איראן מאיימת: "לתקיפה הישראלית יהיו השלכות בת"א"

(עדכון) - תגובה חריפה של איראן לדיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה: "פעולה ציונית שיהיו לה השלכות" ■ רויטרס מפרסמת עדויות מהשטח: "המטוסים טסו בגובה נמוך מאוד כדי להתחמק מהרדאר"

אחרי סוריה ולבנון, גם איראן מגיבה בחריפות לדיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה. עוזר שר החוץ האיראני אמר בצהריים (ה') כי ארצו "מגנה את הפעילות הציונית בשטחה של סוריה" וכי ל"מתקפה הישראלית יהיו השלכות רציניות בתל אביב".

בישראל הבהירו בחודשים האחרונים שלא יאפשרו לזליגת נשק מתוחכם מסוריה לחיזבאללה. מנגד, איראן טענה שכל תקיפה נגד סוריה, בת בריתה, תיחשב בעיניה כתקיפה נגדה. יועץ בכיר למנהיג העליון חמינאי הבהיר השבוע כי משמרות המהפכה מחויביים לחלוטין לביטחונו של אסד ושל משטרו.

היועץ האיראני הבכיר, עלי אכבר ווליאטי, אמר בראיון לסוכנות ידיעות איראנית שארצו תפעל להשאיר את נשיא סוריה בשלטון, ותנקוט בכל הדרכים האפשריות כדי להבטיח את הישרדות המשטר נוכח מלחמת האזרחים. הרמטכ"ל האיראני אמר מוקדם יותר החודש שמתקפה ישראלית בסוריה עשויה להביא להתלקחות שתבעיר גם את אירופה, ואולי אף יותר מכך.

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס מפרסמת עדויות מפי תושבי המקום שמספרים על אותו פיצוץ, לכאורה, במרכז המדעי לפיתוח כלי נשק ואמצעי הגנה, באזור ג'מראיה בפרברי דמשק.

"ישנו ולפתע שמענו את רעש הטילים שמכים באתר והאדמה החלה לרעוד, רצנו מיד למרתף", סיפרה עדת ראייה ששמה לא פורסם. "המטוסים טסו בגובה נמוך מאוד כדי להתחמק מהרדאר, הפרו את המרחב האווירי של לבנון וסוריה והכו באתר".

עדויות נוספות טוענות שהאתר נהרס לחלוטין וכי כמה מהעובדים נהרגו בפיצוץ. לפי מקור סורי המתקן הצבאי נסגר מאז הפיצוץ: "זה נראה שכיוונו נגד בניין אחד בלבד במתחם". על פי הדובר הסורי, הבניין שהותקף נהרס כליל, כמו גם מרכז פיתוח נוסף ומוסך צמוד, וכן לא בוצעה כל תקיפה של שיירת חיזבאללה, בניגוד למה שדווח תחילה.

"כוונה נפשעת"

מוקדם יותר היום הגיבו בארגון חיזבאללה וברוסיה בחריפות לידיעה. בחיזבאללה הגדירו את הפעולה הישראלית לכאורה כ"ברברית ונפשעת". בהודעת הגינוי שהוציא הארגון נכתב כי "התקיפה חושפת את הכוונה הנפשעת להרוס את סוריה וצבאה". בחיזבאללה היו אמורים, על פי פרסומים זרים, לקבל את משלוח הנשק שלכאורה "סוכל".

הארגון השיעי, שבראשו עומד חסן נסראללה, הביע הזדהות עם הסורים וקרא למדינות העולם לגנות את התקיפה לכאורה שבוצעה לפי דובר צבא סוריה במתקן מחקר צבאי ליד דמשק, כ-15 ק"מ מהגבול עם לבנון. בארגון טענו כי הקהילה הבינלאומית בדרך כלל שותקת ולא מגנה את ישראל, וקראו ל"קמפיין מאסיבי" נגדה.

במקביל, משרד החוץ של רוסיה שחרר הצהרה לפיה אם התקיפה אכן בוצעה, הרי שמדובר "בתקיפות במטרות בשטח ריבוני של מדינה שמבטאות הפרה של חוקים בינלאומיים של האו"ם". עוד צוין כי "העניין אינו מתקבל על הדעת, לא משנה מה המניעים".

העיתון הלבנוני א-דיאר דיווח הבוקר כי צבאות סוריה, ירדן, לבנון וכוחות של חיזבאללה העלו את הכוננות בגבולות מחשש לעימות צבאי עם ישראל. על פי הדיווח, צבא סוריה פרס באזור הגולן דיוויזיות קטנות שמתמחות בלחימה גרילה דומה לזו של חיזבאללה. במקביל, יחידות של צבא סוריה ושל ארגון חיזבאללה הוצבו בכפר שובא ובחוות שבעא שבדרום לבנון. בנוסף, בצבא לבנון החליטו להעלות את הכוננות לדרגה 3 - וצבא ירדן, על פי הדיווח, הציב יחידות משוריינות סמוך לגבול עם ישראל, ליד נהר הירדן.