בענף הנדל"ן מגיבים: "עזיבת פישר מדאיגה ביותר"

ההודעה של בנק ישראל על כך שנגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, עומד לפרוש מתפקידו גוררת תגובות מגוונות מצד אנשי ענף הנדל"ן הישראלי

ההודעה של בנק ישראל על כך שנגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, עומד לפרוש מתפקידו גוררת תגובות מגוונות מצד אנשי ענף הנדל"ן הישראלי.

"פרישתו של הנגיד פישר זו חדשה מדאיגה ביותר", אמר הערב ארז כהן, שמאי מקרקעין ולשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "פישר היה בשמונה השנים האחרונות כמו הילד ההולנדי שניסה עם האצבע, קרי הריבית, לחסום את הפרצה בסכר של שוק הנדל"ן. כעת, לצערי, הפרצה התרחבה, ועל מנת שהמים לא ישטפו את כולנו שומה על הממשלה לנקוט בצעדים אסטרטגיים רציניים להרגעת שוק הנדל"ן ולא להסתפק באקמול החודשי של נגיד הבנק המרכזי".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מסר הערב: "נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שמר באדיקות על המדיניות המוניטרית של ממשלת ישראל במהלך כל תקופת כהונתו. עם זאת, אתרא מזלו והוא נקלע, עקב גורמים שונים וצירוף נסיבות היסטורי, למצב שבו מדיניותו בנושא הריבית רק סייעה לקטר הנדל"ן לצבור תאוצה. טיפולו במשבר שנוצר, באמצעות הכלים העומדים לרשותו, הייתה רחוקה מלספק, ואנו תקווה כי מחליפו בתפקיד ישכיל ללמוד את שוק הנדל"ן הייחודי בישראל היטב, בטרם יפעיל עליו את עקרונות הכלכלה האוניברסליים, שלא תמיד עובדים. אנו מאחלים לנגיד הצלחה רבה ושימשיך לייצג את ישראל בכבוד בעולם".

עמי פרץ, בעלים ומנכ"ל חברת בוני התיכון: "במסגרת תפקידו, הנגיד פישר הביא ליציבות של המערכת הבנקאית והמערכת המוניטארית. בהחלטותיו בשנים האחרונות, לקח פישר בחשבון את כל ההיבטים הרלוונטיים בכלכלה הישראלית, האינפלציה, שער החליפין, רווחיות המגזר היצרני ועוד. העוצמה שלו נבעה מהיותו קונצנזוס בעיניהם של רבים בישראל ובעולם כאחד. במדינה כמו שלנו, נגיד הבנק חייב להיות דמות חזקה כדי להותיר את הריבית נמוכה לאורך זמן ואת זה עשה פישר מצוין. בראיה היסטורית, המשכנתאות היום זולות. נוסף על כך הטיל פישר מגבלות במהלך כהונתו על הבנקים והגביל את חשיפתם לענף הנדל"ן. אינני חושב שמי שיגיע במקומו יפתח את הרסן במהירות, אבל רק ימים יגידו".

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה ומתכננת ערים: "חבל שאדם כה בכיר במערכת התפטר. הוא ללא ספק אחד מהאנשים הבכירים ביותר בתחום הכלכלה, אולם להערכתי, כל הניסיונות שעשה לצנן את שוק הדיור לא נחלו הצלחה. אולם, הבעיה אינה הנגיד, אלא השוק עצמו. לא בטוח שבאמצעים שהיו בידו ניתן היה לעשות יותר. הוא אחד הגורמים שהשפיעו על מצוקת האשראי של הקבלנים, שגרמה להם להפסיק לקנות קרקעות ולבנות. המשפיעים החשובים יותר על שוק הדיור הם שר השיכון, מינהל מקרקעי ישראל ושר התחבורה".

יו"ר חלמיש, רחל תורג'מן: "סטנלי פישר הצליח לחזק מאוד את הכלכלה הישראלית ולשמור על יציבותה בימים קשים של משבר כלכלי עולמי. אני מצרה על פרישתו ומאחלת לו הצלחה בהמשך דרכו. לנגיד הנכנס אני מייחלת שבנוסף לכל המטלות הכבדות המוטלות על כתפיו, יעמיד בסדר עדיפות גבוה יעד נוסף וחשוב מאוד לאזרחי ישראל - קביעת מדיניות וצעדים אופרטיביים, יחד עם הגורמים הרלוונטיים במשק, לטיפול בשוק הדיור ולהוזלת מחירי הדיור בישראל. אין ספק כי מדיניות זו תוכל לעצור את מחירי הנדל"ן הדוהרים מעלה, תוך הרחקת חלום הדירה מיותר ויותר ישראלים".