הפצצה של פישר

"המלכה האם" נוטשת את הממלכה. סוף עידן היציבות, הבינלאומיות ותחכום השיח

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הטיל פצצה. "המלכה האם" נוטשת את הממלכה. סוף עידן היציבות, הבינלאומיות, תחכום השיח שהנחיל כאן סטנלי פישר. המבוגר האחראי הולך.

1. נמאס לו מאתנו. האמת - לא בונים כאן עולם חדש רק שמים טלאים על העולם הישן. טלאי על טלאי.

2. אשתו לוחצת. רודה פישר ראתה את השנים האלה כשירות מילואים של בעלה למדינה היהודית. החיים שהיא רוצה לא מתאימים לבן זוג שחי דרך קבע בישראל. יש להם משפחה, נכדים בארצות הברית, וחיים מלאים. נכון להיום הוא אומר שהוא מתכוון להישאר בארץ.

3. פישר קיבל את ההחלטה כבר לפני זמן, אבל חיכה עד שהבחירות יעברו כי לא רצה להראות כמעורב.

4. השוק התמוטט ברגע אחד. זה אומר שהשוק שהגיב באהדה לבחירות לא התכוון דווקא לבנימין נתניהו אלא לביביפישר. נתניהו בלי פישר - שווה הרבה פחות. עכשיו הוא יצטרך להמציא חומת מגן כלכלית אחרת. הוא כבר לא יוכל להשתמש בדברים של פישר כתירוץ, כקביים לעמדה.

5. עיתוי אומלל. הפגישה עם נתניהו התקיימה היום בצהרים. התכניות של פישר לתאם אותה התקבלו בתחילת השבוע. הוא בהחלט לא התכוון ולא ידע שהודעת הפרישה שלו תקרה בדיוק כאשר משרד האוצר ואגף התקציבים נכנס למהלכים של שבר והתפרקות עצמית.

6. יש לו מחויבות לשנת צינון. בוועידת גלובס האחרונה אמר בראיון לריצ'רד קווסט: אני מקווה שקולי ישמע פה גם אחרי שאסיים את תפקידי.

7. שר האוצר? לא. אין לו כוונה לקחת תפקיד פוליטי. האם יצליח נתניהו בעזרת חבורת הקואליציה הבאה לשכנע אותו שזה עתיד עם ישראל, שבלעדיו הכל יתמוטט? האם יצליחו לשכנע את רודה פישר שמדינת היהודים תלויה בה? ייתכן. נתניהו ישגר אליו בקרוב את יאיר לפיד, שגם הוא ישכנע אותו. אחרים עשויים לשכנע את לפיד - שבהחלט לא משתוקק לתפקיד שר האוצר הבא - להציג את פישר כמועמד שלו לתפקיד. כמו שזה נראה עכשיו האופציה הזו לא על הפרק. אבל לעולם אל תאמר לעולם לא.

8. נתניהו בהחלט הופתע. זה לא שלא ידע שהסיום יבוא בקדנציה הנוכחית שלו. הוא גם ידע שפישר מתכוון לא לסיים קדנציה שלמה (הקדנציה השנייה והאחרונה של פישר מסתיימת בעוד כשנתיים), אבל הוא לא חשב שזה יקרה מיד אחרי הבחירות. הוא יציע לו מעל כל במה את תפקיד שר אוצר. אחרים כבר אומרים לו: אם הוא לא רוצה אוצר תציע לו את שר החוץ, וכך תשנה את התדמית של מדינת ישראל.

9. החוק לא מחייב הקמת ועדת איתור. גם פישר עצמו לא נבחר בוועדת איתור. היו אלה מנכל" האוצר דאז, יוסי בכר, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן שהביאו אותו. מאחור דחף נתניהו.

10. המועמד הבולט ביותר הוא פרופ מנואל טרכטנברג. לחילופין, אפשר שלנתניהו, שמצוי בתקופה הזו במצב של מתיחות מסוימת עם טרכטנברג, המועמד יהיה פרופ' יוג'ין קנדל. יש המזכירם גם את שמו של שלמה מעוז, אבל לא נראה שמינוי כזה יתבצע. אפשרות נוספת היא אחד מחברי הוועדה המוניטרית, שחבריה נבחרו בקפידה על ידי פישר. הבולט ביניהם, בידע המוניטרי, במאקרו כלכלה ובגיל, הוא פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי בהרצליה.

11. ביום א' הוא חזר מדאבוס, ואולי אז נפל לו האסימון. שהבנקים המרכזיים, הבנקאות המסחרית והפיננסיריות הבינלאומית - פשטו רגל; שזה הולך להיות קשה מאוד מאוד. טראומתי. משברי. הוא לא מפחד מקשיים, אבל אולי הקושי הזה הוא מעבר לו, או שהוא מניח שעל הקושי הזה אין לו עם מי לעבוד.