אנשי היי-טק מעדיפים את יאיר לפיד

לבנט סיכוי להיות חביב ההיי-טק, יחימוביץ' היא עדיין סדין אדום

בפברואר בשנה שעברה אירחתי על הבמה, במסגרת הסדרה "ההיי-טק הישראלי בגובה העיניים" את הפוליטיקאי הטרי יאיר לפיד. מול אולם מלא עד אפס מקום באנשי היי-טק עמד לפיד והתמודד בקלילות עם שאלות המנחה והקהל ואפילו אלו שהגיעו בזמן אמיתי מדף הפייסבוק של האירוע.

הוא היה רהוט, מתוחכם וניכר בו שנהנה מהפירגון שנשב אליו מכיוון הקהל. הוא גם ניפק אז שתי הצהרות חדשותיות שזכו לכותרות בעיתונים שסיקרו את האירוע: הוא איננו מתמודד על ראשות הממשלה ואם יתאפשר, הוא ישמח לקבל עליו את תפקיד שר החינוך של מדינת ישראל. שתי ההצהרות הללו זכו למחיאות כפיים סוערות של הקהל.

לקראת סוף הריאיון עימו הפתעתי את לפיד ושאלתי את הקהל מי שוקל ברצינות להצביע עבור יאיר לפיד. פניו של לפיד הרצינו לרגע ובקצה השורה הראשונה ראיתי את אנשי המטה שלו מתבוננים אחורה בחשש. לא הייתה להם סיבה לדאגה. אילו היו הבחירות מתקיימות באותו אולם, הרי שכמות הידיים שהונפו מעלה יכלה להכתיר את לפיד לראשות הממשלה.

עברה כמעט שנה ובעוד שבוע כבר יהיו תוצאות הבחירות ידועות לכולנו. בחודשיים האחרונים הגיעה מערכת הבחירות לשיאה ועימה גם כמות הסקרים והניתוחים המתלווים אליהם. בחודש שעבר קראנו כאן לאנשי ההיי-טק הישראלי להצביע עבור המועמד שנראה להם המתאים ביותר לקידום ההיי-טק לאחר הבחירות.

ההצבעה נערכה, כראוי לאנשי היי-טק, באופן דיגיטלי לחלוטין באפליקציה מיוחדת שהוכנה לצורך זה על גבי דף הפייסבוק של 'אצטדיון הסטארט-אפ'. הצענו לבחירה את מובילי שש המפלגות הגדולות ביותר על-פי הסקרים: בנימין נתניהו, שלי יחימוביץ', נפתלי בנט, יאיר לפיד, ציפי לבני ואלי ישי.

אחרי שבועיים ראשונים של ההצבעה, החל להסתמן המועמד המוביל והוא המשיך לתפוס תאוצה ככל שהתקדמו הימים והצטברו ההצבעות של בוחרי ההיי-טק. אתמול בבוקר, בדיוק שבוע לפני הבחירות, סגרנו את הקלפי הדיגיטלי והכרזנו על הזוכה: יאיר לפיד הוא חביב ההייי-טק עם 35% מהקולות, כשאחריו נפתלי בנט עם 26% ושלישית שלי יחימוביץ' עם 24% מהקולות.

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, זכה רק ל-6% מהקולות והשתווה בפופולריות שלו, בקרב מצביעי ההיי-טק, לציפי לבני. סגר את הרשימה אלי ישי עם 3% מהקולות.

"פתרונות מאוזנים"

היום לפנות בוקר קיבלתי את תגובתו של יאיר לפיד לבחירתו כמועמד העדיף על אנשי ההיי-טק הישראלי.

"קודם כל אני שמח", אמר לפיד, "מיומה הראשון 'יש עתיד' היא מפלגתו של מעמד הביניים הישראלי השפוי, שמשרת בצבא, עובד קשה, ולא מבין איך זה שהוא מרוויח בסדר גמור ועדיין לא גומר את החודש. הבחירה הזו היא בעיני בחירה מחייבת, ותפקידי לייצג אתכם נאמנה בכנסת ובממשלה".

מדוע לדעתך אנשי ההיי-טק מעדיפים אותך על פני המועמדים האחרים?

"בגלל האיזון. מפני ש'יש עתיד' היא מפלגה שפויה שאינה סוציאליסטית כמו מפלגת העבודה, אבל גם לא מפלגת הפרטות ניאו-ליברלית כמו הליכוד של נתניהו. אנשי ההיי-טק אינם רק אנשי היי-טק, אלא גם ציבור משכיל, מתון, שמבין שהחיים מצריכים פתרונות מאוזנים. בנוסף לכך הם ישראלים טובים שרוצים מפלגה שמדברת בשפה של ערכים - שוויון בנטל, דגש על חינוך, פתרונות דיור הוגנים.

"אחד הדברים המעניינים שקרו לי במפגשים עם אנשי ההיי-טק, שהם בהגדרה הציבור הכי מעודכן ועכשווי, שדווקא שם זיהיתי הכי הרבה געגוע לישראל היפה של פעם, שלא חששה מביטויים כמו 'ערבות הדדית' או 'אחריות אישית'".

האם הממשלה הנוכחית עשתה די לקידום ההיי-טק הישראלי?

"ודאי שלא. הממשלה חטאה בנושא הזה פעמיים. בפעם הראשונה מפני שאין לה שום תוכנית אמיתית לקידום עסקים קטנים, שתאפשר ליותר סטארט-אפים לצאת לדרך עם אשראי מוזל וליווי משפטי ועסקי שהמדינה מפעילה מתוך הכרה שיצירת חממות היי-טק היא אינטרס ראשון במעלה של המשק הישראלי; בפעם השנייה, כשהיא נבהלה מהשיח הפופוליסטי שמתנהל בארץ ופיספסה הזדמנויות למשוך הנה עוד מפעלי היי-טק גדולים יותר (דוגמת המפעל השני של אינטל שאותו הפסדנו לאירלנד) שהיו מספקים אלפי משרות ומזניקים את המשק הישראלי. בנוסף לכך הממשלה זנחה כמעט לחלוטין את כל נושא החינוך הטכנולוגי ואנחנו תקועים עם אותו מספר מהנדסים שהיה לנו לפני עשור.

אלו נושאים רלוונטיים להיי-טק הישראלי אתה מתחייב לקדם אחרי הבחירות?

"אני מציע לכם לקרוא באתר שלנו את התוכנית שלנו לקידום עסקים קטנים שהיא ממש כתובה בהזמנה לכל שלושה בוגרי 8200 שחולמים להקים סטארט-אפ. אנחנו נעשה כל מאמץ למשוך לארץ עוד מפעלי עוגן, ותוכנית החינוך שלנו מדברת על החזרת החינוך הטכנולוגי למרכז מערכת החינוך. בנוסף עלינו להחזיר למדען הראשי את כבודו וגם את תקציביו".

האם אתה אישית תהיה אחראי לנושאים הקשורים בהיי-טק או שחבר כנסת מטעמך?

"יש אצלנו כמה אנשים שיש להם רקע כלכלי, אבל אני מניח שיעקב פרי ואני נהיה האנשים המרכזיים שיעסקו בנושא".

אילו יכולת לבחור תיק בממשלה כדי לקדם את ההיי-טק הישראלי, באיזה תיק היית בוחר?

"תיק התמ"ת הוא כמובן התיק הרלוונטי ביותר לנושא".

לסיום, יש לך מסר נוסף לאנשי ההיי-טק הישראלי?

"בשנים הקרובות 'יש עתיד' עומדת לחולל מהפכה בנושא השוויון בנטל, אולם יציאת החרדים לשוק העבודה - שהיא עניין קריטי לעתיד החברה הישראלית - לא יכולה להתקיים בלי התגייסות של ההיי-טק הישראלי לעניין. אני קורא לכל חברות ההיי-טק לגייס לשורותיהן חרדים, לעזור להם לעבור השמה ולהשתלב בחברה, ומבלי לפגוע בזכויות הנשים לנסות לאפשר להן סביבת עבודה נוחה. זוהי משימה לאומית שכולנו מחויבים לה, והיא שילוב של עסקים טובים וציונות".

לפרוע את ההבטחות

ועכשיו כמה מילים על שני המועמדים הנוספים שנבחרו בשלישייה הפותחת ב'איצטדיון הסטארט-אפ'. נפתלי בנט יכול היה בהחלט להיות חביב ההיי-טק הישראלי. הוא משתייך לקטגוריה של מלח הארץ, חובש כיפה סרוגה, קצין בסיירת מטכ"ל ויזם היי-טק שהקים חברה חדשנית וניווט אותה לקראת אקזיט מוצלח. הוא גם משתמש רהוט במדיה הדיגיטלית החדשה, פונה לדור הצעיר מכל קצוות הקשת הפוליטית ומעודד דיון פתוח וכנה מעל דף הפייסבוק שלו בנושאים החשובים שעל סדר היום הציבורי. ואולם, נראה שכל אלה עדיין לא מרגיעים את חששותיהם של אנשי היי-טק רבים מההשלכות השליליות האפשריות של דעותיו הפוליטיות הימניות, אותן הוא הקפיד להקצין ולהחצין לקראת הבחירות המתקרבות.

ואילו שלי יחימוביץ הייתה ועודנה סדין אדום עבור רבים מבוחרי ההיי-טק הישראלי. מי שקראה לחילונים להצטרף להפגנות החרדים נגד אינטל בירושלים בגלל עבודה בשבת, ומי שחזרה שוב ושוב על טענותיה בדבר תנאי העבודה המחפירים של עובדי ההיי-טק, ומי שגם קראה לכינונם של ועדי עובדים בכל חברות ההיי-טק בישראל, תתקשה לקנות את קולם של בוחרים רבים מהמגזר הזה. מי שכן מאזן אותה לטובה בעניין הזה הוא חבר מפלגתה אראל מרגלית, איש ההיי-טק הירושלמי שהתחייב לפעול לאחר הבחירות למען עידוד יזמות, עסקים קטנים וקידום ההיי-טק הישראלי. נקווה שהרוח היזמית ותרבות ההיי-טק של מרגלית אכן יתנו את הטון במפלגתו ויגברו על נטייתה של יחימוביץ' להפוך את ההיי-טק הישראלי לעוד קורבן של ועד עובדים גדול, כוחני ומסואב.

שבוע מהיום יפסיקו המועמדים את תעמולת הבחירות ויגיע הזמן לפרוע את ההבטחות. התחושה החמימה שאנחנו, הבוחרים, באמת חשובים לנבחרנו תיעלם לה במהרה, עד לבחירות הבאות. דווקא חלק מההבטחות שניתנו על-ידי המועמדים השונים בענייני ההיי-טק נראות מעשיות וברות השגה. נאחל להם שיוכלו להתפאר בהישגים יפים, לפחות בתחום הזה, גם בבחירות הבאות.