מליסרון נגד ml וג'אמפ: פנו את החנויות מהקניונים

טוענת כי אבי מלכה, בעלי הרשתות ml וג'אמפ, הפר את הסכמי השכירות וחייב 1.5 מיליון שקל ■ מלכה: "לא חייב גרוש למליסרון, משלם להם מיליון שקל בחודש"

קבוצת מליסרון דורשת מחברת ריטייל ישראל שבבעלות איש העסקים אבי מלכה לפנות לאלתר את שתי החנויות של הרשתות ml וג'אמפ שהיא מפעילה בביל"ו סנטר. הסיבה: מלכה אינו עומד מאחורי ההסכמים הכספיים בין הצדדים, וריטייל ישראל צברה חובות רבים כלפי מליסרון - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע ל"גלובס" כי במליסרון שוקלים לנקוט צעדים גם כלפי יתר החנויות שמפעילה הקבוצה בקניוני מליסרון. רשת ml מונה 67 סניפים, ורשת ג'אמפ מונה 48 סניפים.

ממכתב ששלחה עו"ד שירי שני ממשרד גורניצקי למלכה בנובמבר 2012, עולה כי נכון לאותו מועד הסתכמו חובותיו של מלכה למליסרון ב-1.572 מיליון שקל.

מליסרון טוענת כי מלכה, באמצעות החברות שבבעלותו, הפר את הסכמי השכירות בין הצדדים, עיכב תשלומים ואף ביטל את ההרשאות לחיוב החשבון.

עוד נטען כי מליסרון העניקה למלכה פריסת חובות והקלות בתשלומים ואף ניהלה עם מלכה משא-ומתן כדי להעניק לו הלוואה, אך נסוגה מכך עקב אי-עמידתו בהסכמים. במכתב מפרטת מליסרון חובות גם בגין החנויות בקניון השרון ובקניון לב אשדוד.

בהמשך פנתה מליסרון גם לבית המשפט באמצעות עו"ד יגאל דורון, ובתביעה שהגישה דרשה כאמור כי מלכה יפנה לאלתר את שתי החנויות שהוא מפעיל בביל"ו סנטר.

מלכה מכחיש את טענות מליסרון. לדבריו, "לא קיים סכסוך. אני לא חייב גרוש לקבוצת מליסרון. הם גם לא יגידו שאני חייב להם כסף. אנחנו משלמים להם מיליון שקל בחודש. זה נראה לך רציני? הייתה התחשבנות. נחתם הסכם פשרה לפני מספר ימים, שלפיו אין טענות לאף צד. היו טענות לשני הצדדים, והדברים נפתרו לא בבית המשפט".

ממליסרון נמסר בתגובה: "מתקיימים מגעים בניסיון להגיע להסדר פשרה, והקבוצה מאמינה שהדברים יבואו על מקומם בשלום".

10 סניפים כבר נסגרו

בשנה החולפת סגרה ריטייל ישראל 10 סניפים, 6 מהם ברשת ml ו-4 סניפים ברשת ג'אמפ. בסוף דצמבר 2012 סגרה רשת ml את הסניף בקניון רמת-אביב ובינואר 2013 סגרה את הסניף בקניון מודיעין. מליסרון סירבה לאשר למלכה לנסות ולקבל דמי פינוי עבור הסניף ברמת-אביב.

קודם לכן נסגרו סניפי ml גם בקניון הוד-השרון של עזריאלי, בקניון הראל שבמבשרת ציון, בקניון 7 הכוכבים ובקניון השרון בנתניה. במקביל סגרה החברה את סניפי ג'אמפ בקניון השרון בנתניה, בקריון, בקניון חדרה ובלב המפרץ. 7 מתוך הסניפים שנסגרו הם בקניונים שבבעלות קבוצת מליסרון, ועל-פי הערכות, הסיבות לסגירה הן החובות והעובדה שהחנויות לא רווחיות.

למלכה יש טענות כלפי שכר הדירה הגבוה בקניונים: "יש פה מגמה לתמחר את שכר הדירה ודמי הניהול מחדש, על-פי מכירות. במקומות שבהם הקניון מקבל שכר דירה מופקע לעומת המכירות, עקב ההשתייכות לקבוצת כזאת או אחרת (השתייכות לקבוצת עזריאלי או מליסרון, א"ח), סיימנו את הסכמי ההתקשרות וסגרנו את החנויות".

- כל החנויות שנסגרו מפסידות?

"לא היינו סוגרים סניפים רווחיים רק בשביל לצאת. ברמת-אביב שילמנו 900 שקל שכר דירה ודמי ניהול למ"ר. זה לא ריאלי. אולי זה ריאלי לפולו ראלף לורן. זה לא ריאלי למותגים ישראליים. אצלנו המחיר הממוצע לפריט הוא 140 שקל, ובמותגי היוקרה הוא פי 5".

בהתייחס לסגירת חנויות באזורים אחרים אומר מלכה: "ישנם אזורים כמו אזור הקריות או אזור נתניה, שנפתחו בו שני מרכזים חדשים: קניון עיר ימים ופאוור סנטר מרכז יכין. בנתניה המגרש השתנה, ואין טעם להיאחז בקניון ישן ששכר הדירה בו גבוה. אנחנו נכנסים לקניוני עזריאלי בעכו ובקריית אתא, ששם שכר הדירה הגיוני, ואני מבטיח לך שהם יעבדו".

לדברי מלכה, למרות סגירת החנויות, בכוונת הקבוצה לפתוח בשנה הקרובה 9 סניפים של רשת ml ומספר דומה של סניפים ברשת ג'אמפ.

לדבריו, הוא תומך באסטרטגיה של קבוצת גולף והולך בעקבותיה. "אילנה קאופמן, מנכ"לית גולף, יצאה עם האסטרטגיה שאומרת 'אני לא משלמת אלא יוצאת מהקניון'. מתברר שהיא הייתה חכמה גדולה, ואני הולך אחרי החכמים. אין ספק שההחלטה שלה הייתה החלטה עניינית ועם אומץ, ואני לא רואה איך התוצאות שלה נפגעו מכך.

"בסופו של יום, מי שמביא את הקהל לקניונים זה גם אנחנו. קניונים שירצו תמהיל נכון, יצטרכו לבוא בדין ודברים עם הסוחרים. זה כבר לא שוק של רק ביקושים אלא גם של היצע".

- אתה לא חושש שהקניונים יוותרו עליך?

"לא. זה לא מצב שיש רק קניון אחד בעיר, ואין לך ברירה. יש מגוון של מרכזים מסחריים בכל עיר, ויש לך מבחר".

מלכה גם תוקף את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאשר את עסקת רכישת פאוור סנטר one בבאר-שבע על-ידי קבוצת עזריאלי. "הממונה שגה. מניעת הקנייה פוגעת בתחרות. לנו כרשת טוב שלעזריאלי יהיה גם את one. יש לו קניון חלש בבאר-שבע - קניון הנגב - ואם יקנה את one, האחזקה בשניהם תיתן כוח לרשתות לנהל משא-ומתן גם איתו וגם עם מליסרון. הרכבת עברה ועכשיו הממונה בא לעשות שינוי. זה נגמר, היום זה פועל הפוך".