הניסוי הגדול בעולם: ה'פד' ירכוש אג"ח ב-1.14 טריליון ד'

לפי סקר "בלומברג", הפדרל ריזרב ירכוש אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות-משכנתאות בסכום זה, לאורך שנת 2013 - עד הסיום המתוכנן של ה-QE3 ו"אופריישן טוויסט"

1.14 טריליון דולר. זה הסכום הכולל בו ירכוש הפדרל ריזרב איגרות חוב של ממשלת ארה"ב עד סוף הרבעון הראשון של 2014 - במסגרת תוכנית ההרחבה הכמותית השלישית (QE3), אשר השיק יו"ר ה'פד' בן ברננקי. כך לפי "בלומברג", בקרב כ-44 אנליסטים וכלכלנים.

לפי התוכנית, צפוי הפדרל ריזרב להמשיך ולרכוש מדי חודש אג"ח מגובות-משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר ואג"ח ממשלתיות בכ-45 מיליארד דולר - וזאת, למרות הגידול במאזן ה'פד' בשבוע שעבר, לשיא שלא נראה כמותו: 3 טריליון דולר.

ה'פד' מבצע רכישות אג"ח ללא הפסקה מאז המשבר הפיננסי של 2008, כאשר כיום הוא ממשיך ברכישות של איגרות חוב במטרה להאיץ את קצב הצמיחה ולהוריד את שיעור האבטלה - העומד כיום על 7.8%.

"כדי להגיע למצב בו לברננקי יהיה נוח להפסיק את הרכישות, נצטרך לראות כמות גדולה של דיווחים מאקרו כלכליים חיוביים השנה", מעריך אריק גרין, מנהל השקעות ב-FX Search TD Securities. זאת, למרות החששות כי הדפסות הכספים ורכישות האג"ח המוגברות יובילו בסוף להתפרצות אינפלציונית בארה"ב.

לבינתיים, המהלכים של ה'פד' מוכיחים את עצמם, בעוד ה-S&P500 חצה בשבוע החולף את רף ה-1,500 נקודות ורחוק רק כ-4% משיא כל הזמנים של המדד. לפי הערכות ועידת השוק הפתוח של ה'פד', ארה"ב צפויה להציג צמיחה של 2.3% עד 3% ב-2013.

ה'פד' צפוי להמשיך לנקוט מדיניות אגרסיבית שכן שיעור האבטלה נותר גבוה גם 3.5 שנים לאחר היציאה מהמיתון בארה"ב. בפד סימנו יעד של 6.5% באבטלה כיעד בו יתחילו לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה, או לחלופין אם ליבת האינפלציה תחרוג מ-2.5%.