נעילה שלילית בבורסה; פריגו נפלה 6.2%, דלק עלתה 4.9%

הגירעון הממשלתי ב-2012 הסתכם ב-39 מיליארד שקל - 4.2% מהתמ"ג ■ גולדמן זאקס הוריד המלצתו למניית פריגו ל"מכירה" ■ יגאל לנדאו מכר יה"ש רציו ב-27.7 מיליון שקל

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בירידות למרות הנעילה החיובית יחסית בבורסות העולם ביום שישי. זאת בעיקר עקב פערי ארביטראז' שליליים במניות דואליות בולטות (פתיחת המסחר התעכבה עקב ירידה של יותר מ-6% במניית פריגו). בזירת המאקרו, ממתינים המשקיעים לפרסום מדד המחירים לצרכן בהמשך השבוע.

במאקרו, היום דווח כי הגירעון הממשלתי ב-2012 הסתכם ב-39 מיליארד שקל, שהם כ-4.2% מהתמ"ג, גירעון יותר מכפול מהמתוכנן. נזכיר כי האוצר קבע יעד של כ-18.3 מיליארד שקל גירעון, שהם כ-2% מהתוצר. באוצר מודים היום כי הסטייה, כמעט חסרת תקדים מבחינה היסטורית, מהתקציב המקורי נובעת מתחזיות שגויות בצד ההכנסות ממסים, שנאמדות בסכום עתק של 18.5 מיליארד שקל.

מעבר לכך גם הגירעון המסחרי זינק בתוך כ-3 שנים ל-70 מיליארד שקל, עלייה של 142%. (לסיפור המלא)

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל ביום חמישי בעליות שערים, כשמדד ת"א 25 מוסיף לערכו 1.14% וננעל על רמה של 1224.11 נקודות. המנתח הטכני של "גלובס" זיו סגל מעריך בסקירה השבועית שלו כי בשל העובדה שהמדד נעל את שבוע המסחר מעל לרמת ה-1220 נקודות, הכיוון הכלכלי של המדד ממשיך להיות כלפי מעלה, כשהיעד הבא הינו רמת ה-1230 נקודות.

"שבוע מסחר חיובי ורגוע למדי עבר על השווקים וכל זאת במסגרת מגמת העליה ארוכת הטווח. תל אביב 25 עלה מעל 1220 נקודות ונתן את האיתות החיובי שצוין כאן בשבוע שעבר", כתב סגל בסקירה. "סיכויו להמשיך לעלות עלו במידה רבה. מהלך מעל 1230 נקודות יחשב סימן חיובי נוסף. הגדרת המגמה נשארת מגמת עליה ברמת ביטחון גבוהה יותר".

נעבור לזירה העולמית ולוול סטריט שם ננעל המסחר ביציבות עם נטייה לעליות שערים לאחר ששבוע הראשון של עונת הדוחות לרבעון הרביעי של 2012 התחילה ברגל ימין עם תוצאות טובות יחסית. מנתונים שפרסם אתמול בנק אוף אמריקה עולה כי בשבוע החולף הזרימו משקיעים לקרנות מנייתיות ול-ETF סכום של 22.2 מיליארד, הסכום השני בגובהו אי פעם בשבוע אחד.

למרות הנתונים הטובים שמגיעים לאחרונה מכיוונה של ארצות הברית, הכלכלנים חתכו שלשום את תחזית הצמיחה של המדינה ברבעון הרביעי. על פי סקר שנערך באתר MarketWatch, הצפי הממוצע של האנליסטים עומד כעת על שיעור צמיחה של 1.2%, לעומת 1.3% כפי שהיה לפני כן.

נעבור לאירופה שם הודיע הבנק המרכזי האירופי ביום חמישי על הריבית של גוש האירו לחודש ינואר, שכצפוי נשארה ללא שינוי על שיעור של 0.75% - הרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של גוש האירו. במסיבת העיתונאים שקיים נשיא הבנק המרכזי מייד לאחר הכרזת הריבית, אמר מריו דרגי כי החולשה בגוש האירו תימשך בחודשים הקרובים, אם כי הנתונים הכלכליים האחרונים מעודדים ומצביעים על כך שכלכלת גוש האירו מתייצבת. עם זאת, להערכתו כלכלת אירופה תראה סימני התאוששות מהותיים רק בשלהי 2013.

פריגו וטבע איבדו גובה; קבוצת דלק עלתה

טבע ממשיכה בניסיונות להגן על שליטתה בשוק התרופות לטיפול בטרשת נפוצה: החברה הישראלית מבקשת מה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) לעכב את מתן האישור הסופי לחברת ביוג'ן לשווק את תרופת ה-BG-12, תרופה הניתנת בבליעה לטיפול בטרשת נפוצה (לעומת הקופקסון הניתנת בזריקות).

פריגו גררה את מדד המעו"ף לירידות לאחר שגולדמן זאקס הוריד את המלצתו למניית החברה ל"מכירה" במחיר יעד של 110 דולר.

מניית קבוצת דלק התקדמה בעקבות העלייה החדה במניית דלק US בסוף השבוע בוול סטריט.

יגאל לנדאו, מנכ"ל חברת רציו , מכר ביום ה' האחרון מניות רציו ב-27.7 מיליון שקל בעסקה מחוץ לבורסה. כך דיווחה החברה הבוקר לבורסה. רציו מחזיקה ב-15% מהזכויות במאגר הגז "לוויתן" ולאחר השלמת עסקת וודסייד האוסטרלית, שתיכנס כשותף במאגר, היא תרד להחזקה של 10%. המניה זינקה ב-48% בחצי השנה האחרונה.

גזית גלוב הודיעה היום כי חברת הבת גזית ברזיל השלימה את הרכישה של המרכז המסחרי פרדו בעיר קמפיניאס אשר במדינת סאו פאולו, ברזיל, תמורת כ-40 מיליון ריאל, (כ-20 מיליון דולר).

חברת אורביט טכנולוג'יס , המספקת פתרונות מתקדמים בתחומים של תקשורת לוויינים, מערכות עקיבה ומערכות לניהול תקשורת הודיעה היום כי תספק למשרד הביטחון מערכות עקיבה וטלמטריה לניסויי טיסה בכ-3.5 מיליון שקל.

קרן הנדל"ן ריט 1 דיווחה ביום חמישי כי היא מנהלת מו"מ לרכישת 50% מהזכויות בקניון דיזינגוף סנטר מידי חברת אדרי-אל תמורת 145 מיליון שקל, וכן זכויות עבור נכסים נוספים בקרית שמונה, עליהם היא מציעה עד כ-29.5 מיליון שקל. החברה מעריכה כי ההסכם יתחם באופן סופי בשבועות הקרובים.