"הפסיקו לפתות ילדים לצרוך מזון לא בריא באמצעות קלפי סופרגול"

הפורום לאורח חיים בריא קורא להתאחדות לכדורגל ולחברת PMI, המחזיקה בזיכיון למותג סופרגול, להתגייס למלחמה בהשמנת ילדים

זו השנה ה-16 שבה עשרות אלפי ילדים אוספים קלפי סופרגול, כשהאיסוף מתבצע, בין היתר, באמצעות רכישה של מוצרים שונים, לרוב מוצרי מזון.

חברת PMI, העומדת מאחורי המותג המצליח, מקיימת שיתופי-פעולה מסחריים יצרניות מזון, כך שחלק מהקלפים - המוגדרים "אסים" - נמצאים בבלעדיות בתוך אריזותיהם.

כך, כדי להשלים את אלבומי הקלפים ולזכות בפרסים, חייבים האספנים להשיג עשרות קלפים נדירים על-ידי רכישת אותם מוצרים. בין אלה ניתן היה למצוא לאורך השנים מוצרים כמו חטיף קראנץ' (ממתק), שקדי מרק, מסטיק או תה קר. ואם כבר קנינו (ואף מילה על מאות השקלים שההורים מוציאים מכיסם) - לא נצרוך?

נגד הזיקה הזאת שבין קלפי האיסוף לבין צריכת מזון לא בריא מתקומם הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, ברשות פרופ' איתמר רז, המשמש גם כיו"ר המועצה למניעת סוכרת.

פרופ' רז ניסח מכתב ליו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, בטענה לשידול ילדים לצריכת מזון לא בריא בחסות ההתאחדות לכדורגל. האירוניה ברורה: ההתאחדות מעודדת פעילות ספורטיבית מחד, ומעודדת אורח חיים עתיר סוכר ושומנים מאידך.

וכך נכתב במכתב: "שיתופי-הפעולה הבעייתיים בין חברות המזון ל-PMI מעודדים את ילדינו ללכת בעיוורון אל עבר מדפי המתוקים, תוך יצירת סביבה המבטיחה עבורם עתיד הטומן בחובו תזונה לקויה מגוון תחלואות וקיצור תוחלת החיים".

במכתב מזכירים את נושא ההשמנה כמגפה של העולם המערבי, לצד פרסומי משרד הבריאות כי 30% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל.

בפנייתם ללוזון קוראים פרופ' רז וניר לאור, מנכ"ל הפורום, למנוע תמיכה ממסדית של ההתאחדות לכדורגל בהשמנת ילדים ונוער ולהתנות את הסכמי שיתוף-הפעולה עם חברת PMI עם מוצרים שחורטים על דגלם בריאות במקום תזונה לקויה.

באירופה ובארה"ב: אמנות מחמירות

לדברי לאור, "אנחנו לא יוצאים נגד המסחור, שהוא לגיטימי, אלא נגד התוכן. אפשר להפוך את המהלך המסחרי לכזה שיהיה בו טעם חיובי ולעודד את הילדים להיחשף למזונות בריאים. אגב, לכל החברות המסחריות שמקיימות היום שיתופי-פעולה יש קו כזה - ללכת הפוך על הפוך ולחשוף את הילדים שרק רוצים לקנות את המוצרים לשם הקלפים, למוצרים שתורמים לבריאותם. גם ההורים יידעו לפרגן ולקחת חלק".

לאור מזכיר כי באירופה ובארה"ב יש אמנות מחמירות הנוגעות לפרסומים של מוצרים כמו משקאות מוגזים או שוקולדים לילדים בקרבת בתי-ספר או בתוכניות טלוויזיה לילדים.

בישראל, לדבריו, גם החברות-הבנות שמודעות לקריטריונים בחו"ל, לא מקפידות על הדברים, ובאין מפריע דוחפות לילדים מוצרים שהם לא בריאים. "אנחנו לא מטיפים לטבעונות, אלא מדברים על צריכה בפרופורציה ומבקשים מההתאחדות לכדורגל בתפקידה כמבוגר האחראי לנצל את כוחה ולעודד חיבור בין ספורט ותזונה נכונה".

PMI: "סומכים על שיקול הדעת"

מחברת PMI נמסר: "המותג סופרגול, המופעל בישראל בהצלחה במשך 16 שנים, מקנה ערכים של אינטראקציה חברתית ומחזיר את הילדים לעולם המשחקים האהוב של פעם. בדומה לנעשה בעולם, חברות למוצרי צריכה מובילות בעולם משתמשות במותגי ילדים כחלק מקידום המכירות של מוצריהן. PMI מעניקה זיכיונות לשימוש במותג סופרגול לחברות מובילות בישראל, ולאו דווקא בתחום המזון. אנו מקפידים לבחור חברות גדולות ומובילות שהמודעות שלהן לנושא תזונה ובריאות גדולה, ואנו סומכים על שיקול-דעתן בשימוש במותג סופרגול על אריזות המוצרים".

ההתאחדות: "יחסי מסחר מקובלים"

דוברת ההתאחדות, מיכל גרונדלנד, מסרה: "ההתאחדות לכדורגל נמצאת בשיתוף-פעולה עם מספר גורמים מסחריים, לרבות עם חברת PMI. כמקובל, שיתופי-פעולה מובילים לשיתופי-פעולה מסחריים נוספים עם גורמים שלישיים. ההתאחדות לכדורגל אינה מעודדת אכילה לא בריאה ולהיפך, ואין זה נכון להקיש אחרת. מדובר ביחסים שיווקיים מסחריים מקובלים, וראיה לכך היא אימוץ של קבוצות ספורט ואירועי ספורט על-ידי חברות מזון ושתייה גדולות בעולם".