תגובות למדד: " סל הקניות מצטמק - והחשבון רק עולה"

כך לפי אייל עופר, דובר "ישראל יקרה לנו" ■ יונתן כץ מלידר: "הנתון המדאיג באמת הינו העלייה החדה במחירי הדירות לרכישה" ■ במזרחי מעריכים: "אין תמיכה להמשך הורדת הריבית"

הלמ"ס פרסמה הערב (ג') את נתוני האינפלציה ב-2012, אשר הסתכמה ב-1.6% - מתחת לאמצע יעד המחירים של הממשלה, נתון אשר משקף היטב את ההאטה הכלכלית והירידה בביקושים שאפיינו את 2012.

ניתוח מרכיבי המדד משקפים היטב את את האירועים הכלכליים המרכזיים שחלו השנה, ואת המדיניות הכלכלית של הממשלה הנוכחית: סעיף הדיור עלה בשנה החולפת ב-3.4%, מחירי החשמל זינקו ב-8.8%, מחיר הדלק עלה ב-5.1%, מחירי הסיגריות זינקו ביותר מ-21%, שכר הדירה עלה השנה ב-2.8%, והשירותים הרפואיים התייקרו ב-5%.

להלן תגובות כלכלנים ומומחים במשק למדד:

■ יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס - "אם ננטרל את השפעת הממשלה אזי ניתן לומר שהאינפלציה נמצאת מתחת לרף התחתון שלה - מצב לא בריא למשק כלל וכלל. לצערנו עד לאחר שתיבחר ממשלה לא צפוי כל שינוי שיצעיד את המשק קדימה ולפיכך נהיה צפויים להמשך הירידה בצמיחה ולגידול בשיעור האבטלה".

■ אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים - "סימני ההתאוששות בעולם מתרבים, ועדיין צפוי גל העלאות מיסים על רקע הגרעון המשתולל, והתייקרות במחירי המים, הארנונה והחשמל שיזלגו בהמשך גם לסעיפים אחרים. בשורה התחתונה, המחירים ימשיכו להערכתנו להתייצב סביב מרכז יעד המחירים של בנק ישראל (סביב 2%) ויאפשרו לו להמשיך להוריד את הריבית במהלך 2013, לפחות ברבע אחוז נוסף ל-1.5%".

■ רונן מנחם, מזרחי טפחות - "מדד דצמבר הפתיע כלפי מעלה, דבר שיכריע את הכסף נגד הורדת ריבית. גם בלימת התיסוף בשער השקל כנגד הדולר בשבועיים האחרונים, הגירעון העצום בתקציב המדינה והקשיים בדרך להכנת תקציב השנה הבאה, אינם תומכים בהמשך ירידת הריבית".

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון - "אנו מעריכים כי האינפלציה בשנת 2013 תהיה גבוהה יותר מזו שחווה המשק בשנת 2012. הנחת האינפלציה שלנו לשנת 2013 מתבססת על צפי לעלייה במיסים עקיפים על מנת לממן חלק מהגירעון העצום בשנת 2013, המשך זחילת מחירי שכר הדירה כלפי מעלה והתייקרות דו ספרתית במחירי החשמל".

■ יונתן כץ, לידר שוקי הון - "הנתון המדאיג באמת הינו העלייה החדה במחירי הדירות לרכישה (מחירי הבעלות) ב- 1.1% בסקר האחרון, זאת לאחר עלייה של 1.5% במצטבר בחודשיים הקודמים. התפתחות זו תקשה על המשך הורדת ריבית, למרות הסימנים להאטה בפעילות הכלכלית (ירידה גם ביצוא וגם בכל מרכיבי היבוא)".

■ אסף שאול, סמנכ"ל השקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות - "להערכתנו צפויה להיות עוד הורדת ריבית אחת ברבעון הקרוב אך החודש היא תישאר ללא שינוי כדי לראות את ההשפעה של ההורדה בחודש האחרון. מדד המחירים לצרכן אמנם עלה מעט מעל הרף העליון של צפיות החזאים בשוק. עם זאת, להערכתנו מדד זה לא יגרום לתנודות חדות במסחר מחר".

■ יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו - "האינפלציה הנוכחית של ישראלי נמוכה ממדינות המערב: באירופה האינפלציה שוכנת מעל ל-2% (בצרפת 2.7% ובגרמניה 2.1%), דבר המותיר את ישראל בעמדה נוחה וחופש פעולה מוניטרי אל מול מדינות אחרות".

■ אייל עופר, "ישראל יקרה לנו" - "המדד אינו משקף את העובדה שסל הקניות מצטמק והחשבון רק עולה. אנו, האזרחים משלמים כיום את המחיר של הורדות הריבית בשלוש השנים האחרונות - ככל שההוצאה ההמשפחתית לדיור עלתה נאלצו אזרחי ישראל לקצץ בכל שאר הוצאותיהם".

■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה - "מדד חודש דצמבר אינו משקף חריגה מהותית בסביבת האינפלציה. סביבת האינפלציה במשק בשנה החולפת מתונה מאוד".