טבע שוקלת לפרסם את עלויות שכר 5 בכיריה

זאת, בתגובה לייצוגית שהוגשה נגדה ע"י הפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר ■ ההשלכה העיקרית: חשיפת עלויות שכרו של שלמה ינאי, המנכ"ל הקודם

אחד הסודות היותר כמוסים בשוק ההון המקומי הוא עלויות השכר של בכירי טבע , ענקית הגנריקה הישראלית, החברה הישראלית הגדולה ביותר בעולם והחברה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד המעו"ף. טבע, נזכיר, ניצלה לפני 12 שנה את חוק הרישום הכפול של הבורסה בתל אביב (מיד לאחר כניסתו לתוקף), ועברה למתכונת דיווח אמריקאית, דהיינו הגשת דוחות ומסמכים כפי שנדרש ממנה כחברה זרה שנסחרת בוול סטריט, ולא כפי הנדרש ממנה כחברה ישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי.

כפועל יוצא, פסקה החברה מלפרסם את עלויות השכר של חמשת בכיריה (תקנה 21 בדוח התקופתי), ומזה 13 שנה (בגין השנים 2000-2012) לא ניתן לדעת מהן רמות השכר אליהן הרגילה החברה את בכיריה, ובעיקר את מי שעומד בראשה, המנכ"ל (החל מאלי הורביץ ז"ל, דרך ישראל מקוב וכלה בשלמה ינאי).

למרות שטבע לא עברה על החוק - לא ישראלי ולא אמריקאי - אי-חשיפת שכר בכיריה גרם לפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר, המתמחים בדיני תאגידים, להגיש נגדה תביעה ייצוגית בטענה כי "החברה מפרה את חובתה לגלות את תגמול מנהליה הבכירים והדירקטורים שלה בדוחותיה התקופתיים". כפי שנחשף ב"גלובס" בנובמבר האחרון, חנס וקמר דרשו מביהמ"ש לחייב את טבע לפרט על בסיס אישי את התגמול ששילמה לבכיריה משנת 2000 (אז פסקה לעשות זאת), ולהמשיך לעשות זאת מעתה והלאה.

הדירקטוריון ידון

ל"גלובס" נודע, כי הנהלת טבע לא הקלה ראש בתביעה (שוב, למרות שהיא פועלת במסגרת חוק הרישום הכפול), והיא אכן שוקלת להיענות לתביעה, לפחות באופן חלקי, ולפרסם את עלויות השכר של חמשת בכיריה בשלוש השנים האחרונות. לפי הידוע, ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע מזה תשעה חודשים, מתייחס בכובד ראש לתביעה וכאחד שרגיל למדיניות חשיפת התגמולים הנהוגה בוול סטריט, הוא רואה לנכון לתת ביטוי פומבי למדיניות השכר של טבע.

החלטה זו עדיין לא נידונה בדירקטוריון, אך לפי הידוע היא תעלה על שולחן הדיונים שלו במסגרת ישיבה שיקיים לצורך אישור דוחות החברה לרבעון האחרון של 2012, ופרסום הדוח השנתי (F20). אם וכאשר תחליט טבע לחשוף את עלויות השכר של בכיריה - גם אם באופן חלקי - מי שיושפע בעיקר מהמהלך הוא שלמה ינאי, המנכ"ל הקודם של החברה. ינאי שימש כמנכ"ל טבע במהלך השנים 2007-2012, וסביר להניח שהוא נכלל בין חמשת מקבלי השכר הגבוהים ביותר של החברה בשנים אלו.

ואכן, ל"גלובס" נודע כי לוין, במסגרת בחינתו את התגובה הראויה לתביעה, יצר באחרונה קשר עם ינאי ושיתף אותו בהתלבטותו. זאת, כאמור, על רקע ההשפעה הישירה שתהיה לחשיפה שכזו על ינאי.

כך או אחרת, טבע - למרות גודלה - מעולם לא נמנתה על החברות הישראליות שמתגמלות את מנהליהן הבכירים בנדיבות יתר. ממעקב "גלובס" אחר שכר המנהלים בשנים שקדמו לשנת 2000 עולה, כי מנהלי טבע לא דורגו בראש דירוגי השכר, ומנהלים בכירים בחברות מקומיות קטנות ממנה קטפו את המקומות הראשונים. עם זאת, אין ממש צורך לדאוג למנהלי טבע על דורותיהם. הודות לחלוקות עקביות של אופציות למניות ולשנות הפריחה של החברה והמניה, חלק ניכר ממנהלי הטבע עשו לא מעט לביתם הודות למרכיב ההוני בחבילות התגמולים שלהם. מטבע נמסר בתגובה כי "החברה אינה מתייחסת להליכים משפטיים תלויים ועומדים מחוץ לכותלי בית המשפט".