זליכה: כץ רצה רפורמה גדולה כי הוא רוצה להיות שר אוצר

ירון זליכה: "חשבתי שאקח את מה שהציע לי שר התחבורה, אעשה דקונסטרוקציה בענף הרכב ומזה יוכלו להעתיק לענפים אחרים, נפרק מונופולים ואוליגופולים, ניצור אי תלות ואם ביבי לא יעתיק, סימן שהוא לא רציני"

ירון זליכה, שחתום על דו"ח "ועדת זליכה" לשיפור התחרותיות בענף הרכב, תוקף בחריפות את שר התחבורה ישראל כץ ורומז כי שורשיה של הוועדה מעוגנים בפוליטיקה הפנים מפלגתית של הליכוד וביריבות בין השר כחלון לשר כץ.

בכנס איגוד שמאי הביטוח, שנערך אמש בכפר המכביה, נשאל זליכה מה מצבן של ההמלצות של הועדה בראשותו, במלאת להן שנה. בתשובתו אמר כי "זאת פעם ראשונה שיש וועדה בענף הרכב שמקיפה כל כך הרבה תחומים. במקום להעריך מה יקרה בסופה, בואו נראה מה היה בתחילתה: כחלון עשה רפורמה, דיברו על כך שבגלל זה הוא יהיה שר האוצר".

"השר כץ רצה ברפורמה גדולה יותר משל כחלון, כי גם הוא רוצה להיות שר אוצר. הוא התקשר אלי וביקש שאעמוד בראש וועדה שתבדוק את הריכוזיות בענף הרכב. אחרי מספר ימים, מתקשר ביבי ומבקש שאעמוד בראש וועדה לבחינת הריכוזיות במשק, מה שנודע לימים כוועדת טרכטנברג. סירבתי, כי למדיניות כלכלית לא צריך וועדה, אמרתי לו שהוא כבר קיבל ממני שיעורים והוא יודע מה לעשות. אני לא אתן להשתמש בשמי בכדי למרוח את הציבור".

זליכה הוסיף ואמר כי "חשבתי שאקח את מה שהציע לי שר התחבורה, אעשה דקונסטרוקציה בענף הרכב ומזה יוכלו להעתיק לענפים אחרים, נפרק מונופולים ואוליגופולים, ניצור אי תלות ואם ביבי לא יעתיק, סימן שהוא לא רציני. התחלנו לעבוד. אחרי חצי שנה שר התחבורה מגלה ששר אוצר הוא לא יהיה. מרגע זה הוועדה לא מעניינת אותו יותר".

זליכה אמר כי "כל עוד מקבלי ההחלטות לא ייקחו אחריות במדינה שלנו על ההחלטות שלהם, המצב ימשיך במתכונתו הנוכחית. נוח לי לומר זאת שבוע אחרי הבחירות כדי שלא יגידו שיש לי אינטרס. ראש הממשלה אישר את הרפורמה של כחלון כדי שתהיה לו דוגמה אחת לנפנף בה. מה יקרה עכשיו? או שימנו שר רציני לתחבורה, או שהמצב יימשך. יש אנשים טובים בפוליטיקה. ככל שהשר יהיה רציני יותר וירצה להתמודד מול התאגידים הגדולים שהשתלטו על המשק, אשמח לעזור לכם, אם לא? - נחכה לבחירות הבאות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בדברי הבל. השר כץ מעולם לא פעל למינויו כשר אוצר. זליכה הפך לאדם פוליטי כאשר הזדהה פוליטית עם מפלגת העבודה ודבריו על השר כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו נאמרו במסגרת נקיטת עמדה פוליטית. שר התחבורה יזם רפורמות בענף הרכב עוד לפני שמינה את זליכה לעמוד בראש הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב ולאחר מכן את צוות יישום ההמלצות בראשות המנכ"ל כיום עוזי יצחקי".

"בכוונת השר כץ להמשיך וליישם את הרפורמה בענף ללא רתיעה וללא שום קשר לאמירות פוליטיות וביצועה יבחן הלכה למעשה. השר כץ הוכיח שהוא אינו נתון ללחצים ואינו נכנע לשום גורם כזה או אחר המנסה להשפיע על מדיניותו. כך היה בקידום הרפורמות ברכבת ישראל וכך גם ברפורמה שמוביל בענף הרכב. משרד התחבורה יישם עד כה כ-20 המלצות מתוך 50 המלצות הוועדה. יישום חלק נוסף מהמלצות אלה אמור להתפרסם כבר בשבוע הבא וחלקם האחר מצוי כיום בהליכי חקיקה ראשית ובהצעת המחליטים שתצורף לחוק ההסדרים שיאושר בקרוב".