ברננקי: המהלך הגרוע ביותר יהיה העלאת ריבית מוקדמת

ברננקי: "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות בשווקים השונים ונדע מה לעשות בזמן הנכון. זו תהיה טעות להתחיל להעלות ריבית ולנקוט במדיניות מוניטארית מצמצמת מוקדם מדי"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נאם אמש באוניברסיטת מישיגן ואמר, שוב, שתוכניות התמריצים השונות של הבנק המרכזי לא יגרמו לסחרור אינפלציוני בעתיד הקרוב.

"אני לא חושב שהתוצאה של תוכניות התמריצים שלנו תהיה אינפלציה שתצא משליטה", אמר ברננקי. הוא הוסיף שלפד יש את הכלים ליציאה נכונה ומתואמת מהתוכניות עוד לפני התפרצות אינפלציונית.

"אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות בשווקים השונים ונדע מה לעשות בזמן הנכון. זו תהיה טעות להתחיל להעלות ריבית ולנקוט במדיניות מוניטארית מצמצמת מוקדם מדי", אמר ברננקי.

אסטרטג המט"ח של סיטי, סטיבן אנגלנדר, העריך אתמול כי תרחיש של "שיתוק" הממשל האמריקני לאור אי-הסכמה על העלאת תקרת החוב הוא אפשרי, אולם סביר יותר כי התקרה תועלה שוב באופן טכני - דבר אשר יפגע בתוצר האמריקני, יגרום לפדרל ריזרב להדפיס עוד כסף ויוביל להיחלשות הדולר.

לאחר שהמחוקקים בארה"ב הגיעו להסכמה חלקית בנוגע לסוגיית המצוק הפיסקאלי, שרונברגר וכלכלנים רבים אחרים מאמינים כי כיוון השווקים יושפע בשבוע הקרוב מהמחלוקת הבאה הניצבת בפתח - העלאת תקרת החוב של ארה"ב, שעומדת כעת על 16.2 טריליון דולר.

במכתב ששלח ביום שישי יו"ר הרוב הדמוקרטי בסנאט לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, קרא הארי ריד לנשיא אובמה, יחד עם שלושה סנאטורים בכירים מהמפלגה הדמוקרטית, להתכונן לאפשרות של העלאת תקרת החוב מבלי לקבל את אישור הקונגרס. אם תקרת החוב לא תועלה, יהיו לכך השלכות הרסניות: למעשה, ארה"ב לא תוכל ללוות כסף ולא תוכל לשלם את חובותיה.

"יש אפשרות שנראה חדלות פירעון טכנית בעוד כמה ימים, אבל יותר סביר שהקונגרס יוותר - ויצביע על העלאה זמנית של תקרת החוב. בתרחיש כזה הדולר ייחלש, ויגבר הלחץ על הפדרל ריזרב להזרים עוד אשראי לכלכלה האמריקנית ללא שום הבטחה למשקיעים, כי הסוגיות הפיסקאליות ארוכות הטווח, קרובות באיזשהו אופן לפיתרון", סיכם אנגלנדר.