המבקר יבחן עיכוב תכנון של 12 אלף יח"ד בפי גלילות

זאת לבקשת עו"ד משה שוב ■ מדובר בקרקעות בשטח של יותר מ-600 דונם בבעלות מינהל מקרקעי ישראל (יותר מ-70%) ובעלים פרטיים

בעוד הרפורמה בחוק התכנון והבנייה תקועה, ותכנונן של קרקעות המיועדות לעשרות אלפי יחידות דיור ממשיך להתעכב, פונים בעלי קרקע למבקר המדינה.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פנה עו"ד משה שוב - שמונה יחד עם עו"ד יוסף שגב למנהל מיוחד מטעם בית המשפט לקידום התכנון של מתחם פי גלילות עבור בעלי הקרקעות הפרטיים - למבקר המדינה יוסף שפירא על מנת שזה יבחן את עיכוב תכנונן של 12 אלף יחידות דיור במתחם.

בתשובתו במכתב אמר מבקר המדינה כי "הואיל ומשרד מבקר המדינה עוסק בימים אלה בסוגיית מחירי הדיור בישראל, הורה מבקר המדינה להעביר את המכתב לעיונו של האגף המתאים, שיבחן את האפשרות לשילוב האמור בתלונתך במסגרת מטלת ביקורת זו".

במכתב שנשלח למבקר המדינה טוען עו"ד שוב כי מדובר במחדל שמרכזו "אי-תכנון" מתחם פי גלילות, הנמשך שנים רבות, למרות שהקרקע מיועדת בעתיד להקמת 12 אלף יחידות דיור באזור ביקוש.

עו"ד שוב דורש במכתבו משפירא לערוך בדיקה בעניין הפעולות, ולמעשה היעדר הפעולות, שמבצע מינהל מקרקעי ישראל לתכנון מתחם הקרקע בפי גלילות, כמו גם לבחון את הגורמים העומדים מאחורי המחדל.

במכתב מציין שוב כי מדובר בהתמהמהות מעוררת תמיהה, בצל העובדה ש"מדי יום קוראים אנו בעיתונות בדבר מחסור בקרקעות למגורים". זאת, בעוד "המדינה מעכבת את פיתוח המתחם".

עוד מוזכר במכתב כי בעקבות פנייה קודמת לפני כשנתיים למשרד ראש הממשלה, פנה מנכ"ל המשרד דאז, אייל גבאי, למינהל והמליץ לשלב את תוכנית פי גלילות בוד"לים (ועדות לדיור לאומי) ולקדם בהן את התוכנית, אך המינהל כלל לא טרח להשיב לפנייה.

עוד מציין שוב כי מתוך כלל יחידות הדיור המתוכננות במתחם, כ-5,000 יוקמו על קרקע בבעלות המדינה, המשקף עבורה ערך שאינו נופל מ-10 מיליארד שקל. "בקרקע לאלפי יחידות דיור אלו שבבעלות המדינה ניתן יהיה להסתייע כדי לפתור ולו חלק ממצוקת הדיור", מציין שוב במכתבו, "כך למשל ניתן לקבוע שבחלקה של המדינה תבנינה גם דירות רבות לזוגות צעירים, דירות לדיור בר-השגה, דירות להשכרה ועוד".

במתחם פי גלילות, הנמצא בלב-לבו של אזור הביקוש ונושק לצפון תל-אביב ולרמת-השרון, מאושרות כבר יותר מ-7 שנים תוכניות לבניית 12 אלף יחידות דיור וכן מאות אלפי מ"ר לתעסוקה. מדובר בקרקעות בשטח של יותר מ-600 דונם בבעלות מינהל מקרקעי ישראל (יותר מ-70%) ובעלים פרטיים.

ב-7 השנים האחרונות, למרות שאושרו התוכניות, מעכבות ועדות התכנון והמינהל את התכנון המפורט ואת תוכנית האיחוד והחלוקהד בין הבעלים.

בכך נוצר חסם לבנייתן של אלפי יחידות דיור באזור המרכז, שכאמור סובל כיום ממחסור חמור בדירות; זאת בנוסף למתחם התעסוקה שצפוי היה לתת עוגן תעסוקתי נוסף לתושבי הסביבה.