"צעדי האוצר אהודים בשוק, 'עפים' על אג"ח ממשלתיות"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, סבור כי "החבילה הפיסקאלית" שמגבשת הממשלה לטיפול בגירעון התופח, הינה "צעד לא פופוליסטי שמעיד על אחריות"

האם הזכות "החבילה הפיסקאלית" שמגבשת הממשלה לטיפול בגירעון התופח, נוהרים המשקיעים לאג"ח הממשלתיות של ישראל - בעוד הם מורידים את פרמיית הסיכון על האג"ח ל-5 שנים, מרמה של 200 נקודות, לרמה של 123 נקודות.

"הסיבה להתלהבות היא כנראה הנחישות של הממשלה להחזיר את הגרעון לגודל סביר, צעד לא פופוליסטי שמעיד על אחריות", אמר היום אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים.

במסגרת המתווה החדש שגיבש האוצר, נשכללים קיצוצים בהיקף של 15 מיליארד שקל, ביטול פטורים ממסים, וכן הפגיעה בשכר ובתנאי העבודה של עובדי המגזר הציבורי שקיבלו במהלך השנים האחרונות תוספות שכר נדיבות, וזאת לעומת השכר במגזר הפרטי הקפוא מזה כ-4 שנים לפחות.

"אלה צעדים שמתקבלים באהדה רבה על-ידי השוק", אמר כהנוביץ'. "אם המתווה יתקבל סביר שפרמיות הסיכון על האג"ח ימשיכו לרדת, מה שיביא לרווחי הון בנכסים המוחזקים על-ידי הציבור (כולל חסכונות לפנסיה), ירידה בעלויות המימון של הממשלה ושל הפירמות, מה שיאפשר להן לצמוח מהר יותר, לגייס עובדים נוספים ולעלות שכר".

לדברי כהנוביץ', "אמנם המתווה של האוצר איננו קל, אך הוא משתלם ביותר! האוצר הציע תכנית מצוינת (בלי ציניות) שאם יתווספו לה תכניות משלימות של רפורמות להגברת היעילות במנגנון הממשלתי (כולל החברות הממשלתיות), פתיחת המשק לתחרות ברמות המקובלות במדינות כגון סקנדינביה, קנדה, סינגפור ואוסטרליה (כולל הפחתת רגולציה למינימום)".