"מה שדנקנר מציע אפשר לקבל מהשתלטות על אי.די.בי"

מוסדיים המחזיקים באג"ח אי.די.בי אחזקות מצפים להזרמת הון גדולה בהרבה מצד נוחי דנקנר, כתנאי לתספורת של 30% על החוב המתואם

כעת, לאחר שהקלפים הונחו על השולחן, החל המו"מ האמיתי על הסדר החוב וגובה ה"תספורת" באי.די.בי אחזקות . יום לאחר שפורסמו עיקרי ההצעה העדכנית שהעביר בעל השליטה בחברה נוחי דנקנר לנציגות מחזיקי האג"ח שלה - הכוללת תספורת של 500-600 מיליון שקל (כ-30% מהחוב המתואם), נשמעים קולות מצד בעלי החוב המכירים בכך שאמנם אין מנוס מתספורת, אך מצפים לפגיעה פחותה באופן משמעותי ממה שהוצע להם עד כה, וקובעים שבהצעה הנוכחית אין די בשר.

משקיע מוסדי המחזיק באג"ח של קבוצת אי.די.בי ביותר מחברה אחת, אמר היום כי "הצעות הסדר החוב של אי.די.בי לא ממש ברורות לי. איך ניתן לשקול אותן? הרי בסופו של דבר יש שאלה מאוד מרכזית, והיא האם לבעלים או מי מטעמו יש אפשרות להביא כסף בהיקף משמעותי כאן ועכשיו לטובת ההסדר, ולא באופן מותנה בעוד כמה שנים. ה-140 מיליון שקל שמוצע כי יוזרמו מיידית, לא מספיקים. מה שמוצע לבעלי החוב זה לא משהו שהם לא יכולים לקבל מהשתלטות על החברה, כך שכרגע נראה מאוד הגיוני להעביר את החברה לנושים".

יתרה מכך, מניתוח שביצעו גורמים המקורבים לנציגות האג"ח עולה כי התספורת הגלומה בהצעת אי.די.בי עשוי להגיע בתרחיש קיצון ליותר ממיליארד שקל - מעל 50% מהחוב המתואם. "לא נסכים לשום תספורת", אמר היום גורם המעורה בנושא.

הצעת הסדר החוב, השנייה במספר שמגישה חברת ההחזקות של דנקנר למחזיקי האג"ח, כוללת רכיב אקוויטי של 10% מההון שיינתן להם לצד הזרמת בעלים של כ-260 מיליון שקל (שחלקה יבוצע בעוד מספר שנים, בתמורה למחיקת חוב גדול הרבה יותר). בנוסף, כל סדרות האג"ח של החברה יאוחדו לסדרה אחת בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, כנגדה ישועבדו 51% ממניות החברה הבת אי.די.בי פתוח, אשר תשולם החל מעוד חמש שנים בשמונה תשלומים שנתיים, ותניב למחזיקים בה ריבית ריאלית אפקטיבית של 4%.

כאמור, ההצעה העדכנית באה לאחר הצעת הסדר קודמת מלפני כשבועיים, שכללה פריסה ארוכה של החוב כנגד הזרמת הון בעלים קטנה יחסית, אשר זכתה לקיתונות של ביקורת מצד בעלי החוב. על רקע ההצעה החדשה, המסתמנת כבסיס למו"מ בין הצדדים, עלו אתמול אג"ח אי.די.בי בעד 11% והיום נסחרו ללא שינוי משמעותי.

המצב הפיננסי הקשה בו נתונה הקבוצה בראשות דנקנר משתקף היטב בתשואות הזבל בהן נסחרות האג"ח - הנעות בטווח שבין 70% ל-1,175%. מניית החברה משייטת ברמת שפל ומשקפת לקונצרן שווי של פחות מ-600 מיליון שקל.

גורם מוסדי בכיר אומר כי "התהפכו היוצרות: בעלי שליטה משכו לאורך שנים דיבידנדים בהיקפים אדירים (5 מיליארד שקל מאז רכישת השליטה ב-2003, ר.ש.) כשהמצב היה טוב, ומבלי לשמור 'שלייקעס', כשאף אחד ממחזיקי האג"ח לא נהנה מזה. עכשיו כשהמצב מסתבך, דנקנר פונה למחזיקים ורוצה שישתתפו ב'דאונסייד' מבלי שנהנו מה'אפסייד'. זה לא שיש מה לדבר על שיפור ריבית או הגדלת ההזרמה בכמה עשרות מיליוני שקלים, צריך שיפור הצעה סופר-דרמטי".

מוסדי בכיר אחר המחזיק באג"ח החברה אמר היום כי "ניהול הנכסים של נוחי דנקנר, בהסתכלות לאחור, היה קטסטרופלי. צריך לחשוב טוב לפני שמשאירים לו את ניהול העסק הזה באופן כללי, ובמידה שכן - צריך לקבל פרמיה גדולה שגם תשקלל את הכסף הגדול שהוא הוציא החוצה לאורך השנים. אבל, גם אנחנו המוסדיים נזכרנו להתעורר באיחור, אחרי שכל הסוסים ברחו מהאורווה ואין כסף בחברה שנחלבה לאורך שנים".

טענה לחלוקות דיבידנד "אסורות"

הצרות של קבוצת אי.די.בי לא עוצרות בקומה העליונה של אי.די.בי אחזקות, הנשלטת ישירות על ידי גנדן של נוחי דנקנר ומשפחות לבנת ומנור. אי.די.בי פתוח, החברה הבת שמרכזת את הפעילות העסקית של הקבוצה, קיבלה אמש מכתב מטעם הנציגות המשותפת והנאמנים למחזיקי האג"ח מסדרות ז'-י' שלה, בו נטען שחלוקות הדיבידנד שנעשו על-ידה בשנים 2007-2011 הינן בגדר "חלוקה אסורה". כן נטען, כי ביצוע הצעות הרכש העצמיות בשנים 2008 ו-2009, שכתוצאה מהן הפכה החברה לפרטית, גרעו כספים מקופתה לשירות האינטרסים של בעלי המניות שלה על חשבון נושיה.

לתפיסת הנציגות כאמור, אי.די.בי פתוח מתבקשת להשיב את הדיבידנדים ותמורות נוספות מידי בעלי השליטה (אי.די.בי אחזקות) ו"לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לשם קבלת פיצוי מרבי על הנזקים שנגרמו, כנטען, כתוצאה מהחלוקות האמורות, ממי שגרמו לנזקים האלה".

בתגובה למכתב, מסר דובר קבוצת אי.די.בי כי "כל חלוקות הדיבידנדים בוצעו כדין, על יסוד החלטות שהתקבלו כדין בידי האורגנים המוסמכים של אי.די.בי חברה לפיתוח, וזאת תוך עמידה בכל המבחנים הקבועים בחוק החברות".

בתוך כך, אישר אתמול הכנ"ר את מינויו של אייל גבאי כמומחה לבחינת הסדר החוב של אי.די.בי. מינוי מומחה שיפקח על הסדרי חוב נעשה בהתאם ל"חוק התספורות" בשלב שבו מתחיל מו"מ להסדר חוב, במטרה למנוע ניגודי עניינים או התנהלות לקויה של מחזיקי האג"ח.

גבאי משמש כיו"ר קרן ההשתלמות של הסתדרות המורים והגננות. בעבר היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה ועמד בראש ועדת הריכוזיות

דנקנר
 דנקנר