ראה אור: הספר "אור בין האוקיינוסים" הפך לרב-מכר - מומלץ

רב-המכר העולמי "אור בין האוקיינוסים" - הוא רומן צלול ואנושי, עם דמויות המעוררות הזדהות עמוקה ■ שום פרט בספר אינו מקרי

"אור בין האוקיינוסים" הפך לרב-מכר בכל מקום שראה בו אור (עד כה נמכרו זכויות התרגום ל-31 מדינות), הישג מרשים לספר ראשון של סופרת אוסטרלית לא מוכרת. אולי בגלל שהוא נוגע בנושאים אוניברסליים כל-כך, אולי בגלל שהוא כתוב יפה כל-כך, בקול צלול ופשוט ואנושי, אולי בגלל שהדמויות שלו מעוררות כל-כך הרבה הזדהות והעלילה מכריחה אותך לשאול את עצמך שוב ושוב מה היית עושה במקומן.

הדרמה מגיעה כבר בפרק הראשון: זוג חשוך ילדים, החי בבדידות על אי קטנטן, מוצא תינוקת בסירה ולידה גבר מת. הם כמהים לילד אחרי שעברו הפלות ולידת וולד מת, והנה אלוהים שלח להם תינוקת. או אולי העמיד אותם בניסיון קשה אפילו יותר מאובדן תינוק שלא נולד?

כמו אדם וחוה

השניים, טום ואיזבל שרבורן, הם מפעילי המגדלור בג'אנוס רוק, אי זערורי לחופי אוסטרליה המערבית. הם חיים בו בהרמוניה מלאה עם עצמם, זה עם זה ועם הטבע. כמו אדם וחוה בגן עדן, רק בלי הנחש. השנה היא 1918. אין טלפון, אין אינטרנט. אחת לכמה חודשים מגיעה ספינת אספקה מהיבשת. הם אדונים לעצמם, חופשיים ומשוחררים לקבוע לעצמם איך לחיות.

טוב להם בשקט של האי. טום בוגר מלחמת העולם הראשונה, מתאושש ממה שהיום היינו קוראים פוסט-טראומה. איזבל היא נפש חופשייה, ששמחה להשיל מעליה את הפיקוח ההדוק של החברה הוויקטוריאנית. לא במקרה, אחד הדברים הראשונים שהיא עושה באי הוא להשיל מעליה גם את בגדיה.

אבל ברור שיש נחש. תמיד יש נחש. גם אם הוא פנימי - הרצונות, הדחפים, החולשה - כל אותם כוחות פנימיים שגורמים לפעמים גם לאנשים טובים לבחור ברע, או לעשות את הרע לעצמם ולאנשים הכי אהובים עליהם.

האי הקטן הוא כמו מעבדה אנושית. אתה על אי בודד יפהפה עם האדם האהוב עליך. אף אחד לא רואה מה אתה עושה, איש לא ידע מה בחרת. כל מה שתחליט יישאר בינך לבין שותפך לאי, ובעיקר בינך לבין עצמך, בינך לבין אלוהים, בינך לבין הים, הזרמים ורוחות השמיים. מפעיל המגדלור הקודם, זה שטום בא להחליף, השתגע. אפשר להבין את זה.

שום פרט בספר אינו מקרי. האי ממוקם בנקודת המפגש של שני אוקיינוסים, בין האוקיינוס ההודי לאוקיינוס הדרומי. לא במקרה הוא נקרא ג'אנוס רוק, על שמו של האל הרומי יאנוס - האל בעל שני הפנים, הניצב בגבול שבין עבר ועתיד, בין פרימיטיביות לקדמה, בין כאוס לאור. תפקידם של טום ואיזבל הוא להיות שומרי האור (ולא במקרה לתינוקת שנמצאה הם קוראים לוסי, מהמילה הלטינית לאור). הם משקיעים הרבה עבודה ומאמץ כדי לוודא שאור המגדלור לא יכבה אפילו לרגע - שלא יחסר שמן ללהבה, שהזכוכית תהיה נקייה, שהמראות יהיו מלוטשות. האור צריך כל הזמן להראות את הדרך הנכונה לספינות הנאבקות בסערות בחושך - ומי כמוהם יודע את זה.

"אור בין האוקיינוסים" מאת מ.ל. סטדמן, מאנגלית: ברוריה בן-ברוך, כתר, 2012, 394 עמ'