אדום-אדום לא לבד

סמל הארנב במוצרי קוסמטיקה ימנע ניצול אכזרי של בע"ח

בקרוב תידון עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד משרד הבריאות, שאסר על חברות התמרוקים ליידע את הצרכנים על המוצרים שבהם הן אינן עורכות ניסויים בבעלי חיים.

רוב הציבור עדיין מחזיק בדעה שבעלי החיים נחותים מהאדם, ומותר לנצלם לטובתו. אך ראוי שהניצול לא יהיה משיקולים כלכליים. אנו מנצלים את החיות בשלל אפיקים ובעיקר בתעשיית המזון.

לשבריר מהאכזריות בתעשיית הבשר נחשפנו בפרשת אדום-אדום. כמעט כל סטייק שנאכל, ביצה וחלב - הופקו תוך עינויים.

ניצול קשה אחר קשור לתעשיית התרופות. ניסויים נערכים בחיות כדי לספק תרופות מצילות חיים ובריאות. אך לא כל גלולה ולא כל הליך רפואי חייבים להיות כרוכים בהתעללות בבעלי חיים. אלפי שפני ניסוי מוקרבים ומעונים לתעשיית הרפואה. אנו שמחים כשהתוצאה הושגה, אבל ראוי לזכור כי זכות האנושות לחיים דורסת את זכות החיות.

עוד ניצול כרוך בניסויים בחיות. הפעם לא כדי להציל חיים ולסייע לחולים; אלא כדי שנוכל להסתבן, להתבשם, להיות נקיים ויפים בלי שיגרד לנו. לכל סוגי הניצול מכנה-משותף: כולם נעשים לטובתנו, בני האדם; לכולם שיקול כלכלי מובהק, כולם נעשים על-חשבון בעלי החיים, וכולם נעשים רחוק מעין הציבור, על מנת להסתיר את הזוועות שאנו מעוללים כדי לקבל סטייק טעים, תרופה ובושם נהדר.

חפיפת שיער במצפון נקי

יש ניצול רע, ויש ניצול נסבל יותר. רוב הציבור יסכים שניסויים לפיתוח תרופות - מוצדקים. כך גם לגבי הפקת מזון. אך שונה המצב לגבי תעשיית התמרוקים. חברות הגונות רבות, גם ישראליות, עדיין מייצרות שמפו, משחות שיניים ובשמים נהדרים, בלי לפגוע בחיות. מזהים אותן על-פי ציור קטן של ארנב על אריזת המוצר וחופפים במצפון נקי.

אפשר וצריך ליהנות ממוצרים של חברות שאינן עורכות ניסויים בבעלי חיים. בעולם מצפוני, המדינה הייתה אוסרת על מכירת תמרוקים שנוסו בבעלי חיים. אך איננו בעולם מצפוני. מותר לרכוש מה שרוצים, אך עדיף לקנות תמרוקים "מוסריים".

משרד הבריאות אוסר על פרסום סמל הארנב - ומתכנן לאסור לגמרי על שיווק תמרוקים שנוסו בחיות. משמח שיוטל איסור חלקי על שיווק תמרוקים שנוסו בחיות. אך עדיין איננו שם. עמדת משרד הבריאות, שמובן שאסור לערוך ניסויים בחיות ולכן אין טעם בסמל הארנב, תמוהה ועלולה להטעות צרכנים.

צרכנים רבים, שאינם מודעים למשמעות הסמל ואינם תרים אחריו,לא יוטעו מכך שהם לא נתקלו בסמל על מוצר חברה העורכת ניסויים. מנגד, הצרכנים שתרים אחר הסמל ואינם יודעים על האיסור, יוטעו לחשוב שהחברה שלמוצריה התרגלו שינתה את מדיניותה לרעה.

ברשתות חברתיות בעולם נחשפות זוועות נסתרות. הגיע הזמן לקבוע בכל העולם - ניסויים לצורך קוסמטיקה אסורים, ותאגיד שעושה כן ייענש, כי אפשר אחרת. סמל הארנב אינו פוגע באיש, ורק מזכיר לנו שאפשר גם אחרת.

* הכותב הוא מרצה למשפטים במרכז האקדמי כרמל.