פישר רומז: קרנית פלוג מתאימה להחליף אותי

(עדכון) - פישר: לא שולל להיות שר החוץ ■ "לא היו טעויות שאני זוכר" ■ רמז ששכר עובדי בנק ישראל נמוך מדי ■ "מתכוון להיות מעורב בחיים הציבוריים; ישראל היא הבית השני שלי" ■ רומז: ייתכנו עוד צעדים בשוק המשכנתאות

"אני מוטרד כי זה נראה כאילו אני עוזב היום ואני מתכוון להמשיך לעבוד עד הסוף, יש לי עוד חמישה חודשים. וגם בנק ישראל ימשיך לעבוד וכאן יודעים לעבוד גם לפני שבאתי וגם אחרי שבאתי". כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה היום (ד') בעקבות פרישתו מהתפקיד. לדבריו, "שמונה שנים זה הרבה זמן. אני התכוונתי להישאר כאן שמונה שנים. קבעתי עם ראש הממשלה שאני אעזוב אחרי הגשת תקציב. כתבתי רשימת יעדים וחלק גדול מהם השגתי, כגון חוק בנק ישראל, הסכם שר חדש מול האוצר, הרה-ארגון בבנק והשמירה על יציבות מוניטארית ועל יציבות פיננסית".

לפישר היה חשוב להדגיש כי עזיבתו אינה קשורה לנתק בין ראש הממשלה נתניהו לבינו, אך הוא לא הסתיר את ביקורתו הקשה כלפי האיש ומדיניותו. "נתניהו הוא בן אדם שמבין כלכלה והיה אחראי על מדיניות ורפורמות ב-2003 שהיוו בסיס לפעילות הטובה של המשק בשנים האחרונות". עם זאת, הוסיף פישר, "בנק ישראל התחיל מזמן לדבר על בעיית הגירעון. אני מתכוון לדוח בנק ישראל של 2010. אמרנו שתהיה בעיה ב-2013 שכן שלושת היעדים - יעד הגירעון, יעד ההוצאה ויעד הפחתת המס - אינם עקביים ואם הם (הממשלה, א"פ) ימשיכו בהפחתת המסים, הממשלה תפספס את יעד הגירעון". לדברי פישר, "אמרנו את זה פעם אחר פעם. באמצע שנה שעברה יצאנו עם המסר הזה לציבור, למרות שאנו לא נוהגים להעביר מסרים דרך התקשורת. התחלנו לפנות לציבור כאשר הבנו שהמסרים שלנו לא נקלטים ולכן יצאנו בכנס קיסריה עם המסר הברור הזה". פישר התגונן והתרחק מקבלת אחריות לגירעון החסר רסן והדגיש כי "אנו היועצים ולא המחליטים וגם לא המבצעים של התקציב. אם היה לי תפקיד יותר משפיע בתקציב, הייתי שמח. אבל אין".

כשנשאל פישר אם יש לו ביקורת על ראש הממשלה ענה כי "אין מישהו מושלם. יש לי ביקורת עליו אבל גם על החלטות שלי. סך הכול, המדיניות כלכלית של הממשלה וגם של הקודמות הייתה אחראית. אין לי ספק שראש הממשלה מבין את החשיבות של הדברים הללו".

בהקשר זה הוסיף פישר כי "יש לי אמון במה שהם (נתניהו ושטייניץ, א"פ) רוצים להשיג. אנו לא יודעים מי יהיה הצוות הכלכלי. אני יודע שנושא התקציב עומד בראש סדר העדיפויות שלהם והם יודעים שהם צריכים לטפל בזה באופן רציני".

על משרד האוצר: "אוצר חלש זאת בעיה"

פישר הביע את דאגתו סביב השערוריות שפוקדות את משרד האוצר, שנמצא בשיא השפל שלו לקראת העברת תקציב, ואמר כי "הייתה לי זכות לעבוד עם משרד האוצר ועם שרי אוצר. האוצר הוא גוף מקצועי. אני אמרתי בצחוק תמיד שחבל שיש לנו אוצר כל כך חזק, שהוא הגורם הדומיננטי במשק. הבעיה האמיתית היא אוצר חלש. כשהאוצר אינו שולט מול המשרדים בתהליך המדיניות ובשליטה על ההוצאות - יש בעיה".

לשאלת "גלובס" אם הוא לא "בורח" לנוכח מצבו הרעוע של המשק, לרבות המשבר הפיסקאלי והבועה בשוק הדיור, השיב פישר כי "אני משאיר את המשק במצב טוב עם אתגרים רבים. האתגר הוא להעביר תקציב אחראי שישאיר אותו יציב עם גירעון מוגבל ובשליטה. יש הגזמה ביחס למצב הנוכחי של המשק. הממשלה יודעת מה היא צריכה לדעת ומה לעשות לגבי התקציב, וחשוב מכול - ניתן לטפל בבעיה התקציבית. זאת לא בעיה כמו המשבר העולמי שבאמת לא ידענו איך לאכול אותו. הבעיה כאן ידועה ומוגדרת וכולם יודעים בדיוק מה צריך לעשות. זו לא בעיה שדורשת קוסם שיפתור אותה אלא אומץ, ואני מקווה שלממשלה הבאה יהיה האומץ הזה".

על הדיור: "הממשלה חייבת לטפל בהיצע"

פישר מאשים את הממשלה בכל הנוגע לבעיית הדיור. "הממשלה חייבת לטפל בהיצע", הוא טוען, "כל עוד הממשלה בונה כ-40 אלף, אנו יכולים לעזור בצד הביקוש, אבל אם הם בונים פחות, אנו פחות יכולים. הבעיה גם כאן ידועה. מה שבטוח הוא שלא ניתן לסוגיה הזו לצאת משליטה ואם היא תדרוש צעדים נוספים, אנו נעשה אותם. אני מזכיר לך שאני נשאר עוד חמישה חודשים".

הנגיד הביע שוב את דאגתו גם מהביורוקרטיה ומהירידה באטרקטיביות של ישראל כמוקד להשקעה, ואמר כי "רמת הביורוקרטיה גבוהה מאוד - במדד של 'DOING BUSINESS' אנו רק יורדים ובמשק הבינלאומי התחרות גדולה ואנו צריכים לטפל בבעיות הללו".

על מחליפו: "ד"ר פלוג יכולה לכהן בתפקיד הנגיד"

לגבי מחליפו, נראה כי פישר סימן את יד ימינו, ד"ר קרנית פלוג. "אני לא מתכוון להסתובב ולהגיד מי המועמד או המועמדת הכי טוב או טובה, אבל כמובן לא הייתי בוחר במשנה לנגיד, שצריכה להחליף את הנגיד בעת צרה, אם לא הייתי בטוח שהיא יכולה לכהן בתפקיד הנגיד", השיב פישר כאשר נשאל על פלוג והוסיף מאוחר יותר כי "יש הרבה מועמדים מעולים בתוך ישראל. אני בטוח שהנגיד החדש יגיע ויתחיל לפעול במערכת החזקה יותר, הציבור יתחיל מהר להתרגל אליו או אליה". לדבריו, "עובדי בנק ישראל כמעט לא עשו טעויות וזה ימשיך להיות כך ואני יודע שהקרדיט הגיע אליי".

לדבריו, מחליפו יקבל בנק הרבה יותר טוב ומודרני: אני עוזב את בנק ישראל במצב טוב. המערכת החדשה של הממשל התאגידי בתוך בנק ישראל היא מאוד חזקה. יש לנו מועצה מינהלית, עם דן פרופר בראש, שהחזיקה את הניהול האדמיניסטרטיבי. הנגיד כבר לא מקבל את כל החלטות של ניהול הבנק בלי שיושב מעליו מפקח שמאשר את ההחלטות החשובות. זה כבר מחזק מאוד את איכות הניהול בבנק. יש לנו את הוועדה המוניטארית עם שלושה פרופסורים חיצוניים. זה מייצר מדיניות מוניטארית יותר טובה, מבוססת ואיכותית. כל אלה יסייעו לנגיד הבא וימנעו ממנו לעשות טעויות גדולות. הנגיד הבא ייכנס לבנק טוב יותר ויהיה במצב טוב יותר לעומת מה שאני נכנסתי".

כשנשאל פישר על דברים שבהם לא הצליח, ענה כי "קיוויתי שנבנה בניין חדש. הסכם השכר שקיבלנו אינו מושלם ועכשיו יש בעיה של גיוס עובדים מצטיינים ונצטרך לתקן את זה".

על עתידו: "אין לי תוכניות"

לגבי עתידו האישי אמר פישר כי "אין לי תוכניות. אין לי תפקיד. אבל אני מתכוון להיות מעורב בחיים הציבוריים בארץ ואני מקווה שקולי ימשיך להישמע בדיון הציבורי בארץ ישראל. היא הבית השני שלי ולא בטוח שפחות מהראשון. נחזור בטווח המיידי לארה"ב אבל בעתיד ננסה לשלב בין מגורים כאן ובארה"ב".

פישר התייחס גם לעיתוי של הודעתו ואמר כי "שמונה שנים זו תקופה מכובדת ואני מקווה להצלחת המשק. לא חשוב מתי הייתי עוזב, הייתם אומרים בדיוק אותו דבר כי כל יום צריך לצאת עיתון וכל יום צריכים להמציא בעיות. אני ידעתי שאם אגיד שבוע לפני הבחירות שאני פורש, יהיה רעש ויגידו שזו החלטה פוליטית. ידעתי שגם עכשיו יגידו, אבל הרבה פחות".