ביה"ד: הנהלת הבינלאומי חצתה קווים אדומים ביחסי עבודה

השופטת אורנית אגסי אסרה על הנהלת הבינלאומי להחתים עובדים על הארכת תקופת הניסיון שלהם בבנק ללא אישור הוועד

בית הדין הארצי לעבודה בתל-אביב מתח ביקורת חריפה על הנהלת הבנק הבינלאומי במסגרת הסכסוך הממושך מול ועד העובדים, וקבע כי בהתנהלותה יש משום "חציית קווים אדומים במערכת יחסי העבודה", לרבות "פגיעה באושיות משפט העבודה הקיבוצי".

קביעה זו נאמרה בפסק דין שניתן בשבוע שעבר על-ידי השופטת אורנית אגסי, על רקע ניסיון ההנהלה להחתים עובדים על הארכת תקופת הניסיון שלהם בבנק, ללא הסכמה של הוועד ובניגוד להסכמי העבודה.

על-פי ההסכמים הנהוגים בבנק הבינלאומי, תקופת הניסיון של עובד חדש עומדת על שנתיים, אולם בכפוף להסכמת הוועד רשאית ההנהלה להאריך את תקופת הניסיון בשנה נוספת, וזאת עד פעמיים.

עם זאת, בשנה האחרונה התנגד הוועד באופן גורף להאריך את תקופות הניסיון לעובדים החדשים, בטענה כי ההנהלה עושה שימוש אוטומטי מדי בסעיף שמאפשר לה להאריך את תקופת הזמניות של העובדים, וזאת רק כדי להימנע ממתן קביעות.

בתגובה, הנהלת הבנק החלה לפנות לעובדים זמניים באופן פרטני ולהציג בפניהם שתי אפשרויות: להסכים להארכת תקופת הניסיון - או לסיים את עבודתם בבנק.

"על הבנק אסור היה לפנות לעובדים בפניה כפי שנעשתה ולהחתים את העובדים לתקופת ניסיון נוספת של שנה, ומעתה ואילך על הבנק לנהוג בהתאם לקבוע בהסכם", נכתב בפסיקה.

על-פי השופטת אגסי, הדבר נכון גם אם המשמעות היא שהעובדים יפוטרו בסופו של דבר. "גם אם לטעמו של הבנק הדבר הוא לטובת העובד, התנהלות הבנק אינה לגיטימית", קבעה השופטת.

השופטת אגסי העירה כי על הבנק היה לפעול באופן שונה ולהיכנס למשא-ומתן עם הוועד. כדי להותיר פתח למשא-ומתן שכזה, ומבלי שפסיקה זו תביא לתוצאה עגומה של פיטורי עשרות עובדים באופן מיידי, קבעה השופטת אגסי כי עובדים שהגיעו לתום תקופת הניסיון שלהם יזכו להארכת משך עבודתם ב-120 ימים נוספים עד להכרעה בעניינם - מתן קביעות או סיום העסקה.

עם זאת, בית הדין דחה את בקשת הוועד להעניק קביעות אוטומטית לעובדים שנאלצו להסכים זה מכבר להארכת תקופת זמניותם.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "פסק הדין הכשיר את פעילות ההנהלה להארכת הזמניות עד כה, אך הוא מונע מהבנק את הנהוג בכל המערכת - תקופת זמניות של 4 שנים שמאפשרת לבנק להעריך טוב יותר את העובד הזמני, וכך עולים סיכוייו לקבל קביעות.

"לצערנו, קיצור תקופת הזמניות תמנע את היכולת להעניק קביעות לחלק מהעובדים הזמניים שבתקופה ארוכה יותר עשויים היו לקבלה, וכך שוב פוגעת פעילות הוועד בעובדים שעליהם הוא אמור להגן".