אטיאס מצנן צהלות החילונים: "חריש תישאר עיר חרדית"

ביום חמישי נחשף ב"גלובס" כי ועדת המכרזים של המינהל פסלה הצעות שהגישו העמותות במכרז לבניית 4,634 דירות בחריש ■ אטיאס לרדיו קול ברמה: "יותר מ-80% מהקרקעות שנרכשו הן עמותות או יזמים שמאחוריהם קבוצות חרדים"

אחרי שפורסמו תוצאות המכרז לבניית 4,634 יחידות דיור בחריש, שבהן נפסלו העמותות החרדיות, שתי שאלות עיקריות מתעוררות: האחת, האם ועד הדיור שארגן את העמותות שנפסלו יילחם בביהמ"ש על החלטת ועדת המכרזים, מה שיעכב שוב את המכרז, והאחרת, איזה אופי יקבל היישוב החדש, והאם הקבלנים והיזמים יחליטו לשתף פעולה עם הקהל החרדי.

"בהיבט המשפטי, הזכייה הוכרזה וגמורה. זה המצב וכך אנחנו וגם אחרים מסתכלים על זה", מסביר עו"ד יואב זהבי ממשרד זהבי בלאו ושות', המייצג את קבוצת הרכישה נאות חריש שאורגנה ע"י מינהל מגורים ישראל בהובלת מוטי פלד, חמי בר אור ונועם הלל.

המכתב ששלח עו"ד זהבי לוועדת המכרזים בשם העמותה הוא שהוביל לפסילת העמותות החרדיות. "יכול להיות שהעמותות שנפסלו יחליטו לפנות לבג"ץ אבל הסיכוי נמוך", אמר, "ועדת המכרזים ביצעה עבודה יסודית, היו שימועים וניתנה אפשרות להגיב יותר מפעם אחת. אני חושב שהצד השני הבין שעשה טעות ואם יבחר שוב ללכת לדרך משפטית יעשה טעות נוספת".

"תוצאות המכרז מסמנות את פתיחת העיר לשוק החופשי", אומר יקי רייסנר, סמנכ"ל בקבוצת צ. לנדאו שזכתה בשני מתחמים, "גם אם העמותות שנפסלו יחליטו לגשת לבג"ץ זה יהיה חסר סיכוי. עכשיו נשאלת השאלה אם הציבור החרדי, וגם החילוני, יידע לזהות שמדובר במחירים נמוכים. זה הדיור בר השגה הכי אטרקטיבי שיצא לאחרונה. אמנם חרדים ציפו לכ-500 אלף שקל לדירה, אבל גם 750 אלף שקל לדירה, בלי המענקים שעוד יקבלו שם - אין להשיג בשום מקום. אנחנו מקבלים פניות גם מחרדים וגם מחילונים כבר עכשיו".

יזם נוסף שזכה במכרז הוא חנן מור, מבעלי קבוצת חנן מור. החברה זכתה בשני מגרשים המאפשרים בניית 235 דירות ושטחי מסחר. "ההצעות שלנו לא היו הראשונות וזכינו עקב הפסילה", אומר מור, "אני חושב שהחלטת ועדת המכרזים הייתה נכונה, אבל במבט על סכומי הזכייה שבסוף התקבלו מי שייהנה מההטבות הללו יהיו היזמים ולא הציבור. בגלל שהמכרז הוא של משרד השיכון, היו בו התניות כמו סיווגי קבלנים ומספר המגרשים שבהם קבלן יכול לזכות. לא מדובר בביקוש והיצע פשוטים. וכך במכרז של 29 מתחמים התקבלו הצעות מאוד נמוכות על חלקם".

תכנון התב"ע של היישוב מתייחס לבינוי נמוך ומשופע במוסדות ציבור. אחת הסיבות היא תוכנית שפנתה לציבור החרדי. "אנחנו צריכים לראות מי יהיה קהל היעד", אומר מור, "נזהה את האוכלוסייה ונדע להתאים את התכנון. אני חושב שהיישוב עדיין יהיה מיועד ברובו לאוכלוסייה דתית לאחר שראיתי מי זכה בו".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס התראיין הבוקר לתחנת הרדיו "קול ברמה" ואמר: "יותר מ-80% אחוז מהקרקעות שנרכשו הן או עמותות או יזמים שמאחוריהם עומדות קבוצות חרדים. לאמור, חריש, איך שאתה לא הופך את זה, תהיה עיר חרדית. בתקופה הקרובה נמסור את המגרשים". העמותות של ועד הדיור המאוחד, שנפסלו בעקבות החלטת ועדת המכרזים, סירבו להגיב.