מגדל הפסיקה פרויקט של נס ותדרוש מיליוני ש' פיצוי

גורם בשוק הביטוח: "קצב ההתקדמות של נס לא השביע רצון" ■ חברת שירותי המחשוב נס טכנולוגיות נבחרה באחרונה על ידי האוצר להקמת המסלקה הפנסיונית המרכזית

פרויקט כושל נוסף לחברת שירותי המחשוב נס טכנולוגיות בעולם הביטוח והחיסכון לטווח ארוך. ל"גלובס" נודע כי נס, שנבחרה על ידי משרד האוצר להקמת פרויקט הדגל של המסלקה הפנסיונית המרכזית, לא הצליחה להרים פרויקט מרכזי עבור קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל, במסגרת החברה הבת "בי-דיוק" שהוקמה לטובת ייעול התפעול בסוכנויות הביטוח של מגדל. בעקבות כך, מעריכים בשוק הביטוח, תדרוש מגדל מנס פיצוי של מיליוני שקלים.

נס טכנולוגיות בחרה שלא להגיב. ממגדל נמסר בתגובה כי "נס טכנולוגיות אכן מעורבת בפרויקטים במבטח סימון ובחברה הבת בי-דיוק. מגדל אינה נוהגת להתייחס ליחסיה עם ספקים בתקשורת". נציין כי הקשר בין החברות מגדל ונס טכנולוגיות נמשך בפרויקטים אחרים. בין החברות קיים גם קשר עקיף - יו"ר מגדל, אהרון פוגל, שימש בעבר יו"ר נס טכנולוגיות.

גורם בשוק הביטוח והפנסיה המעורה בנושא העריך היום כי מגדל הביאה את הפרויקט החשוב של נס בחברת בי-דיוק לכדי סיום, כי "קצב ההתקדמות של נס לא השביע רצון. הם לא הצליחו להרים את הפרויקט מסיבות טכניות, ופשוט לא הצליחו לספק את הסחורה שלה ציפו".

היסטוריה של כישלונות בתחום

הפרויקט עצמו אינו יוצא דופן. פרויקטי מחשוב עוברים דרך ארוכה מרגע החתימה על החוזה ועד לפעילות האינטנסיבית בשטח, והפסקת פרויקט - מסיבה כזו או אחרת - אינה דבר חריג. אלא שכאן הדגש הוא על התחום והתזמון המעניין, שמקביל להשקת פרויקט המסלקה הפנסיונית. ההיסטוריה של ספקיות שירותי המחשוב הישראליות כוללת כישלונות חוזרים ונשנים בפרויקטים בתחום הביטוח, עקב המורכבות של התחום והצורך בידע ייחודי כדי להצליח בפיתוח תוכנה עבורו.

כמו כן, זו אינה הפעם הראשונה שבה פרויקט דגל של חברת ביטוח שנעשה על ידי נס אינו מגיע לסיום מוצלח. נזכיר כי בשנת 2006 ביטלה הראל חוזה ענק עם נס טכנולוגיות בתחום ביטוח החיים, לאחר שהפרויקט חרג מהיעדים הכספיים והטכנולוגיים. מיד עם ביטול החוזה, חילטה הראל את הערבויות בגובה 2 מיליון דולר, ותבעה החזר תשלומים. החברות נכנסו אז להליך בוררות, שבמסגרתו תבעה הראל 25 מיליון דולר מנס, כשמנגד נס הודיעה כי תתבע 80 מיליון שקל מהראל. בסיום הבוררות הוסכם כי נס תשלם להראל 9 מיליון דולר כפיצוי, נוסף על הערבויות שחולטו עם פיצוץ העסקה.

בעקבות הפסקת הפרויקט עם הראל, גם חברת הפניקס, שהייתה אמורה להיות הלקוחה הראשונה של המערכת, ביטלה הסכם דומה שהיה לה. נס נאלצה לשלם לקבוצת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק כמה מיליוני שקלים כדי להשתחרר מהחוזה.

כאמור, בימים אלה נס טכנולוגיות מקדמת את המסלקה הפנסיונית - פרויקט הדגל של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון לשכלול שוק החיסכון הפנסיוני, שמורכב מאפיקי החיסכון והביטוח של ביטוחי המנהלים, קרנות הפנסיה וקופות הגמל. לפני חודשים אחדים זכתה חברת המחשוב, שבניהול היו"ר שכי גרליץ והמנכ"ל עופר שגב, במכרז שערך האוצר.

ארבעה שלבים להפעלת המסלקה

עם היוודע דבר זכייתה של נס במכרז, נמסר מהאוצר כי "נס טכנולוגיות עמדה בכל הדרישות שנקבעו במכרז, וקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר, הן עבור האיכות והן עבור המחיר. נס טכנולוגיות התחייבה להקים את המסלקה בזמן הקצר ביותר, ללא כל עלות קבועה". על פי תוכניות האוצר, המסלקה הפנסיונית תאפשר סליקת מידע בין גופים מוסדיים ובעלי רישיון לייעוץ ושיווק פנסיוניים, ובשלב מתקדם יותר היא תאפשר גם סליקת כספים.

המסלקה הפנסיונית, שמוקמת בעקבות יוזמת משרד האוצר, תופעל על ידי נס טכנולוגיות, שזכתה בפרויקט ההקמה והתפעול של המסלקה. לצורך כך נס הקימה חברה-בת ייעודית בשם SWIFTNESS, שמפתחת את המסלקה ותתפעל אותה, כולל מתן תמיכה ושירות ללקוחות. אפי קוטק, נשיא נס ישראל, אמר באחרונה אגב המסלקה כי "נס השקיעה רבות בביסוס מעמדה בתחום החיסכון ארוך הטווח, וכיום מועסקים במגזר הפיננסי בנס ישראל יותר מ-600 מומחים בתחומי הפנסיה והחיסכון ארוך הטווח".

באחרונה אמרה שרון קורן, מנכ"לית SWIFTNESS, כי הפעלת המסלקה תיעשה בארבעה שלבים עיקריים, שיימשכו כ-32 חודשים.

בשלב הראשון של הפעלת המסלקה, שיתבצע במחצית השנייה של 2013, יוכלו המפיצים (סוכנים ויועצים פנסיוניים, סוכנויות הסדר, ויועצים בבנקים) לקבל מידע על החסכונות הפנסיוניים של לקוחותיהם. במהלך 2014 יוכלו החוסכים עצמם לקבל מידע מהמסלקה, ולבצע מגוון פעולות (כגון שינויים במוצרים, תביעות וכו'). כמו כן תאפשר המסלקה הפקדות וניודי כספים בין מוצרים, תחילה באמצעות מפיצים, ולאחר מכן על ידי מעסיקים וחוסכים ישירות דרך האתר המאובטח של המסלקה.