כתב אישום נגד צבי בר: "לקח שוחד מקבלנים ב-2 מיליון שקל"

בר, המכהן כראש עיריית רמת-גן מזה כ-24 שנה, מואשם גם בהלבנת הון, זיוף, מירמה והפרת אמונים, עבירות מס ושיבוש מהלכי משפט ■ הפרקליטות: בר לקח שוחד מ-5 יזמי נדל"ן ברמת-גן ובמחוז ת"א, במסגרת 4 פרשיות שונות

ראש עיריית רמת-גן זה קרוב ל-24 שנה, צבי בר, מואשם בלקיחת שוחד בשורה ארוכה של פרשיות, בהיקף כולל של כשני מיליון שקל, וכן בעבירות של מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט.

כתב האישום נגד בר ונגד 3 יזמי נדל"ן נוספים הוגש היום (ה') על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וחתומה עליו גם מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף. ההחלטה על הגשת כתב האישום התקבלה על-ידי פרקליט המדינה משה לדור, לאחר שימוע שהתקיים בפניו.

על אף שהוחלט להעמיד את בר בכפוף לשימוע כבר באפריל 2011, והשימוע עצמו התקיים לפני כשנה, ההחלטה הסופית על כתב האישום התעכבה זמן רב בשל השלמות חקירה שביצעו המשטרה והפרקליטות, בעניינו של איש העסקים עמנואל ארביב, המואשם במתן שוחד לבר. השלמות החקירה אף גרמו למשיכת כתב האישום נגד ארביב, לאחר שזה הוגש לבית המשפט.

גורמים משפטיים מציינים כי השלמות החקירה לא רק שלא פוגגו את החשדות נגד בר, אלא אף עיבו את חומר הראיות שנאסף בעניינו והעומד בבסיס כתב האישום נגדו.

האישומים נגד בר מתייחסים לפעולות שביצע כראש עיר וכחבר במוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים בשנים 2003-2008. לפי הראיות שבידי הפרקליטות, לקח בר שוחד, בתפקידו כראש העיר, מ-5 יזמי נדל"ן ברמת-גן ובמחוז תל-אביב, במסגרת 4 פרשיות שונות.

בר מואשם שקיבל שוחד מיזמי הנדל"ן שאול לגזיאל, חיים גייר ודוד לוי ומעמנואל ארביב, ותמורת שוחד זה פעל כדי לקדם את פרויקטי הנדל"ן שבהם היו מעורבים, תוך ביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים כעובד ציבור.

חלק מפרשיות השחיתות הנוגעות לבניינים ברמת-גן נחשפו לראשונה ב"גלובס". כתב האישום כולל 5 פרשיות, כולן סביב נושאי נדל"ן.

בר מואשם בלקיחת שוחד 224 אלף דולר וקבלת טובות הנאה נוספות משני יזמים ברמת-גן בתמורה לקידום פרויקט "בית ליראור". על-פי כתב האישום, השוחד ניתן באמצעות החזר הלוואה שלקח בר בלונדון. כספי השוחד הולבנו באמצעות העברות כספים במזומן לחברות בחו"ל ומשם לחשבון ההלוואה של בר בלונדון.

לטענת הפרקליטות, עסקת "בית ליראור" כללה תשלום בסך 250 אלף דולר, שהוגדר על-ידי לגזיאל בפני ארביב כ"עמלה", ושהיה אמור להימסר לידי עו"ד גלוסקה במזומן, מחוץ לגבולות ישראל. אותה "עמלה" הייתה בעצם תשלום שוחד מוסווה שיועד לבר עצמו.

על-פי כתב האישום, באפריל 2005 נפגשו בר, לגזיאל וארביב במשרדו של בר, ובר פנה לארביב וביקש ממנו לסייע בנטילת הלוואה באנגליה, וכבטוחה להלוואה זו תשמש דירת מגוריו בלונדון הנמצאת בבעלות בר ורעייתו. ארביב הסכים להיות ערב לתשלומי הריבית, ולטענת הפרקליטות, "פעילותו של ארביב מול חברת גרוב תרמה תרומה מהותית לעצם הסכמת גרוב לתת את ההלוואה לבר ולרעייתו". לא זו בלבד, אלא שתשלומי הריבית על ההלוואה שולמו למעשה על-ידי ארביב עצמו.

האישום השני מייחס לבר לקיחת שוחד מהיזם לגזיאל שהעביר לבנו של בר מניות בחברה שהייתה בשליטת היזם. לגזיאל גם מינה את בנו של בר למנהל בחברה ללא תמורה, בתמורה לקידום פרויקט מגדלי התמרים המצוי בשטחה התכנוני של העיר. כמו כן פעל בר בניגוד עניינים עקב היותו שותף בחברה אחרת עם אותו יזם בעת שפעל לקידום הפרויקט.

האישום השלישי מייחס לבר לקיחת שוחד בסך 100 אלף דולר מגייר, שהיה בעל עניין בפרויקט חילופי שטחים בעיר רמת-גן בין הר נפוליאון לשכונת השקמה. השוחד הוסווה כהלוואה לתקופה של שנה שבר לא החזיר במועדה ולא נדרשה ממנו. כמו כן פעל בר בניגוד עניינים במסגרת תפקידיו השונים עקב קשריו החברתיים והכלכליים עם בעל העניין. בנוסף מואשם בר בשיבוש מהלכי משפט במסגרת אישום זה.

האישום הרביעי מייחס לבר לקיחת שוחד בסך 465 אלף שקל וטובות הנאה נוספות מלוי, בעל עניין בפרויקט הילקרסט המצוי בשטחה התכנוני של העיר. זאת בתמורה לקידום הפרויקט והגדלה משמעותית בזכויות הבנייה בפרויקט.

האישום החמישי כולל עבירות מס הכנסה על סכומי השוחד שלקח בר ולא דיווח לרשויות המס. עם פרסום המלצות המשטרה לפני כשנה, הודיע בר כי הוא "מעולם לא קיבל שוחד מאף אדם, יזם או איש עסקים, גם לא בשקל אחד. הכול פרי דמיונם של חולה רוח ופוליטיקאי ששאיפותיו בעיר נדחקו לפינה, ושחברו יחד כדי להפליל את בר".

בר מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס ממשרד רם כספי ושות'; לגזיאל - בידי עו"ד פרופ' דוד ליבאי; גייר - בידי עו"ד גיורא אדרת; ולוי - בידי עו"ד רונן רוזנבלום.

"דוחה בתוקף את האישומים"

עורכי דינו של בר מסרו בתגובה להגשת כתב האישום: "ראש העיר דוחה בתוקף את האישומים המיוחסים לו. צבי בר המכהן כראש עירית רמת-גן מזה 25 שנה, הוא אדם עתיר זכויות אשר לחם בכל מלחמות ישראל ולאחר מכן שירת במשטרה בדרגת ניצב. בר פעל אך ורק לקידום ענייני העיר רמת-גן וטובת תושביה, וזאת הסיבה בגינה הוא נהנה מאמון גורף של תושבי העיר בכל אחת מ-5 מערכות הבחירות האחרונות.

"כתב האישום הוגש לבית המשפט 72 שעות בלבד לאחר שראש העיר זומן להשלמת חקירה, ומבלי שהפרקליטות השלימה את הליכי השימוע בעניינו. כתב האישום הוגש לבית המשפט בניגוד להוראות החוק, באשר להליכים הדרושים בקשר להגשת כתב אישום נגד ראש עיר מכהן. אם כתב האישום לא יבוטל, ייאבק צבי בר על חפותו בכל האמצעים העומדים לרשותו".

פרשיות השוחד של צבי בר
 פרשיות השוחד של צבי בר