רפאל תציג בהודו את "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים"

ממערכות הגנה אווירית וטילים ועד למערכות מודיעין ותצפית - החברות הביטחוניות מישראל נאבקות על תקציב הרכש הביטחוני של הודו

לראשונה, חברת רפאל מתכוונת להציג את כל מערכות ההגנה האוויריות שלה במסגרת תערוכה ביטחונית. המערכות שיוצגו בתערוכה Aeroindia בהודו, הן מערכת יירוט הרקטות לטווח הקצר, כיפת ברזל, לצד טיל היירוט לטווח הבינוני, המכונה "סטאנר" ומשמש את מערכת שרביט קסמים שנמצאת עדיין בשלבי ניסוי. שתי המערכות יוצגו לצד מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" והמערכת לשליטה ובקרה של מערכות הגנה אוויריות המכונה "מיקאד".

מערכות ההגנה שמפתחת רפאל, חברה ביטחונית שבבעלות הממשלה, בתחום יירוט הרקטות והטילים לטווחים הקצרים והבינוניים, זוכות לעניין רב בקרב צבאות רבים במערב. זאת, בין השאר על רקע ההצלחה הגדולה של כיפת ברזל ביירוט רקטות לעבר ישראל בסבבי הלחימה האחרונים ברצועת עזה. משרד הביטחון נתן בעבר אור ירוק לחברת רפאל לשווק את מערכות היירוט החדישות בחו"ל, אך עד כה לא דווח על עסקה כלשהי בתחום.

בנוסף למערכות היירוט המתקדמות שלה, רפאל מתכוונת לחשוף בתערוכה, שתיפתח ביום רביעי בבנגלור שבהודו, גם מערכת הנחיה מתקדמת לפצצות מסוג "ספייס", וגם את טילי ה"ספייק" הרב-תכליתיים שניתן לשגר מפלטפורמות שונות ובכוחם לפגוע במטרות במרחק של עד 25 קילומטר ועוד.

לקראת התערוכה בהודו דיווחה גם התעשייה האווירית על כוונתה להציג בה מערכות חדישות, ובהן מערכת אימון ותחקור למסוקי קרב המכונה "Thrust". בנוסף, התע"א מתכוונת להציג מערכות אימון לחימה אווירית המכונות "אהוד", שעברו התאמה למטוסים שמיוצרים במזרח וזאת לאחר שעד כה מערכות האימון שלה הותאמו למטוסים מערביים. לקראת התערוכה דיווחה תע"א על מספר חוזים שעליהם חתמה באחרונה עם לקוח זר, שאת פרטיו לא חשפה, בהיקף של 44 מיליון דולר, לאספקה של מערכות מודיעין אותות. המערכת פותחה בידי החברה הבת של תע"א, אלתא מערכות, והיא משלבת טכנולוגיות חדישות לגילוי וליירוט של אותות תקשורת דיגיטליים מורכבים.

השוק ההודי - יעד מרכזי

גם אלביט מערכות לא מוכנה לוותר על ההזדמנות להיראות בתערוכה הגדולה בהודו, ומתכוונת להציג בה את מערכת התצפית הימית החדשה שלה, שמבוססת לוויין ומאפשרת לשלוט על תאי שטח נרחבים - בסיוע המל"ט המתקדם שמתוצרת החברה, הרמס-900.

מערכת התצפית המתקדמת היא פיתוח משותף של אלביט מערכות ושל חברת Windward. בחברת אלביט אמרו כי המערכת שתוצג בתערוכה בבנגלור היא פתרון שנתפר במיוחד עבור הודו, תוך ניתוח צרכיה בזירה הימית. החברות הישראליות סימנו את השוק ההודי כיעד מרכזי לשנים הבאות, וזאת בין השאר על רקע תקציבי עתק שהיא מעמידה לרכש של מערכות נשק חדישות.