המטען עבור רם תעשיות. כמה שנים לאחר מכן המחה הבנק התובע את זכויות התביעה לבנק ספרדי, שבתקופה הרלוונטית היה החברה-האם שלו. לאחר מכן הבנק הספרדי התמזג עם מספר בנקים נוספים בספרד.

בעקבות מהלכים אלה אישר בית המשפט המחוזי את חילופי התובעים בתיק, מהבנק השוייצרי לבנק הספרדי. בפסק דינה של השופטת דניה קרת-מאיר התקבלה התביעה כנגד הנתבעים במלואה, וכספי חויבה לפצות את הבנק בסך של כ-20 מיליון שקל.

בערעורה לעליון טענה חברת כספי כי המחאת זכות התביעה עומדת בניגוד להוראת סעיף 22 לפקודת הנזיקין, האוסרת באופן מפורש וגורף על המחאה של זכויות תביעה נזיקיות. ואולם השופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין ודפנה ברק-ארז דחו את הטענה.

השופטת ברק-ארז קבעה כי מקורו של האיסור הוא במשפט המקובל האנגלי, וכי בראייה כלכלית עדכנית דוהות ההצדקות לאיסור זה, במיוחד בכל הנוגע לתביעות נזיקין שאינן בעלות אופי אישי.

השופט רובינשטיין הצטרף לפסק הדין וקבע כי כל עוד סעיף 22 לפקודת הנזיקין עומד בעינו, ראוי לפרשו באופן תכליתי ומצמצם, "כדי למנוע עשיית עושר ולא במשפט". מסיבה זו קבע רובינשטיין כי אין לנעול את הדלת בפני אפשרות של תביעה בנזיקין, גם בהמחאה.

"עיקר העיקרים בעיניי הוא היושר וההגינות, ואם נרצה נכנם בשם תום-הלב - כדי שלא יהא חוטא נשכר. התוצאה שלפיה ינער מזיק - ומקל וחומר מזיק 'מסחרי' - את חוצנו מתביעה בשל טענות של המחאת חיובים אינה יכולה להתקבל על הדעת. הגישה המרחיבה שאליה מכוונים דברי חברתי לעניין הסעיף מהווה אפוא פרשנות הדין ולא עקיפתו", כתב רובינשטיין.

גורמים משפטיים מציינים כי בפסיקה זו צימצם בית המשפט העליון באופן מעשי את האיסור הגורף להמחאת תביעות בנזיקין, וקבע כי מעתה והלאה כל המחאה כזאת תיבחן לגופה, וכי המזיק לא יוכל להעלות טענה זו כדי לחמוק מתוצאות רשלנותו.

בנקו בילבאו יוצג בערעור בידי עורכי הדין דנה יגור ורועי דלח ממשרד קנטור, אלחנני, טל ושות'. כספי יוצגה בידי עורכי הדין רם כספי ואמיר ישראלי. (ע"א 5251/10).