איזו קרן נאמנות יכולה להציל אתכם מהמפולת הבאה?

בחמש השנים האחרונות באופן מפתיע התשואה הגבוהה ביותר הושגה דווקא ע"י בית השקעות ירושלמי קטן ■ תשואה מצטברת של 135% בקרן ניהול חוזים

בחמש השנים האחרונות חוו המשקיעים את מפולת ה"סאב פריים" הידועה לשמצה שהביאה להתרסקות השווקים ב-2008, כך בטרם סיימו המשקיעים ללקק את הפצעים וליהנות מפירות עליות השווקים ב-2009 וב-2010 החשש מקריסת גוש האירו הביאה ב-2011 לנפילה נוספת בבורסות העולם.

כל בר דעת המשקיע בשוק ההון יטען בלהט כי יש לבחון את "תשואות המשקיע" לאורך זמן וכי הכוכבים של היום יהיו הנפילה הקלוסאלית של המחר ולהיפך. למרות זאת, בתחום קרנות הנאמנות יש נטייה לא ברורה לבחון את התשואה לטווח קצר, עובדה זו גורמת לעיתים למעבר מהיר מקרן לקרן, לפי האופנה ובית ההשקעות הטרנדי התורן ובכך נגרמים הפסדים למשקיעים.

בחמש השנים האחרונות באופן מפתיע התשואה הגבוהה ביותר הושגה דווקא ע"י בית השקעות ירושלמי קטן. תשואה מצטברת של 135% בקרן ניהול חוזים שאת שנת 2008 סיימה בתשואה חיובית של כ-37% בקירוב ובכך הייתה לקרן שידעה להרוויח בזמן שהקרנות האחרונות ספגו הפסדים כבדים. בית השקעות תטא מנוהלת ע"י בועז אילון שמאמין שיש לו יכולת לנהל סיכונים בצורה שתניב רווח למשקיעים מבלי ליצור מתאם עם השוק.

- בועז אילון, מה המשמעות של "לכל מזג אוויר" המופיע בשם של הקרן?

"השם "קרן לכל מזג אוויר" הוא תרגום של "All weather fund". זוהי קרן שמשקיעה באסטרטגיות שמטרתן להניב רווח בכל מצב שוק".

- מה המטרה של תטא ניהול חוזים ואופציות לכל מזג אוויר?

"תטא עוסקת בהשקעות אלטרנטיביות שמטרתן להניב רווח בכל מצב שוק באמצעות ארבעה קרנות נאמנות שתטא ניהול חוזים ואופציות לכל מזג אוויר היא אחת מהן. לתטא ניהול חוזים יש את פרופיל סיכוי/סיכון הגבוה ביותר. השקעות אלטרנטיביות חשובות מאוד לפיזור והקטנת הסיכון והורדת התלות של התשואה בעליית שערי המניות ובירידת התשואות. למרות חשיבותן, חלק מהבנקים אינם כוללים השקעות אלטרנטיביות כאפיק השקעה נפרד במודל הייעוץ שלהם ועל כן הם אינם מקטינים למינימום את הסיכון לכל תשואה נדרשת".

- כיצד אם כך אפשר לקבוע מהי השקעה אלטרנטיבית?

"השקעות אלטרנטיביות הן השקעות שמתנהגות באופן שונה מהשקעות מסורתיות המשקיעות במניות ואיגרות חוב. ניתן למצוא אותן על ידי חישוב פשוט של מקדם מתאם. אם מקדם המתאם בין קרן הנאמנות לשוק המניות והאג"ח נמוך, ההשקעה היא השקעה אלטרנטיבית. מתוך האסטרטגיות השונות של השקעות אלטרנטיביות, "לונג שורט מניות", "ארביטראג' אגח להמרה", "לונג שורט אגח", "ניהול חוזים", "מונחות אירועים", ואחרות, תטא משתמשת במרווחי מחיר ובניהול חוזים: מרווחי מחיר, כאשר קונים נכס אחר ומוכרים את השני, למשל לונג זהב שורט כסף ניהול חוזים ואופציות, ביצוע מסחר על מניות, מדדי מניות, מט"ח סחורות ושערי ריבית בשני הכיוונים, כלומר על עליית מחיר או על ירידת מחיר באמצעות חוזים ואופציות".

"זה לא בעיה גדולה להרוויח כשכולם מרוויחים, תשואה לאורך זמן מושגת באמצעות רווח כאשר כולם מרוויחים ורווח או לפחות אי הפסד כאשר כולם מפסידים".

- מה מדיניות ההשקעה של תטא ניהול חוזים ואופציות?

"זוהי קרן ממונפת בסיכון גבוה. והמשמעות היא שהקרן עשויה להגיע לחשיפה גבוהה למניות ו/או למט"ח. למרות זאת, רוב הזמן הקרן אינה ממונפת. הגישה לניהול הסיכון נקראת פירמידינג, כלומר, הגדלת החשיפה כאשר מרוויחים. גישה כזו יוצרת חשיפות ורווחים גבוהים כאשר יש מגמות חזקות כי אז מגדילים את החשיפה תוך סיכון הרווח שכבר נוצר במטרה להרוויח עוד".

"דרך זו יוצרת מצב של "קפיצות מחיר" כאשר יש מגמה ותנועה בשער של הנכס עליו סוחרים כאשר גם אם התנועה היא כלפי מטה אפשר בהחלט להרוויח. בגלל אופי ניהול הקרן עיתוי הכניסה חשוב. מי שנכנס לאחר עליית מחיר, עלול לקנות כאשר החשיפה גבוהה ועלול להפסיד הרבה מהקרן אם המחיר משתנה לרעתו בעוד שהמשקיעים האחרים מסכנים בעיקר את הרווח שנוצר".

לסיום אומר אילון: "יש לנו בעיה עם מי שקונה לטווחים קצרים ומנסה לרכוש את הקרנות שהציגו לאחרונה תשואות נאות כי אז הוא קונה כשהחשיפה גבוהה ומסתכן הרבה יותר ממי שקנה כאשר הייתה חשיפה נמוכה".