"מי שמאשים את פישר במחירי הדירות לא מבין בכלכלה"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים: "אנשים לא מסתכלים מעבר למה שמונח מתחת לפנס" ■ "אמנם הפחתת הריבית הייתה המנוע העיקרי לזינוק במחירי הדירות, אך אי אפשר להסתכל על כך כ'אשמה'"

"מי שמאשים את פישר בזינוק מחירי הדירות לאט מבין הרבה בכלכלה מוניטארית, לא מבין את תפקידו של הבנק המרכזי ולא מסתכל מעבר למה שמונח מתחת לפנס", כך טוען אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, בסקירת המאקרו היומית (א') של בית ההשקעות.

לדבריו של כהנוביץ', הבנק המרכזי בישראל אמר בסופו של דבר במשימתו העיקרית - והיא שמירה על אינפלציה בהתאם ליעדי הממשלה (1-3% שנתי), אשר נועדה "לשדר אמינות בנוגע ליציבות המחירים". כמו כן, לדבריו הוכח מחקרית כי הימצאות המשק בסביבת אינפלציה "ודאית" כזו לאורך זמן, תורמת לצמיחה.

אלי ציפורי: ששש... אסור לדבר על זה: הטעויות של פישר

"למרות החשיבות הרבה שרואה הציבור בתפקיד הנגיד, זהו איננו תפקיד מסובך", מציין כהנוביץ'. "לנגיד אין כמעט שיקול דעת, ועליו לפעול לכך שהאינפלציה הממוצעת לאורך זמן תעמוד בסביבה של 1%-3%".

באשר לזינוק במחירי הדיור (72% בחמש השנים האחרונות - 130-140 משכורות לקניית דירה ממוצעת), אשר רבים "משתמשים" בו כדי לתקוף את פישר - אשר הכריז על סיום כהונתו לאחרונה - ציין כהנוביץ': "מאד פשוט להוציא סעיף אחד מתוך מדד המחירים ולהתייחס אליו כחזות הכל, אך המדד מורכב ממספר רב של סעיפים שאין אפשרות לנהל כל אחד בנפרד, גם לא את הדיור".

לדבריו של כהנוביץ', למרות העלייה במחירי הדיור, בתקופת כהונתו של פישר "מחירי הריהוט והציוד לבית ירדו, מחירי החינוך, התרבות ההלבשה, ההנעלה, התקשורת והאינטרנט נותרו כמעט ללא שינוי (לפי נתוני למ"ס)" - ובסך-הכל, "עלו המחירים בישראל בתקופת כהונתו (עד כה) בקצב שנתי של 2.5%, קצב שנמצא באותם גבולות מחירים שהוצבו לו".

"פישר אומנם בכל זאת ניסה להשפיע בתוך אותם תתי הסעיפים של המדד, אך המחקר הכלכלי הראה שזהו קרב אבוד מראש", סיכם כהנוביץ'. "אמנם הפחתת הריבית הייתה המנוע העיקרי לזינוק במחירי הדירות, אך אי אפשר להסתכל על כך כ'אשמה', אלא כעל תוצר לוואי של מדיניות מוניטארית כללית שעמדה בכל היעדים ואפשרה למשק להמשיך לצמוח בקצב יציב. נגיד שיכול במסגרת מגבלותיו להוריד את מחירי הדירות יש רק באגדות".