עיני מאיים בהשבתה: "העובדים לא יהיו הכספומט של נתניהו"

יו"ר ההסתדרות נשא נאום בכנס אילת ליחסי עבודה ושלח מסר מאיים לממשלה הבאה כאשר טען כי לא יהסס להשבית את המשק במקרה שנתניהו יפעל באופן חד צדדי ■ עיני תקף בחריפות את היוזמה לביטול בתי הדין לעבודה

"העובדים לא יהיו הכספומט של ראש הממשלה בגלל שיש גירעון", כך הבהיר הערב (ה') יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בנאום שנשא במהלך כנס אילת ליחסי עבודה שמתקיים ביוזמת לשכת התאום של ארגוני המעסיקים.

"אני שומע שמדברים עכשיו על עסקת חבילה נוספת. ב-2009 נכנסתי לעניין הזה כי הייתי מוכן לתת משהו בתמורה, אבל היום לאור עליות המחירים המטורפות אני לא יכל לאפשר שייקחו מהעובדים. אני הולך לסופר ואני רואה איך אני יוצא עם 1,500 שקל, ושואל את עצמי מה עושה עובד בשכר מינימום. אז לעובד שהעלו לו את המחירים והשכר שלו נשחק, אנחנו נסכים לשחוק לו עוד יותר את השכר?", דברי עיני.

יו"ר ההסתדרות לא הסתפק באמירה כללית, ושיגר איום ברור לראש הממשלה נתניהו שכולל בפועל השבתה של המשק במקרה של פגיעה בעובדים: "אנו רוצים לשתף פעולה, אבל אם חלילה תעז לעשות צעדים חד צדדיים, אז את כל האיפוק שלי בשבע השנים האחרונות, שתקפו אותי על כך שאני לא משבית מספיק את המשק - אנתב לדבר הזה. לא אהסס לחשוב אחרת ולפעול אחרת". עיני אף שלח רמז לכיוונו של יאיר לפיד, כשאמר: "אני שמח שיש גורמים שדיברו כל הזמן על מעמד הביניים והם נכנסים עכשיו לממשלה. אני מניח שאותם גורמים יהיו נגד המהלך הזה של פגיעה בשכר העובדים ובהגבלת זכות השביתה. הרי חלק גדול מהציבור שאנחנו מייצגים זה מעמד הביניים".

עיני תקף בחריפות את היוזמה לביטול בתי הדין לעבודה, ועקץ בעניין את יו"ר לשכת התאום של ארגוני המעסיקים, צביקה אורן: "יש אצלכם בלשכת התאום גורם אחד שתקף באופן ברוטאלי את בתי הדין לעבודה (הכוונה לאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר -ש.נ) ולא שמעתי ממך שום דבר על זה. אני מקווה שזה לא עמדתה של כל לשכת התאום אלא של אדם אחד".

לדברי עיני, "נהיה פה טרנד חדש - אם בית הדין לא פוסק לטובת המעסיקים, אז גם המעסיקים וגם הממשלה רוצים לסגור אותו. אז אולי נסגור גם את בג"ץ אם הוא לא יפסוק כמו שאתם רוצים? בשביל זה יש בית דין והוא מעל כולנו - אין ביטוח על הפסיקות שלו. אם היה דבר ששמר על יחסי העבודה במשק זה ביה"ד לעבודה, בייחוד שלו. אין עוד מודל כזה במערכת המשפט שנשיא ביה"ד מכניס אותך ללשכה שלו והוא מגשר ומפשר. זה הדבר הנפלא. ואני אומר פה לכם ולרה"מ: אני יודע שהספין יצא משם או מהאוצר - כמו שלא נתנו ב-2003 לפגוע בביה"ד לעבודה, גם הפעם לא ניתן לפגוע בו".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הדגיש את התנגדות ההסתדרות למיסוי קרנות ההשתלמות. לדבריו, קרן השתלמות מהווה מכשיר חשוב לחיסכון לטווח בינוני המשמש את העובדים מהמעמד הנמוך וממעמד הביניים. "אנחנו תמיד מעודדים חיסכון לפנסיה, אבל חשוב לחיות עד הפנסיה והמכשיר הזה מאפשר לעובדים לערוך בר מצווה לילד או להחליף את האוטו. דווקא במכשיר הזה רוצים לפגוע?".

צביקה אורן: לשים את המחלוקות בצד

יו"ר לשכת התאום של ארגוני המעסיקים, צביקה אורן, ביקש לשים בצד את המחלוקות עם ההסתדרות ולפעול במשותף תוך הידברות: "אני רוצה להזכיר לכם שבסיכומו של עניין יש לנו ולהסתרות מטרה משותפת - עידוד צמיחה יצירת מקומות עבודה, לשלם משכורות טובות לעובדים ולשלם מסים למדינה. המטרה הזו צריכה להיות חזקה יותר מכל חילוקי הדעות". אורן חזר על כך שהוא רואה קושי רב בפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה שאסרה על המעסיקים להביע כל עמדה בעניין התאגדות עובדיהם, וביקש כי על אף הפסיקה ישבכו יחדיו נציגי ההסתדרות והמעסיקים כדי לקבוע כללים ברורים שיאפשרו למעסיקים אפשרות מסוימת להביע את עמדתם.

נשיאאיגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בכנס כי כולם מדברים על זכויות עובדים, אבל אף אחד לא מדבר על זכויות המעסיקים אף שהם אלה שנוטלים את הסיכונים ואף נוטלים הלוואות גדולות כדי לקיים את העסק.

הנשיא לשעבר של ביה"ד הארצי לעבודה, השופט בדימוס סטיב אדלר, התייחס בכנס גם הוא ליוזמה לביטול בתי הדין לעבודה ושיגר מסר לעברו של ראש הממשלה" :פגיעה בביה"ד לעבודה זו פגיעה בשלטון החוק. אני בטוח שראש הממשלה שגדל על תורת בגין וז'בוטינסקי לא ייתן יד ויכחיש מיד כל אמירה והצהרה על פגיעה בבית הדין. אם אני זוכר נכון, כשהייתה פסיקה של בג"ץ שבגין לא אהב, התגובה שלו הייתה שיש שופטים בירושלים ויש דמוקרטיה. אני משוכנע שגם רה"מ יגיב בהתאם".