אפסילון: "הגירעון לא נורא; יש התלהמות בגלל הבחירות"

האנליסטים סבורים כי הדיון על הגירעון "יצא מכל פרופורציה" ובטוחים שאחרי הבחירות נתניהו ישדר מדיניות פיסקלית אמינה שתביא ליציבות בשוק ההון הישראלי

"הגירעון לא נעים, אבל לא נורא" - כך טוענים בבית ההשקעות אפסילון בסקירה השבועית שפרסמו למשקיעים. כידוע, הממשלה סגרה את 2012 עם גירעון של 39 מיליארד שקל שהיוו 4.2% מהתוצר - פי 2 מהיעד הממשלתי. בשוק ההון אמנם צפו גירעון של כ-4% מהתוצר מזה חודשים, אולם כזכור רק באוקטובר האחרון צחקו רה"מ נתניהו ושר האוצר שטייניץ כששמעו מיו"ר קדימה שאול מופז על הגירעון שעושה דרכו ל-40 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

"קשה שלא לקבל את התחושה שמקורה של ההתלהמות שליוותה את פרסום הגרעון נמצאת איפשהו באינטרסים פוליטיים כלכליים לאור הבחירות המתקרבות", נכתב בסקירת אפסילון. "גם אם נדמה שהפכנו לסנגורים של הממשלה הנוכחית בנושא הזה (ואנחנו ממש לא), קיבלנו את הרושם שהדיון בגרעון שהתפתח יצא מכל פרופורציה".

באפסילון טוענים כי "נדירות השנים שבהן תחזית ההכנסות של האוצר (לא רק שלנו, אלא של כל מדינה אחרת) מתממשת במציאות". לטענתם, הטעות בתחזית האוצר נובעת יותר מצד ההוצאות, כמו למשל תקציב הביטחון שחרג ב-9.5 מיליארד שקל והגיע ל-62 מיליארד שקל. גם ההוצאות בתחום החינוך והוצאות השכר במגזר הציבורי תרמו לגירעון האדיר.

"עכשיו עולה התהייה הבאה: כיצד היו מגיבים המתלהמים אם הממשלה הייתה מתעלמת מהמחאה ולא מבצעת אף אחד מהצעדים שביצעה כמענה למחאה? מדוע אלו שקובלים כעת על הירידה בהכנסות ממיסים לא הביעו את דעתם בנושא זה כשאלו הורדו במהלך השנים האחרונות? יש עוד נקודות רבות שאפשר להעלותן בהקשר זה, אבל נמנע מכך כי אחרת באמת נחשד ככתבי החצר של הממשלה", נכתב בסקירה.

אז לאן הולכים מכאן? באפסילון סבורים כי אמינותו של רה"מ נתניהו מוטלת על הכף ואחרי הבחירות הוא חייב לשדר לשוק שהמדיניות הפיסקלית של הממשלה אמינה, או שתשואות האג"ח עלולות לזנק.

"ותיקי השוק זוכרים בוודאי ששינוי המגמה בתשואות הארוכות של האג"ח הממשלתי התרחש ב-2003 מיד עם הצגת התוכנית הכלכלית של שר האוצר נתניהו. כך יהיה גם בחודשים הקרובים. במידה והשוק ישתכנע שהמדיניות הפיסקלית שתציג הממשלה הבאה היא נחושה ורצינית, לא תהיה לכך השפעה על מחירי החוב הממשלתי. ואם לא... לא, אין תרחיש כזה. רק אוויל ייתן ידו להמשך מדיניות פיסקלית מרחיבה", סבורים באפסילון.