אלקוברה תנסה להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 100 מיליון ד'

החברה, שמפתחת תחליף ריטלין לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, מבקשת לגייס 15-20 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר לפני הכסף ■ מדובר בהנפקה הראשונה של חברת ביומד ישראלית בנאסד"ק מאז 2010

חברת אלקוברה, שמפתחת תרופות להפרעת קשב וריכוז, פרסמה היום (ב') אחה"צ טיוטת תשקיף לרישום למסחר בנאסד"ק. בכוונת החברה לגייס 15-20 מיליון דולר, לפי שווי של 100 מיליון דולר (לפני הכסף), כך על פי הערכות. את הגיוס מובילה חברת החיתום Aegis Capital ומשרד עורכי הדין ZAG.

זוהי ההנפקה הראשונה המתוכננת בנאסד"ק של חברת ביומד ישראלית מאז 2010, אז הנפיקה חברת די מדיקל (שמאז נמחקה מהמסחר בבורסה בארה"ב). בעשור האחרון בוצעו הנפקות ביומד ספורות של חברות ישראליות בנאסד"ק, ובהן רוזטה ג'נומיקס, אומריקס וסינרון. חברות נוספות הגיעו לבורסה האמריקאית דרך מיזוג הפוך לשלד, ואחרות, שבהן קווארק, בריינסווי ופרדיקס, ניסו להנפיק אך ויתרו ברגע האחרון.

אלקוברה מקווה לפתוח חלון הנפקות חדש לחברות ביומד מקומיות בנאסד"ק (אם קמהדע לא תקדים אותה). ההחלטה של אלקוברה להמר על הנפקה תואמת את מגמת ההתעוררות של תחום הביומד, ובעיקר של פיתוח התרופות (ביוטק ופארמה), בבורסות בשנה האחרונה. מדד הנאסד"ק ביוטק רשם ב-2012 תשואה של כ-35%, וכבר רשם עלייה נוספת של 6% מתחילת 2013. עליות אלה פתחו לרווחה את חלון ההנפקות של חברות ביוטק, וב-2012 נרשמן שם כ-12 הנפקות חדשות.

שוק הביומד המקומי אופיין ב-2012 דווקא בסגירה של חברות שלא הצליחו לשרוד. עם זאת, 2013 נפתחה ברוח חיובית, כאשר בריינסווי קיבלה אישור FDA לשיווק בארה"ב לקסדה שלה לטיפול בדיכאון, וכן נקבע לו"ז להנפקה המתקרבת של קמהדע בנאסד"ק. מתחילת השנה עלה מדד הביומד בתל אביב ב-6%.

"תזמון בעייתי"

דליה מגידו, שותפה בקרן ההון הסיכון health Ventures7, ואודי גלבוע שהשקיע בין השאר בחברת אינסוליין הבורסאית, הקימו את אלקוברה ב-2008, והם גם בעלי המניות העיקריים בה. השניים הגו בעצמם את הרעיון לשימוש חדש של תרופה קיימת, כתרופה לגמילה מאלכוהול. במסגרת הניסויים שערכה החברה, היא מצא כי התרופה גם תורמת לשיפור הקשב והריכוז.

שנים ספורות לאחר שהוקמה, לחברה היה מוצר בשלב II של הניסויים הקליניים, והסכם פיתוח משותף עם טבע שלו היה פוטנציאל של מאות מיליוני דולרים. אולם, כשהגיעה השעה של טבע לממש אופציה להמשך פיתוח המוצר, היא ביקשה הארכה.

"לדעתנו, התזמון היה בעייתי - שבועיים לפני ההודעה על כך ששלמה ינאי עוזב", אומר ד"ר ירון דניאלי, מנכ"ל אלקוברה. החברה הימרה וסירבה לתת לטבע את ההארכה, כדי לא לעכב את פיתוח המוצר. טבע עדיין מחזיקה מעט מניות באלקוברה, ובשלב זה עדיין קשה לדעת אם אלקוברה עשתה את ההחלטה הנכונה.

דניאלי מאמין כי המוצר יכול להגיע לשוק תוך שנתיים-שלוש. עם זאת, בהמשך החברה תהיה חייבת שותף חזק לשיווק המוצר. "כל השקה של מוצר חדש בתחום הקשב והריכוז בעשר השנים האחרונות הגיעה למיליארד דולר", הוא אומר. "בארה"ב לבדה מדובר בשוק של 4 מיליארד דולר". כיום קיימות שתי משפחות עיקריות של תרופות: ממריצות כמו ריטלין, ואינן ממריצות, כמו Strattera של אלי לילי.

"הריטלין ודומיו הם תרופות שקשה להתנהל איתן", אומר דניאלי, "כיוון שהן יכולות לשמש גם כסמים, המטופלים חייבים לחדש מרשם כל 30 יום. סטרטרה הייתה אחת ההשקות המוצלחות אי פעם, ובשנה השנייה היא כבר מכרה ב-600 מיליון דולר - עד שהתגלו בה תופעות לוואי חמורות. מאז אלי לילי לא מקדמת את התרופה, אבל עדיין שומרת על אותה רמת מכירות".

דניאלי מאמין כי המוצר של אלקוברה מחבר את הטוב משני העולמות: מיעוט תופעות לוואי, השפעה מיידית והיעדר אפקט של "היי".