הראל בוחנת פרישה מנציגות האג"ח של אי.די.בי

זאת, במטרה להימנע מפוטנציאל לניגוד עניינים, בעקבות רכישת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של כלל פיננסים ■ לאחרונה פרש פסגות מנציגות האג"ח, לאחר שלא התקבל הקו הלוחמני שהוביל ועקב פסילתו בהצבעה בשל ניגוד עניינים

קבוצת הביטוח הראל בוחנת פרישה מנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות , במטרה להימנע מפוטנציאל ניגוד עניינים בעקבות רכישת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של כלל פיננסים באחרונה, כך נודע ל"גלובס".

לפני ימים אחדים שלחה קבוצת הביטוח והפיננסים, שבשליטת יאיר המבורגר, מכתב לנאמן האג"ח של אי.די.בי אחזקות, ובו העלתה שורת תהיות ושאלות בנוגע לחברותה בנציגות מחזיקי האג"ח של החברה. ככל הידוע, שלל הסוגיות שהעלתה הראל טרם נענו.

ל"גלובס" נודע, כי במסגרת פנייתה לנאמן ציינה הראל כי חתמה לאחרונה על הסכם לרכישת קרנות הנאמנות ופעילות ניהול התיקים של כלל פיננסים, הנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי, והדגישה כי הנציג מטעמה בנציגות האג"ח של אי.די.בי, יוני שר, לא ידע על המו"מ בין הראל וכלל פיננסים.

"לפני כשבועיים, עת החל המו"מ, ניתנה למר שר הנחיה כי בכל הקשור לנציגות או לקבוצת אי.די.בי, עליו לפנות אך ורק למר אבי שוויצר, האחראי על תחום מעורבות מוסדית בהראל פיננסים, ולא לגורם אחר כלשהו בקבוצת הראל", כתבה החברה לנאמן האג"ח. "מאחר שהמו"מ עם כלל פיננסים התנהל בסודיות מוחלטת, מר שוויצר לא ידע על קיומו, ובכך יצרה הראל חומות סיניות שאפשרו את המשך החברות בנציגות, כל עוד המו"מ היה סודי". הבעיה, כפי שמסבירה הראל, נוצרה עם היוודע דבר המו"מ והחתימה על הסכם מול כלל פיננסים.

"אף שעל פניה נשמרה בקבוצת הראל הפרדה מוחלטת בין גורמי ההשקעה השונים, ובמיוחד אלו העוסקים בהסדרי חוב, לבין הגורמים העסקיים המטפלים בעסקאות של הקבוצה", מצוין עוד במכתב לנאמן שהגיע לידינו, "מטעמי זהירות אנו מוצאים לנכון לפנות אליך על מנת לבחון את המשך הכהונה של מר שר בנציגות, בתקופה שעד הקלוזינג של העסקה".

בהראל מדגישים במכתבם כי "עמדתנו היא שאין בהסכם שנחתם או במגעים הצפויים (מול כלל פיננסים, ר.ש.) כדי לפגוע באובייקטיביות של נציגי הראל, ובעובדה שהם מייצגים נאמנה אך ורק את האינטרסים של מחזיקי היחידות בקרנות, שהם אותם אינטרסים כמו של יתר מחזיקי האג"ח".

בהמשך מציינים בהראל כי "... אנו סבורים שהראל צריכה להמשיך ולפעול במסגרת הנציגות לטובת בעלי האג"ח", ולפיכך הקבוצה מבקשת שהנאמן יבחן את הנושא, כולל עם רשות ני"ע, על מנת שלא תועלה כנגדה האשמה כלשהי בהקשר זה בהמשך. כאמור, לפי שעה הראל טרם הכריעה האם להישאר בנציגות או לפרוש.

נזכיר, כי הראל רוכשת את הפעילויות האמורות מכלל פיננסים בתמורה לתשלום של 185 מיליון שקל עבור קרנות הנאמנות ועוד 25 מיליון שקל לניהול התיקים. השלמת העסקה מותנית בכמה תנאים מתלים, ובהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות ני"ע, והיא צפויה לארוך עוד כמה חודשים.

המו"מ על ההסדר רק החל

נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות כוללת מלבד הראל גם את בית ההשקעות אקסלנס וקרן הפנסיה גלעד הוותיקה. זאת, לאחר שבית ההשקעות הגדול בישראל, פסגות, החליט לפרוש מהנציגות לאחר שזו המליצה לקבל את הצעת אי.די.בי בחודש דצמבר האחרון, לדחות את תשלום הריבית למחזיקי אג"ח ד', בהיקף של כ-65 מיליון שקל, לסוף חודש מארס.

פסגות התנגד למתווה זה ונקט קו לוחמני מול החברה, שלא התקבל. בנוסף, הצבעתו של בית ההשקעות נפסלה עקב ניגוד עניינים בשל החזקתו באג"ח החברת הבת אי.די.בי פתוח, מה שתרם לפרישתו מהנציגות.

במסגרת המגעים למתווה הסדר חוב באי.די.בי אחזקות, הגישה לאחרונה החברה שבשליטת נוחי דנקנר הצעה למחזיקי האג"ח, שזכתה לפחות בינתיים לתגובה צוננת וכעוסה.

אי.די.בי ביקשה מנושיה לפרוס את חוב האג"ח שלה לתקופה של 5-15 שנים, בתמורה להזרמה מיידית של 180 מיליון שקל מכספי איל ההון הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין (בנוסף ל-40 מיליון שקל שכבר הוזרמו מכספו להנפקת זכויות שהתבצעה בחודש נובמבר).

החברה מציעה להחליף את האג"ח הקיימות, בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, בשלוש סדרות אג"ח חדשות באותו ערך נקוב, בהיקף של 650 מיליון שקל כל אחת, ובריביות בטווח של 2%-4%. בנוסף, אי.די.בי הציעה לתת למחזיקים "אופציית פאנטום" להשתתפות באפסייד עתידי, במידה שתתרחש עלייה דרמטית של מעל 50% בשווי המצרפי של החזקותיה העיקריות - שופרסל, סלקום, מכתשים אגן, קרדיט סוויס, נכסים ובנין וכלל ביטוח.

אי.די.בי אחזקות, בניהולו של חיים גבריאלי, נסחרת כיום בשווי של 528 מיליון שקל בלבד (צניחה של מעל 90% ביחס לשוויה בתחילת 2010). החברה נמצאת בשליטת גנדן הולדינגס של נוחי דנקנר לצד משפחות לבנת ומנור.

בקופתה יש כיום פחות מ-200 מיליון שקל, והיא נדרשת לפרוע בשנה הקרובה תשלומי קרן וריבית בהיקף של 437 מיליון שקל, כאשר המשקולת העיקרית נמצאת בחודש יוני, אז תצטרך החברה לפרוע למחזיקי אג"ח ג' ו-ה' תשלומי קרן וריבית בהיקף של כ-246 מיליון שקל.

בדוחותיה לרבעון השלישי הבהירה אי.די.בי אחזקות כי "נוכח תשואות האג"ח, אין לחברה יכולת מעשית בשלב זה למחזר את חובותיה, והיא השיגה רק חלק מהמקורות הדרושים לה לפירעון חובותיה מיוני 2013 ואילך". לפיכך, צירפו רואי החשבון של החברה לדוחותיה הכספיים הערת "עסק חי".